Hvorfor er 2 + 2 ikke 4?
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-03 12:41

Hej NG
Jeg har forsøgt mig med nogle spalter. Jeg lavede følgende:

en spalte - float:right; width:32%
en spalte - float:left; width:32%; margin-right:2%
en spalte - float:left; width:32%

Efter min regnebog skulle det give (3 spalter á 32% = 96%) + (2 mellemrum á
2% = 4%) = 100%

I MSIE så det helt perfekt ud. Stor tilfredshed med mig selv <|

Men i Mozilla og Opera smuttede den midterste spalte ned under den venstre
og var ikke til at få op på plads, før jeg nedsatte spaltebredderne til 29%,
men nu så det dødåndssvagt ud i MSIE <|

Prøvede så at fjerne float og width fra den midterste spalte og kunne nu
opretholde en spaltebredde på 30%, men nu mistede jeg mellemrummet mellem
spalterne.

Hvordan får jeg det til at se nogenlunde ens ud i alle browsere med noget
der ligner det oprindelige layout i MSIE?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-05-03 13:03

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]

> Hvordan får jeg det til at se nogenlunde ens ud i alle
> browsere med noget der ligner det oprindelige layout i MSIE?

Har du eksplicit sat værdier for *alle* dele af boksmodellen:
margin, border og padding? Hvis elementer i body skal kunne fylde
hele bredden kan jeg forestille mig at fx padding på body skal være
sat til 0.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-03 13:42

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> [...]
> margin, border og padding? Hvis elementer i body skal kunne fylde
> hele bredden kan jeg forestille mig at fx padding på body skal være

Har prøvet, det hjalp ikke.

> Prøv at se følgende forsøg:
> <http://damu.dk/jc/usenet/spalter.html>

Her udnytter du hele vinduets bredde. Det kan jeg ikke så godt. Det hele
ligger inde i en <div> der har fået en padding-left:160px;padding-right:20px
for at indgå i det øvrige sideflow.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 16-05-03 13:52

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote in

> Her udnytter du hele vinduets bredde. Det kan jeg ikke så godt. Det
> hele ligger inde i en <div> der har fået en
> padding-left:160px;padding-right:20px for at indgå i det øvrige
> sideflow.

Er IE i standards eller quirks mode? Hvis IE ikke er i standardsmode
behandler den ikke padding korrekt.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-03 14:14

"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> skrev
> Er IE i standards eller quirks mode? Hvis IE ikke er i standardsmode
> behandler den ikke padding korrekt.

Siden, det ligger på, er valid xhtml 1.1:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Se www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float_test.asp#spalte

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-05-03 14:34

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> [...]
>
> Siden, det ligger på, er valid xhtml 1.1:
>
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"

Internet Explorer har nogle kendte fejl i deres implementation af
float. Et par links om det:
<URL:http://www.positioniseverything.net/floatmodel.html>
<URL:http://www.positioniseverything.net/articles/towards.html>
Uden at have tjekket, så gætter jeg på at du er løbet ind i en af dem.
(Specielt hvis det virker i Mozilla eller Opera 7.1 (de havde en bug i
floats i 7.0))

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-03 15:25

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev

> [...]
> Uden at have tjekket, så gætter jeg på at du er løbet ind i en af dem.
> (Specielt hvis det virker i Mozilla eller Opera 7.1 (de havde en bug i

Testede tidligere i Opera 6.05 og Mozilla 1.2.1, begge viser 'forkert efter
regnebogen'.

Har nu også testet i Opera 7.02 (viser som forventet = som i MSIE) og i
Mozilla 1.3 (samme visning som 1.2.1)

Vil prøve at kigge på Martins model

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 16-05-03 23:46

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote in news:ba2o6l$qch$1
@sunsite.dk:

> [...]
>
> Siden, det ligger på, er valid xhtml 1.1:
>
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"

Du har en <?xml dekleration som den første linje. Derfor hopper IE i quirks
mode og boksmodellen bliver helt fucked op. Fjern den første linje og angiv
tegnsættet på anden vis så kommer IE i standards mode.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-05-03 23:50

On Fri, 16 May 2003 15:14:01 +0200, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

>Siden, det ligger på, er valid xhtml 1.1:
>
><?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
><!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
>"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

IE fanger ikke DOCTYPE-linjen pga. første xml-linje.

Ja, det er til at få grå hår af. Overvej evt. at fjerne xml-linjen, og
smid encoding-typen op som charset til Content-Type i HTTP-headeren,
hvis den ikke allerede er dér.

--
- Peter Brodersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-03 17:50

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev
> Ja, det er til at få grå hår af.

Det ville da være et fremskridt. Jeg er nærmest hvidhåret i forvejen

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-05-03 23:59

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Fjern den første linje og angiv tegnsættet på anden vis så
> kommer IE i standards mode.

