Sødmælkskalv?!
Fra : Kat

Dato : 16-05-03 12:18

Hej
Er der nogle der kan forklare mig hvad "sødmælkskalv" (som man åbenbart kan
få på "fine restauranter") er for noget? Er det dyreplageri?

Mvh. Katrine

Fra : netper

Dato : 16-05-03 12:48

En sødmælkskalv er en kalv der kun får mælk, og dens kød bliver meget
lyst.

En ko har jo 3 maver og det er naturligt for kalven hurtigt at begynde
at nippe lidt til græs eller hø og på den måde langsomt sætte gang i
dem, hvorimod en sødmælkskalv aldrig får adgang til andet end mælk.

Det er ikke kun syndt men også unaturligt og det er heller ikke længere
tilladt i danmark, men der bliver desværre eksporteret kalve til f.eks.
holland fra danmark

http://www.kandu.dk/

Fra : Kat

Dato : 16-05-03 13:04

"netper" <netper.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er ikke kun syndt men også unaturligt og det er heller ikke længere
> tilladt i danmark, men der bliver desværre eksporteret kalve til f.eks.

Tak for svaret. Jeg havde mistanke om, at det ikke var noget helt naturligt.
Forstår ikke hvordan danske restauranter kan stå inde for at have
"sødmælkskalv" på menukortet :(

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-05-03 09:57

"Kat" <kdonot@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret. Jeg havde mistanke om, at det ikke var noget helt
naturligt.
> Forstår ikke hvordan danske restauranter kan stå inde for at have
> "sødmælkskalv" på menukortet :(

Sødmælkskalve lever et liv, der hverken er værre eller bedre end alle de
andre industriproducerede dyrs. At betragte opdræt af sødmælkskalve som en
særlig alvorlig form for dyreplageri, tangerer hykleri. Hold du dig til
vegetarmad, hvis du ikke bryder dig om tanken.

Og nej, jeg er ikke vegetar, og jeg spiser med stor glæde gris, okse,
sødmælkskalv, fjerkræ og alt muligt andet.

--
-Jens B.

Fra : Kat

Dato : 18-05-03 14:58

> Sødmælkskalve lever et liv, der hverken er værre eller bedre end alle de
> andre industriproducerede dyrs. At betragte opdræt af sødmælkskalve som en
> særlig alvorlig form for dyreplageri, tangerer hykleri.

Der er vel en grund til at det er forbudt i Danmark?

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-05-03 16:24

> Der er vel en grund til at det er forbudt i Danmark?

Ja? Ligesom tremmekalve, burhøns, dyretransporter, industrialiseret
svinehold, halal- og kosher-slagtning, anskydning af vildt osv. er forbudt -
not

--
-Jens B.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-05-03 17:50

"Kat" <kdonot@tiscali.dk> wrote in message

> Der er vel en grund til at det er forbudt i Danmark?

Ja, politisk korrekthed florerer her i riget.

vh
Jan

Fra : Tina

Dato : 16-05-03 13:38

"netper" <netper.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> En sødmælkskalv er en kalv der kun får mælk, og dens kød bliver meget
> lyst.
>
> En ko har jo 3 maver

Nejnejnej.

En ko har vommen (gæringstanken), netmaven, bladmaven og løben. Løben svarer
til vores mave. Vommen, netmaven og bladmaven er formaver, hvor foderet
bliver bearbejdet og "sorteret", inden det ender i løben.
Når en kalv drikker mælk, ender det direkte i løben. Vommen, netmaven og
bladmaven kommer først i brug, når kalven begynder at spise fast føde.

Tina

Fra : Stefan Holm

Dato : 18-05-03 16:45

"Kat" <kdonot@tiscali.dk> writes:
[Jens Bruun]

> Der er vel en grund til at det er forbudt i Danmark?

Og den grund kunne vel meget vel være det omtalte hykleri?

--
"Here's something I think you're going to be interested in, gentle viewers."