re: algekalk
Fra : Vibeke Hansen

Dato : 16-05-03 13:18

Hej Mads
Algekalk eller Algomin er en tysk kulsur kalk ,udvundet fra havalger og
indeholder 8o% kulsur kalk og 11 % kulsur magnesium og masser af
sporstofer som jod og selen.

Jeg må indrømme at det ikke indeholder nok magnesium i det forhold jeg søger
( 1-1), men det er ikke let at få naturligt magnesium her i landet.
Ved du noget om andre magnesiumkilder andet end engelsk salt ?

mvh
Vibeke

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-05-03 19:16

"Vibeke Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:7G4xa.613$R51.206@news.get2net.dk...
> [...]
> ( 1-1), men det er ikke let at få naturligt magnesium her i landet.
> Ved du noget om andre magnesiumkilder andet end engelsk salt ?

Til gødningsformål anvendes ofte magnesiumsulfat - også
kaldet bittersalt, elgelsk salt eller kieserit.
Det er ganske fortrinligt.
Planter anvender forresten hverken jod eller selen til
noget. Så for den sags skyld kan du lige så godt anvende
almindelig jordbrugskalk - eller dolomitkalk, der indeholder
noget magnesium.

Per A. Hansen

Fra : Jakob Bock

Dato : 16-05-03 19:42

Per A. Hansen skrev:

> Planter anvender forresten hverken jod eller selen til
> noget.

Ikke desto mindre må de jo optage det på den ene eller anden måde --
eller hvad? Man taler da om, at jod og selen bør optages via kosten,
og hvor skulle det ellers komme fra? Og når de optager, er det vel
næppe for sjov...?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-05-03 16:31

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse news:ba3bdd$laj$1@sunsite.dk...

> [...]
> eller hvad? Man taler da om, at jod og selen bør optages via kosten,
> og hvor skulle det ellers komme fra? Og når de optager, er det vel

Planter vælger ikke næringsstoffer ud - de optager bare løs
af de, der er lettest tilgængelige.
Derfor kan man "berige" fødemidler med mikromineraler ved
at tilføre dem i gødningen, også stoffer som planten ikke bruger,
men som mennesket evt. kan mangle.
Det gælder f.eks. jod og selen. Men i forvejen tilsættes jod
til salt - det dækker vort behov.
Selen er et giftigt stof. Visse jorder indeholder meget selen, det
kan give forgiftninger. Andre steder er der mangel - her kan det
være en fordel at tilføre en smule med gødningen. Det er ikke tilladt
i DK af de grunde, der er nævnt ovenfor.

Hvis man mener at mangle disse spormineraler er det da langt
lettere at investere i en multivitamintablet eller mineraltabletter.
At gøde en jord med mineraler uden at kende jordens indhold
kan ikke anbefales.

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-05-03 22:18

On Fri, 16 May 2003 14:18:09 +0200, "Vibeke Hansen"
<vibsenhansen@get2net.dk> wrote:

>Algekalk eller Algomin er en tysk kulsur kalk ,udvundet fra havalger og
>indeholder 8o% kulsur kalk og 11 % kulsur magnesium og masser af
>sporstofer som jod og selen.

Tak for forklaringen.
Jeg fik i vinters en pris på noget spagnum som var gødet, og jeg fik at
vide hvor meget gødning der var brugt. Der var bl.a brugt algekalk. Jeg
ville hellere selv blande gødning i spagnumen, men ingen kunne dengang
forklare mig hvad algekalk var for noget.

Jeg endte i øvrigt med at blande dolomitkalk og en god alsidig gødning
(brun superba) i spagnummen.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Jakob Bock

Dato : 17-05-03 17:24

Per A. Hansen skrev:

> [...]
> mikromineraler ved at tilføre dem i gødningen, også stoffer som planten ikke
> bruger, men som mennesket evt. kan mangle.

Dette citat underbygger (så vidt jeg kan se) ikke ligefrem din påstand:

Selen optages som uorganisk selen fra jorden og inkorporeres som
aminosyrer - fortrinsvis selenomethionin i planter.

http://www.dfh.dk/phd/scholarships/human.htm

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 17-05-03 20:16

Jakob Bock skrev:

> Dette citat underbygger (så vidt jeg kan se) ikke ligefrem din påstand:
>
> Selen optages som uorganisk selen fra jorden og inkorporeres som
> aminosyrer - fortrinsvis selenomethionin i planter.

