PC med windows uden licensnr. ?
Fra : TDJ

Dato : 15-05-03 19:39

Dette gælder et væddemål:

Firma X sælger PC'er til industrielle styringer. På disse _kan_ der være
Windows98 installeret, men kunden kan også selv vælge at gøre dette.

Hvis kunden køber Windows følger der en etiket med, som har et licensnr.,
altså 100% OK. (Win98 embedded).

Men.. hvis kunden _ikke_ køber Windows, er det så lovligt for firma X at
   * som før have Windows installeret på maskinen
   * inden udsendelse af maskinen fjerne reg.nr fra HD'en, så Windows
    kun virker, hvis der indtastes et 5x5 karakters licensnummer fra
    en købt windows (i et andet land).

    Windows vil altså spørge om dette, ved 1. opstart.

A mener det er OK, fordi man skal have en licens.

B mener det ikke er OK, fordi windows _er_ installeret, uanset om der
skal indtastes noget eller ikke.

Fra : Rasmus

Dato : 15-05-03 22:36

"TDJ" <myicq@gmx_fjernmig_.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> A mener det er OK, fordi man skal have en licens.
>
> B mener det ikke er OK, fordi windows _er_ installeret, uanset om der

Dit spm er for "kludret" til besvarelse

Fra : Andy

Dato : 16-05-03 03:09

> [...]
>

> A mener det er OK, fordi man skal have en licens.
>
> B mener det ikke er OK, fordi windows _er_ installeret, uanset om der

B har ret.

Det svarer til at kopiere selve Windows CDROMen og give den med når en PC
forhandler sælger et produkt.

Andy

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 16-05-03 10:37

On Fri, 16 May 2003 04:08:32 +0200, "Andy" <aaa_2500X@hotmail.com>
wrote:

>B har ret.
>
>Det svarer til at kopiere selve Windows CDROMen og give den med når en PC
>forhandler sælger et produkt.

Hvordan kan det lige være når at man ikke har betalt for at få
windowsmed, så har man da heller ikke "krav" på at kunne få lov til at
benytte den.
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : Andy

Dato : 16-05-03 12:01

> Hvordan kan det lige være når at man ikke har betalt for at få
> windowsmed, så har man da heller ikke "krav" på at kunne få lov til at
> benytte den.

nej!

Når du stiller det spørgsmål så begynder jeg at tro at 'rasmus' har ret i at
formuleringen af spørgsmålet er forvirrende.

Som jeg læser dit spørgsmål, så spørger du om man som producent af
industrimaskinel, må præinstallere en Windows version på firmaets produkter,
i den tro at kunden kun kan bruge den hvis han har en registreringskode.

Microsoft har rettighederne til at kopiere og distribuere kopier af deres
egne produkter. Ved at præinstallere Windows på en maskine hvor kunden ikke
har købt en licens vil det derfor være det samme som at give kunden en
kopieret CDROM med.

Windows skal altså slettes fra det faste lager på maskinen inden levering.

Andy

Fra : TGD

Dato : 16-05-03 20:21

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Windows skal altså slettes fra det faste lager på maskinen inden levering.

Såvidt jeg har læst mig frem til må OEM versioner kun installeres på en
maskine og skal følge den, altså når den er installeret fanger bordet.