Lige bortset fra at Eriks IE er version 5.5 - der kun kender til
quirks mode.

Se evt. Knuds indlæg:
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-05-03 13:15

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 16-05-03 14:53

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
>
> Hvordan får jeg det til at se nogenlunde ens ud i alle browsere med noget
> der ligner det oprindelige layout i MSIE?

Følgende virker:
      Dette er den venstre spalte af tre.
1.5%;">
      Dette er den midterste spalte af tre.
      Dette er den højre spalte af tre.

Jeg vil ikke anbefale dig at lave noget 100% da der til sker
afrundingsfejl i de forskellige browsere.
Hvis du skal have padding, vil jeg anbefale en wrapper inde i div
elementerne.

Hintzmann

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-03 15:46

"Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.dk> skrev

> Følgende virker:
> Dette er den venstre spalte af tre.
> 1.5%;">
> Dette er den midterste spalte af tre.
> Dette er den højre spalte af tre.

Desværre nej. Selv ikke, hvis jeg sætter margin ned til 1% og width til 30%.
Stadig er det kun Opera 7.02 og alle MSIE, der kan vise det som jeg vil.
Først ved 29% spaltebredde kommer Mozilla og Netscape samt Opera 6.2 med.

Opera 6.2 og Mozilla (og Netscape) laver 'fejl efter regnebogen'.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 16-05-03 15:58

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> Først ved 29% spaltebredde kommer Mozilla og Netscape samt Opera 6.2 med.
>
> Opera 6.2 og Mozilla (og Netscape) laver 'fejl efter regnebogen'.

Hvis det er på den her side
www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float_test.asp#spalte

så er det faktisk kun mozilla der gør det rigtigt, da den går i standard
mode, mens din xml+doctype tricker quirks mode i MSIE og Opera..

Så det virker

Hintzmann

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-03 16:00

> [...]
>
> så er det faktisk kun mozilla der gør det rigtigt, da den går i standard
> mode, mens din xml+doctype tricker quirks mode i MSIE og Opera..

Hvordan tilretter jeg så header, så det kører i 'standard mode'?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 16-05-03 16:04

Erik Ginnerskov wrote:

> "Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.dk> skrev

> Hvordan tilretter jeg så header, så det kører i 'standard mode'?

Du kan kigge lidt på den her side:
http://www.hut.fi/~hsivonen/doctype.html

Din doctype med XML decleration:
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Tricker Quirks mode i Windows IE 6 and Opera 7.0…7.03 samt Safari v60
aka. 0.8.2

Hintzmann

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-03 16:43

> Du kan kigge lidt på den her side:
> http://www.hut.fi/~hsivonen/doctype.html

Det er jo en jungle. Kan du ikke vise hvordan disse linjer skal omskrives:

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-05-03 17:09

> [...]

> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"

Fjern <?xml ...>-linjen.
Den er ikke påkrævet af hverken XHTML- eller XML-standarderne,
og den forvirrer IE (og Opera 7.0-7.03, de fiksede det vist fra 7.1)
Chancen for at IE retter deres skrammel er nok noget mindre :)

/L

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-05-03 18:05

> [...]

>og den forvirrer IE (og Opera 7.0-7.03, de fiksede det vist fra 7.1)
>Chancen for at IE retter deres skrammel er nok noget mindre :)

Kan ikke holde kæft, selvom jeg burde, når jeg skriver det..

Erik bruger iflg, tidl. udsagn og iflg. OE-versionen IE 5.5, så
derfor vil IE altid være i quirks mode.

Og så er der ikke noget at gøre.
--
Knud

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 16-05-03 18:26

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Erik bruger iflg, tidl. udsagn og iflg. OE-versionen IE 5.5, så
> derfor vil IE altid være i quirks mode.
>
> Og så er der ikke noget at gøre.

Jo, han kan opgradere sin browser

Hintzmann

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-03 23:48

> Jo, han kan opgradere sin browser

Der er faktisk en - synes jeg selv - god grund til, at jeg tester i IE 5.5,
i Ns 6.2, i Mz 1.2.1 og i Op 6.05:
Jeg ønsker at sikre en smule bagudkompatibilitet i det jeg laver. Hvis jeg
tester alt i kun de nyeste browsere, lader jeg uforvarende en del mennesker
i stikken.

Din annonce er nu bragt på den ønskede side
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
Webmaster
lb3net@lille-birkholm.dk
http://www.lille-birkholm.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 17-05-03 00:50

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> tester alt i kun de nyeste browsere, lader jeg uforvarende en del mennesker

Enig sider skal testes i forskellige

Men jeg vil anbefale dig at du først laver dine sider efter
standarderne, dvs. at det _formodentlig_ virker første gang i IE6,
Opera7 og Mozilla/Netscape 6+.
Når standard måden så "spiller" laver du bagefter siden til ældre
browsere så som MSIE 5.0 og 5.5.

