Matrox TV-out dur ikke - hvad nu?
Fra : Brian Binnerup

Dato : 15-05-03 08:09

Hejsa.

Jeg har for et stykke tid siden bygget mig en HTPC, hvor TV'et altså er
primær monitor, og der er ingen anden monitor slået til.

PC'en er bygget i et microATX kabinet som bruger low-profile kort, og det
giver jo sine begrænsninger. Jeg startede med at købe et Matrox G550
low-profile kort, men nu er jeg altså blevet træt af det. Ifølge Matrox
understøtter de nemlig ikke TV som eneste primære monitor, og det er kun
via. DVD Max jeg kan se video på TV skærmen, og så forsvinder alt andet i
det program jeg bruger på min HTPC. Med clone mode kan jeg slå visning af
DVDMax billede og visning af clone mode uden video til og fra, men det er
altså ikke tilfredsstillende.

Nu har jeg så bestemt mig for at det skal være slut - jeg må have fat på et
andet kort.

Rent kvalitetsmæssigt så er ATI vel næste bud, men jeg har aldrig været
særlig vild med ATI's TV-out, da de vist behandler det som NTSC internt, og
ikke som rent PAL - under alle omstændigheder har alle de ATI kort jeg har
prøvet ikke kunnet fylde hele skærmen ud i højden - der mangler en lille
kant. Så kan deres kort sættes i overscan, men så er der ikke nogle
instillingsmuligheder. Denne situation klarede Matrox glimrende, her kunne
jeg justere helt som jeg ville, men det nytter ikke pga. ovenstående
problem.

Så er spørgsmålet - hvad kommer næst efter? Hvor får jeg herefter et
grafikkort som kan levere bedst muligt TV-out billede, som ikke skal have de
ovenstående problemer, og som samtidigt skal være low profile agp?

Jeg går ikke ud fra at der er nogle af kortene ud over Matrox der kan køre
Scart-RGB? (Jeg fik det aldrig til at virke fra Matrox, de havde vist
problemer i forhold til bestemt TV, bla. mit 15.000 Philips)

Mvh

Brian Binnerup