Tilslutning af radiator til pex
Fra : Albert

Dato : 16-05-03 11:05

Fik lige et tilbud på opsætning af 3xradiator på kommende 1. sal

CHOCK !!!!

Nå, men konklusionen er at jeg gør det selv! I den forbindelse snakkede han
om at man kunne tilslutte radiator direkte til pex der blot er ført igennem
væg, og dermed spare de der boxe til gips. Nogen der kender til dette
princip, da det jo lyder noget mere simpelt ?

Alternativt : Erfaringer med brug af de der boxe, om hvor besværligt det er?

Fra : Rolli

Dato : 16-05-03 15:03

On Fri, 16 May 2003 12:04:48 +0200, "Albert" <No@mail.dk> wrote:

> [...]
>princip, da det jo lyder noget mere simpelt ?
>
>Alternativt : Erfaringer med brug af de der boxe, om hvor besværligt det er?

må vi få prisen gætter på 15.000 kr. alt efter hvor i landet
Rolli

Fra : Albert

Dato : 16-05-03 16:47

> må vi få prisen gætter på 15.000 kr. alt efter hvor i landet

Nej dog ikke. 10.000, meeeen her er facts :
Der er trukket rør op til 1. sal.
Rørene bliver bare smidt løst inden væggene kommer op (jeg klarer det
praktiske)
Der bliver ikke brugt rør i rør, blot det billige pex
Der bliver ikke lavet fine dåser etc. - blot pex direkte til radiator

Jeg har undersøgt priser på delene, og jeg kan få 3 radatorer for ca. 1800
og
50m pex med isolering og VA godkendelse for godt 1100

Termostater er vel en 1200 for 3 af de programmerbare

Altså - væsentlige bedre dele for det halve beløb.

Og det kan shu da ikke tage mange timer for en vvser at sætte de ting sammen
?=!

Fra : Rolli

Dato : 16-05-03 19:45

On Fri, 16 May 2003 17:46:36 +0200, "Albert" <No@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Altså - væsentlige bedre dele for det halve beløb.
>
>Og det kan shu da ikke tage mange timer for en vvser at sætte de ting sammen

En tommelfinger regel her i sønderjylland siger ca: 4500 kr. pr
radiator inkl. installation, hvis man skal have en hurtig pris.
Jeg skulle engang skaffe en 3 meter radiator til en kammerat.
Grossisten ville have 3300 kr. og billigvvs tror jeg det var, skulle
have 2795 for samme radiator af samme fabrikat.
Du skal jo også tænke på at vvs eren skal give dig garanti og
kvalitets sikring på arbejdet.
der er ingen ben i at sætte det op selv, og ifølge lovgivningen må du
selv lave det hvis du har dit eget centralvarme anlæg.
Rolli

Fra : Albert

Dato : 16-05-03 23:01

...der er ingen ben i at sætte det op selv, og ifølge lovgivningen må du
> selv lave det hvis du har dit eget centralvarme anlæg.
> Rolli

Så kan du måske svare på mit spørgsmål

Fra : Rolli

Dato : 17-05-03 07:10

On Sat, 17 May 2003 00:00:42 +0200, "Albert" <No@mail.dk> wrote:

>..der er ingen ben i at sætte det op selv, og ifølge lovgivningen må du
>
>Så kan du måske svare på mit spørgsmål

I enden af dine tilslutninger på radiatoren monterer du en pexovergang
feks. 1/2"-18mm eller hvad størrelse du vil køre med og så giver det
jo sig selv, istedet for at slutte med røret i væggen kører du gennem
væggen og ind i radiatoren
Rolli

http://www.olt.dk/Katalog/vvs/VVS_pex.htm

Fra : Albert

Dato : 17-05-03 08:07

> [...]
> feks. 1/2"-18mm eller hvad størrelse du vil køre med og så giver det
> jo sig selv, istedet for at slutte med røret i væggen kører du gennem

Og den der med at pex ikke kan tåle sol lys + er skrøbeligt. Tænkte på om
man havde nogen bøsninger der gik helt hen til væggen, eller man måske
overdækkede røret med noget- Evt førte yderrøret helt hen til samlemuffen
også, eller blot lader denne ende ved væggen?

Fra : Rolli

Dato : 17-05-03 19:37

On Sat, 17 May 2003 09:07:01 +0200, "Albert" <No@mail.dk> wrote:

> [...]
>overdækkede røret med noget- Evt førte yderrøret helt hen til samlemuffen
>også, eller blot lader denne ende ved væggen?

Vuder hvad der ser bedst ud. det sidste stykke rør kan jo evt. bindes
ind i isolerings tape, fås i forskellige farver
Du kan jo trække jernrør ud i skunken og bruge overgangene til pex ude
i skunken, men jeg ville foretrække dem ved radiatoren hvor de var
synlige.
Du kan også bruge noget der hedder Alu-pex de er nemmere at føre rundt
og er belagt med hvid plast, men de har prisen imod sig. jeg mener
prisen er 27 kr. pr. m. + moms. men de kan nok findes billigere på
nettet.
Rolli

Fra : Martin Christiansen

Dato : 17-05-03 20:52

"Rolli" <rolli1@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og er belagt med hvid plast, men de har prisen imod sig. jeg mener
> prisen er 27 kr. pr. m. + moms. men de kan nok findes billigere på

Eller på denne måde.

https://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/RadiatortilslutningDK/$FILE/Radiat
ortilslut(49KB).pdf

Mvh - Martin

www.martinchristiansen.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 17-05-03 20:57

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> Eller på denne måde.

Eller som det fås her.

http://www.vvs-grossisten.dk/gulvvarme/page14.html

Mvh - Martin

www.martinchristiansen.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 17-05-03 16:52

"Albert" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> væg, og dermed spare de der boxe til gips. Nogen der kender
til dette
> princip, da det jo lyder noget mere simpelt ?

Kig her.. De viser begge metoder her.

https://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/VVSinstDK/$FILE/VVSinst
al(632KB).pdf

Mvh - Martin