Overholdelse af dagsorden under generalfor~
Fra : Peter

Dato : 16-05-03 11:37

Hej

Jeg er medlem af en forening, hvor vi er blevet lidt uenige (ikke uvenner!)
om resultatet af den sidste generalforsamling.

Det skyldes at pkt. 2 formandens beretning endte mere eller mindre i snak,
hvilket på underlig vis endte i en afstemming om et foreslag - uagtet at det
ikke var blevet stillet inden generalforsamlingen -

Det vi er uenige om nu er hvorvidt at det er juridisk bindende, når nu det
er vedtaget under "formandens beretning" istedet for under pkt. 5 "forslag".

Det skal siges at afstemningen i referatet står anført under pkt 2
"formandens beretning", ganske som det skete..

Så gælder det vedtagne eller er vi nødt til at holde en ekstraordinær
generalforsamling ?

M.v.h.
Peter...

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-05-03 11:53

"Peter" <Peter@hansen.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke var blevet stillet inden generalforsamlingen -
>

> Så gælder det vedtagne eller er vi nødt til at holde en ekstraordinær

Ud fra det, du har skrevet, går jeg ikke ud fra, forslaget kan betragtes som
et "underpunkt" til formandens beretning.
I de fleste (hvis ikke alle?) vedtægter står anført en frist for aflevering
af forslag, der skal til afstemning.
Hvad står der i jeres?
Det er for, at medlemmerne har en mulighed for på forhånd at sætte sig ind i
sagerne og tage stilling, overveje konsekvenser m.v.
Det er bl.a. også derfor, der ikke bør vedtages beslutninger under punktet
"eventuelt".

Formelt er beslutningen ugyldig, hvis fristen for aflevering af punkter ikke
er overholdt - uanset punktets vigtighed.
Men hvis punktet er i petitesseafdelingen, eller hvis man kan tænke sig, at
alle af indlysende grunde vil stemme for, er det måske et spørgsmål, om
nogen vil forlange en ekstraordinær generalforsamling.

Hilsen Inger

Fra : Ole

Dato : 16-05-03 13:32

> [...]
> hvilket på underlig vis endte i en afstemming om et foreslag - uagtet at det
> ikke var blevet stillet inden generalforsamlingen -

Står der ikke i vedtægterne at det første der skal ske på en Generalforsamling er: at der
vælges en DIRIGENT
Dirigenten leder Generalforsamlingen og giver ordet til formanden osv.
Spørgsmål skal stilles under Eventuelt - eller lige bagefter et indlæg og må kun dreje
sig om indlæg, det hedder sig at
man skal holde sig til etiketten !

vh Ole

Fra : Peter

Dato : 16-05-03 14:00

"Ole" <holtesletmig@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> Dirigenten leder Generalforsamlingen og giver ordet til formanden osv.
> Spørgsmål skal stilles under Eventuelt - eller lige bagefter et indlæg

Jeg ved godt hvad er en dirigent er og dennes opgaver, men det var jo ikke
lige det jeg spurgte om..

Iøvrigt var dirigenten, foreningens nu forhenværende advokat..

Peter

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-05-03 14:21

Peter wrote:

> Så gælder det vedtagne eller er vi nødt til at holde en ekstraordinær
> generalforsamling ?

Der er ingen lov om foreninger, herunder deres generalforsamling.

Der er imidlertid den praksis, at væsentlige forslag kun kan vedtages,
hvis de har været på dagsorden, og dermed er kommet til alle medlemmers
kendskab, hvorimod mindre praktiske forhold fint kan besluttes når de
opstår på generalforsamlingen.

Dirigenten beslutter normalt hvad der hvad.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.