Når det drejer sig om CSS findes der forskellige måde, hvorpå man kan
skjule CSS for disse browsere. Jeg har et link til dig her:
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/skjulecss/skjulecss.html#section10

Alt i alt ... udvikle først til standard måden og bagefter til quirks

Hintzmann

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 16-05-03 17:11

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er jo en jungle. Kan du ikke vise hvordan disse linjer skal omskrives:
>
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Du skal bare droppe xml declerationen, altså

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Men samtidig skal du også servere documentet med content typen
"application/xhtml+xml"

- Men hvorfor vil du bruge XHTML1.1 ?

Der er minimal forskel fra XHTML1.0 til XHTML1.1.
http://www.w3.org/TR/xhtml11/changes.html#a_changes

Det skulle da kun være fordi du vil benytte RUBY
http://www.w3.org/TR/2001/REC-ruby-20010531/

Personligt bruger jeg XHTML1.0 og servere content typen som standard
"text/html":
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Et vigtigt mål for mig, er at den tricker Standards mode og det kan
XHTML1.0 strict.

Hintzmann c",)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-03 17:49

"Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.dk> skrev

> Du skal bare droppe xml declerationen, altså
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Jeg har nu ændret header til dette:

-------
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<head>
-------

.... og har opnået følgende:
Spalterne ser ens ud i alle andre browsere end IE før v.6 :)
Siden validerer stadig som xhtml 1.1 :)

> - Men hvorfor vil du bruge XHTML1.1 ?
>
> Der er minimal forskel fra XHTML1.0 til XHTML1.1.
> http://www.w3.org/TR/xhtml11/changes.html#a_changes

Jeg stod og skulle videre fra 4.01 transitional og valgte så at gå skridtet
fuldt ud til xhtml 1.1 på de sider, hvor det overhovedet kunne lade sig
gøre.

Tak til Jens, Knud, Andreas, Lasse, Peter og Martin

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-05-03 22:37

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Men samtidig skal du også servere documentet med content typen
> "application/xhtml+xml"

Jeg ved godt at det er påkrævet, men hvad er egentlig årsagen til
det?

> Et vigtigt mål for mig, er at den tricker Standards mode og
> det kan XHTML1.0 strict.

Er der ikke også noget med at nogle browsere får en webside galt i
halsen hvis den serveres som application/xhtml+xml?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 17-05-03 01:37

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jeg ved godt at det er påkrævet, men hvad er egentlig årsagen til
> det?

Ja... Det er noget med at "application/xhtml+xml" fortæller browseren at
den skal tolke dokumentet med en rigtig XML parser.
Hvis documentet ikke er gyldigt XML skulle en browser som overholder
standarderne ikke vise documentet, men komme med en fejl.

Hvis dokumentet bliver sendt som "text/html" skal den prøve at tolke
TAG-suppen så godt den nu kan, selvom det ikke er gyldigt HTML.

> Er der ikke også noget med at nogle browsere får en webside galt i
> halsen hvis den serveres som application/xhtml+xml?

Jeg mener at det er IE5.0 og NS4.x som begynder at downloade siden.

Hintzmann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-05-03 23:57

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> Jeg ønsker at sikre en smule bagudkompatibilitet i det jeg
> laver. Hvis jeg tester alt i kun de nyeste browsere, lader jeg

Fair nok. Men hvis du opgraderede til IE 6 kunne du *både* teste
til nye og til gamle browsere - ved at bruge IE's doctype switch.
Når IE 6 går i quirks mode opfører den sig (efter sigende) som
tidligere IE-versioner.

Dog vil der nok være nogle css-tilføjelser som virker i IE 6 uanset
mode, men ikke virker i tidligere udgaver.

Et helt andet problem er så at når du ikke vil benytte IE i
standard-mode kan du ikke skrive browseruafhængig kode i alle
tilfælde. Selv om Opera og Mozilla også har quirks mode, har i
hvert fald Mozilla ikke den samme fejlagtige opfattelse af
boksmodellen som IE quirks mode.

Quirks mode betyder så vidt jeg ved kompatibel med ældre udgaver af
*samme* browser. Jeg ved ikke om Opera følger dette mønster.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-03 00:17

> [...]
> til nye og til gamle browsere - ved at bruge IE's doctype switch.
> Når IE 6 går i quirks mode opfører den sig (efter sigende) som

Det problem klarer jeg ved at have en maskine stående ved siden af -
bestykket med IE 6 (og Ns 7, Mz1.3 og Op 7.02).
De to maskiner er forbundet i lokalt netværk, så jeg kan se siderne i 8
forskellige browsere på en gang.
Dvs. det kan jeg så ikke alligevel, fordi PWS kun tillader 3 opkoblinger ad
gangen - men med plain html kan jeg.
Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin