"Inderhaling"
Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 15-05-03 15:10

Hej!

Må man i nogle tilfælde (f.eks. tæt trafik) køre forbi biler "indenom"?
Eksempel: En vej med to spor i hver retning. Jeg kører i indersporet. På vej
hen mod et kryds bliver trafikken tæt, tættere i ydersporet. Overhaler jeg
ulovligt indenom ved at forbikøre en række biler?

Og har nogen en paragrafhenvisning til færdselsloven?

På forhånd tak!

/Anne

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 15-05-03 15:15

Det er ikke en overhaling; men en alm forbikørelse

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 15-05-03 15:40

Anne Lindholt Ottosen wrote:

> [...]
> ulovligt indenom ved at forbikøre en række biler?
>
> Og har nogen en paragrafhenvisning til færdselsloven?

Såvidtjeghusker fra teorien må du gerne overhale indenom når der er tale om
"køkørsel", ja endda på motorvejen.
Men måske det bare går ind under forbikørsel.

Fra : Preben Andersen

Dato : 15-05-03 16:46

"Anne Lindholt Ottosen" <anli@VAEKc.dk> wrote in message
> [...]
> ulovligt indenom ved at forbikøre en række biler?
>
> Og har nogen en paragrafhenvisning til færdselsloven?

Det er ikke overhaling, men forbikørsel, færdselsloven §24.

mvh
Preben

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 16-05-03 10:09

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message

> Det er ikke overhaling, men forbikørsel, færdselsloven §24.

Tak for svar! Er der andre situationer, hvor det også er forbikørsel?
Hvordan defineres tæt trafik - hvis nu en lastbil kører i ydersporet på en
motorvej med flere biler bag sig, er det så tæt trafik?

Og en overhaling defineres ved, at man skifter bane for at passere og så
evt. skifter bane igen, eller hvordan med det?

/Anne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-05-03 11:23

> Tak for svar! Er der andre situationer, hvor det også er
> forbikørsel? Hvordan defineres tæt trafik - hvis nu en lastbil
> kører i ydersporet på en motorvej med flere biler bag sig, er
> det så tæt trafik?

Hvis der ikke kører nogen i højresporet er det ulovligt for ham at
køre i venstresporet. Og det er iøvrigt heller ikke helt lovligt bare
at køre forbi ham på højresiden.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-05-03 11:39

"Anne Lindholt Ottosen" <anli@VAEKc.dk> escribió

> Tak for svar! Er der andre situationer, hvor det også er
forbikørsel?
Hvis den man forbikører er ved at svinge til venstre.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Reino Andersen

Dato : 16-05-03 21:06

Lars Hoffmann skrev:

> Hvis den man forbikører er ved at svinge til venstre.

Nej - det er en overhaling højre om.

--
Reino

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-05-03 22:39

"Reino Andersen" <reino@XXnet.dk> wrote in

> Nej - det er en overhaling højre om.

Nej, det er forbikørsel hvis der er plads til at man kan komme forbi.
(ellers er det, øh, noget der ikke er lovligt og temmelig dumt)

Fra : Reino Andersen

Dato : 17-05-03 17:29

Henrik Stidsen skrev:

> Nej, det er forbikørsel hvis der er plads til at man kan komme forbi.
> (ellers er det, øh, noget der ikke er lovligt og temmelig dumt)

Nej - det er en overhaling, som er lovlig jf. § 21, stk. 1.

--
Reino

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-03 16:59

Anne Lindholt Ottosen skrev:

>Tak for svar! Er der andre situationer, hvor det også er forbikørsel?
>Hvordan defineres tæt trafik - hvis nu en lastbil kører i ydersporet på en
>motorvej med flere biler bag sig, er det så tæt trafik?

Nej, ikke rigtig, men der skal ske flere sære ting før den
situation vil give anledning til at man passerer lastbilen
indenom. Den må have lagt sig ud for at overhale, og i den
situation må bilen i inderbanan ikke hæve farten. Det vil virke
meget sært hvis lastbilen af sig selv sænker farten midt i
overhalingen ... medmindre forresten den har fortrudt. Så er det
klart at man må køre forbi den i inderbanen.

>Og en overhaling defineres ved, at man skifter bane for at passere og så
>evt. skifter bane igen, eller hvordan med det?

Overhaling er ikke defineret nærmere i loven end det her:

§ 21.   Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske
   højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller
   tydeligt forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af
   ikke registreringspligtig knallert kan overhale køretøjer
   af andre arter til højre.

§ 22.   Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra
   kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende
   holde så langt til højre som muligt og må ikke øge
   hastigheden.

--
Bertel

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 16-05-03 23:06

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>overhalingen ... medmindre forresten den har fortrudt. Så er det
>klart at man må køre forbi den i inderbanen.

Vil det ikke være risikabelt? Hvis lastbilen har fortrudt kan man vel
forvente at den trækker ind til højre igen - og er måske ikke
opmærksom på at der ligger f.eks. en personbil (i en blind vinkel) på
højre side ? Og hvis man er i en personbil har man for det første
risiko for alvorlige skrammer, og vel også risiko for "ikke at have
vist hensyn" i henhold til bestemmelserne i færdselsloven -
sidstnævnte for at være relevant her i gruppen :-?
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-03 08:12

Jørgen Linde Sørensen skrev:

>Vil det ikke være risikabelt?

Hvis en bil fortryder en overhaling, må de involverede parter
klare det så godt som muligt. Konkret hvordan afhænger af 117
ting.

>sidstnævnte for at være relevant her i gruppen :-?

Der har på det sidste været meget sludren her i gruppen, og jeg
har selv deltaget fordi jeg ikke tænkte mig om. Jeg synes lige vi
skal tage os selv i nakken og opsøge de relevante grupper hvis
der fortsat skal småsludres om f.eks. trafik.

--
Bertel

Fra : Morten Juel

Dato : 17-05-03 15:36

> Tak for svar! Er der andre situationer, hvor det også er forbikørsel?
> Hvordan defineres tæt trafik - hvis nu en lastbil kører i ydersporet på en
> motorvej med flere biler bag sig, er det så tæt trafik?

Er hovedreglen ikke at man må passere indenom, hvis køretøjet i ydresporet
køre under den tilladte hastighed på den givne vej ?

Altså på motorvej køre en lastbil i midtersporet (med 100kmt) og ydresporet
er fyldt må man gerne køre 110kmt indenom, bruges jo tidt ved motorvejs
udgrening !

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-03 17:02

Morten Juel skrev:

>Er hovedreglen ikke at man må passere indenom, hvis køretøjet i ydresporet
>køre under den tilladte hastighed på den givne vej ?

Nej. Reglen er at man overhaler venstre om. Man kan ikke omdøbe
en overhaling til at hedde "passage" blot for at omgå loven. Kun
hvis der ligge to tætte køer i de to spor med skiftende
hastigheder, må man passere hinanden.

Det er livsfarligt og chokerende for den inderhalede at opdage en
vogn der passerer på den forkerte side - især hvis man er på vej
til at trække ind efter en overhaling.

--
Bertel

Fra : Jens

Dato : 17-05-03 23:19

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

> Det er livsfarligt og chokerende for den inderhalede at opdage en
> vogn der passerer på den forkerte side - især hvis man er på vej
> til at trække ind efter en overhaling.

Jeg ser dagligt biler i det midterste af tre spor, som tilsyneladende
enten er ved at lægge an til overhaling, eller er ved at afslutte en
overhaling - uagtet at der ikke er et køretøj indenfor synsvidde i det
højre spor. I modstrid med færdselslovens §15.

Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?