Bøde ved privatparkering
Fra : J.

Dato : 16-05-03 07:55

Hej NG

Min familie sad i går og diskuterede om man kunne lade vær med at betale en
parkeringsbøde, man har fået f.eks. af Europark. Eller om man har må hoste
op.

Kan eller må et privatfirma udstede bøder, f.eks. parkeringsbøde. Og skal
man betale den ?

(Jeg mener nemlig at have set et program for noget tid siden, hvor de sagde,
at det behøvede man ikke. Eller også er det mig der husker dårlig)

mvh.

John

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-05-03 08:11

"J." <jf483@ofir.dk> skrev:

> [...]
> om man har må hoste op.
>
> Kan eller må et privatfirma udstede bøder, f.eks. parkeringsbøde.

De kan ikke opkræve bøder, men de kan kan godt opkræve en p-afgift.

Hvis du vitterligt har holdt parkeret på området og ikke har overholdt
betingelserne for brugen (betingelser, der skal være synlige og
letforståelige), så skal du naturligvis betale afgiften.

--
Morten http://miljokemi.dk
http://miljokemi.dk/CrashIE.htm (På eget ansvar!)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-03 09:49

J. skrev:

>Min familie sad i går og diskuterede om man kunne lade vær med at betale en
>parkeringsbøde, man har fået f.eks. af Europark. Eller om man har må hoste
>op.

Man må hoste op, og det er ikke en bøde. Hvis du benytter en
parkeringsplads som de har opsyn med, står der nogle skilte med
hvad det koster. Ved at benytte pladsen, indgår man en aftale
hvor man accepterer deres betingelser. Det er derfor et brud på
aftalen ikke at betale.

>(Jeg mener nemlig at have set et program for noget tid siden, hvor de sagde,
>at det behøvede man ikke. Eller også er det mig der husker dårlig)

Hvis der ikke er skiltet tydeligt, kan der ikke være en gyldig
aftale, og så har man ingen pligt til at betale. Men det er der
nu nok.

--
Bertel

Fra : Else Holm

Dato : 16-05-03 10:45

"J." <jf483@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> (Jeg mener nemlig at have set et program for noget tid siden, hvor de
sagde,
> at det behøvede man ikke. Eller også er det mig der husker dårlig)

Jeg mener at kunne huske, at baggrunden for, at vedkommende ikke skulle
betale, var, at han kunne bevise, at bilen på "gerningstidspunktet" havde
været udenlands.
--
Else

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 16-05-03 23:25

Else Holm skrev:

> [...]
>>

>Jeg mener at kunne huske, at baggrunden for, at vedkommende ikke skulle
>betale, var, at han kunne bevise, at bilen på "gerningstidspunktet" havde

Lang tråd om sagen:
<http://makeashorterlink.com/?T1B553994>
og så den lange version af linket:
<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&frame=right&rnum=1&thl=0,1094223536,1093936528,1093759656,1094221526,1094211676,1094155824,1094208349,1094151450,1094134048,1093782371,1093770099&seekm=3e82919e%240%2442610%24edfadb0f%40dread11.news.tele.dk#link1>

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Nyk M Unlock

Dato : 19-05-03 05:50

ang emne er det kun politiet der kan udstede bøder
alt privat vagt firmaer udsteder er parkering afgifter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-05-03 21:52

Nyk M Unlock skrev Mandag den 19. maj 2003 06:49 i dk.videnskab.jura:

> ang emne er det kun politiet der kan udstede bøder
> alt privat vagt firmaer udsteder er parkering afgifter

Politiet udsteder heller ikke P-bøder, men P-afgifter. Hvis det var en
bøde, så ville straffeatesterne bare blive overfyldte

Ivar Madsen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 20-05-03 21:57

Ivar Madsen <news-@milli.dk> wrote:

> Politiet udsteder heller ikke P-bøder, men P-afgifter. Hvis det var en
> bøde, så ville straffeatesterne bare blive overfyldte

Aha?

Jeg sidder her med en "Tilkendegivelse fra politiet" (angående en
overtrædelse af færdselslovens §4, i øvrigt), hvorpå der er skrevet at:

"Den takstmæssige bøde herfor udgør kr. 500,-"

Og også med en kvittering for betaling, hvor "varetypen" kaldes
"A-bøder" - kan du forklare mig hvorfor det så ikke er i min
straffeattest? (I alt fald ikke ifg. hvad politimanden forklarede mig.)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Emil Jensen

Dato : 21-05-03 01:02

> Og også med en kvittering for betaling, hvor "varetypen" kaldes
> "A-bøder" - kan du forklare mig hvorfor det så ikke er i min
> straffeattest? (I alt fald ikke ifg. hvad politimanden forklarede mig.)

Det er vist noget med at "mindre" færdselsforseelser ikke bliver registreret
i straffeattesten...

Mvh

Emil

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 21-05-03 01:03

Emil Jensen <lime@jensen73.dk> wrote:

> Det er vist noget med at "mindre" færdselsforseelser ikke bliver registreret
> i straffeattesten...

Retsinfo.dk var nede, så jeg gad ikke rode rundt for at checke - men ja,
det var hele pointen.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-05-03 05:13

Emil Jensen skrev Onsdag den 21. maj 2003 02:02 i dk.videnskab.jura:

> Det er vist noget med at "mindre" færdselsforseelser ikke bliver
> registreret i straffeattesten...

OK, jeg havde bare engang ladet mig bilde på ærmet, at det var årsagen
til at det var en afgift, og ikke en bøde.

Ivar Madsen

Fra : Reino Andersen

Dato : 21-05-03 08:04

Emil Jensen skrev:

> Det er vist noget med at "mindre" færdselsforseelser ikke bliver
registreret
> i straffeattesten...

Det gør større færdselsforseelser heller ikke.

http://www.politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm

--
Reino