Jeg har nu læst lidt mere på lektien, og det tyder på, at man ikke
ikke ved om planter "bruger" det selen de optager til noget, men at de
angiveligt skulle kunne tage skade af for meget selen, da selenen
indgår i forbindelser i planten hvor der skulle have være brugt svovl.
Noget i den stil i det mindste.

Men ligesom vi også har brug for en hel del, som ikke er essentielt,
kan det vel heller ikke afvises, at planterne "bruger" stoffet til
noget.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-05-03 09:21

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse news:ba61q1$626$1@sunsite.dk...

> [...]
> angiveligt skulle kunne tage skade af for meget selen, da selenen
> indgår i forbindelser i planten hvor der skulle have være brugt svovl.

Man ved, at planter vokser fint uden selen - det gøres i
vandkulturforsøg, hvor der efter mange generationers avl på
planternes frø ikke har kunnet se effekter af selen.
( Da frøene indeholder mikronæringsstoffer skal man bruge
mange generationer for at "udtømme" evt. stoffer inden mangel ses).

Det er også en kendsgerning, at overskud af selen kan give forgiftninger,
hvilket er grunde til at det ikke må tilsættes gødningsstoffer ( det
har været på tale, da selenindholdet i DK stedvis er lavt. Det samme
gælder for Jod, der nu må tilsættes salt.)

Nu var hensigten med mine bemærkninger ikke at komme
ind på den dybere plantefysiologi, men blot at gøre opmærksom
på, at de nævnte næringsstoffer ikke gavner planterne.

Reklamer i haveblade/brochurer minder ofte om reklamer for
slankemidler. Formålet er det samme. At forbrugerne skal
købe uvirksomme stoffer for dyre penge.
Algekalk er åbenbart et sådan middel, og jeg går ud fra, at
prisen er meget høj i forhold til alm. jordbrugskalk -
herunder dolomitkalk.

Hvad forbrugerne køber skal jeg ikke blande mig i - men det
skal ikke afholde mig for at udtale mig om de ting, jeg kender
til. Vil forbrugerne købe en organisk pose gødning er det
selvfølgelig hans/hendes sag - derfor kan jeg da godt finde
på at fortælle, hvad den indeholder og prisen pr. kg næringsstof.
Eller at fortælle, at kemisk bekæmpelse af alger på tage og
mure, fliser m.v. er ulovlig.
Men hvad forbrugeren gør blander jeg mig naturligvis ikke i.

Per A. Hansen

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 18-05-03 13:09

[...]

Grunden til at jeg har algekalk er, at jeg egentlig købte det til at spise
selv. Helios sælger det til 80kr for 200g så'n cirka , og jeg har det til
under 100kr for 25kg(engros).
Dolomitkalk kan købes for 50 kr for 25 kg + forsendelse .

Og hvad der er uvirksomt skal jeg ikke gøre mig klog på, det vigtigste er
at skabe et miljø som de enkelte planter synes om , så vil de give os
masser af syns og aromaoplevelser igen.
mvh
Vibeke

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-05-03 10:05

"Vibeke Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:eJKxa.287$7x3.80@news.get2net.dk...

> [...]
> under 100kr for 25kg(engros).
> Dolomitkalk kan købes for 50 kr for 25 kg + forsendelse .

Tak for oplysningerne, jeg vil kigge efter midlet for at de,
hvor meget kalk det indeholder!
Men det var da nogle skrækkelige priser!
I vor lokale foderstofforening gav jeg i efteråret 15 kr.
for en sæk med 20 kg dolomitkalk ( med lidt magnesium) - lige til at
strø ud - og med næsten 100% kalk.
Hvis man genanvender planteaffald som kompost, er der egentlig
ingen grund til at tilføre magnesium, men den gør ingen skade.
Kun en jordprøve kan afgøre, om der er behov på magnesium
eller kalk.

> Og hvad der er uvirksomt skal jeg ikke gøre mig klog på, det vigtigste er
> at skabe et miljø som de enkelte planter synes om , så vil de give os
> masser af syns og aromaoplevelser igen.

Helt enig - det vil man da godt ofre nogen penge på.
Men jeg tror ikke, at algekalk er spor bedre end
f.eks. dolomitkalk.
Har du fået taget en jordprøve for reaktionstal ( Rt),
der er et mål for kalktilstanden?

Per A. Hansen

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 20-05-03 13:12

"Har du fået taget en jordprøve for reaktionstal ( Rt),
der er et mål for kalktilstanden?

nej , jeg kikker på planterne og husker hvad jeg har gjort og forsøger mig
frem.
mit væsentlige problem er mine cherrytomater der revner.
Har du et forslag til hvad der forårsager dette ?

mvh
Vibeke