Køling af serverrum
Fra : Peter \(8464\)

Dato : 15-05-03 07:36

Der er pæææænt varmt i vores serverrum i kælderen... og sommeren står jo for
døren, så derfor leder vi efter en måde at køle rummet ned på. Nogen der har
nogen ideer? Kan man ikke få sådan en aircondition-box af en slags der bare
står og brummer? (Suger varm luft ind og spytter kold luft ud..)

Hvis jeg er OT, så vær velkommen til at futte mig til en bedre gruppe.

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 15-05-03 07:51

"Peter \(8464\)" <adminFJERNDETTE@silkeborgmuseum.dk> writes:
> [...]
> ned på. Nogen der har nogen ideer? Kan man ikke få sådan en
> aircondition-box af en slags der bare står og brummer? (Suger varm

Det kommer meget an på hvor stort (m³) serverrummet er, og hvor mange
watts jeres udstyr trækker. Umiddelbart vil jeg tro der skal eksternt
køleudstyr til.

> Hvis jeg er OT, så vær velkommen til at futte mig til en bedre gruppe.

Det er da lige netop den slags gruppen er til for.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 15-05-03 09:04

> Det kommer meget an på hvor stort (m³) serverrummet er, og hvor mange
> watts jeres udstyr trækker. Umiddelbart vil jeg tro der skal eksternt
> køleudstyr til.

Der står 4 ibm servere, et par scsi towers fyldt med diske og 6-7
almindelige pc'er der også fungerer som små servere for diverse ting..
Rummet er vel omkring 10 kvadratmeter stort (gange 2 meter til luftet =
20kubikmeter)

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Per Thomsen

Dato : 15-05-03 12:58

> [...]
> almindelige pc'er der også fungerer som små servere for diverse ting..
> Rummet er vel omkring 10 kvadratmeter stort (gange 2 meter til luftet =

Jeg har fået installeret et AirCon der kan holde temperaturen på ca. 23
grader.
Efter hvad jeg har læst mig til er det ikke den optimale løsning, da AirCon
er lavet til mennesker og ikke maskiner (noget med fugtigheden).

Per

Fra : ct

Dato : 16-05-03 09:30

> Efter hvad jeg har læst mig til er det ikke den optimale løsning, da
AirCon
> er lavet til mennesker og ikke maskiner (noget med fugtigheden).

Aircon tørrer samtidig luften, så det skulle da være helt optimalt til
maskineri - tør luft ?

Prøv f.eks. at tænde aircon i bilen en dag alle ruder er dugget til
indvendig, og se hvad der sker

claus

Fra : Peter \(8684\)

Dato : 16-05-03 09:34

> Aircon tørrer samtidig luften, så det skulle da være helt optimalt til
> maskineri - tør luft ?

Nogen der har et link til noget maskineri jeg kan købe?

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 16-05-03 22:53

On Fri, 16 May 2003 10:30:01 +0200, "ct" <no@way.se> wrote:

>Aircon tørrer samtidig luften, så det skulle da være helt optimalt til
>maskineri - tør luft ?

Meget tør luft køler dårligere (dårlig varmeleder), end alm. luft.

En stabil temp. er vigtigere end fx. et sving fra 15-25 °. Så er 23°
bedre..

En af de billigere løsstående aitcon til 4-5000 kan sagtens flytte
omkring ½-1kW. Bare der er aftræk til det fri. Bedre bliver det
selvfølgelig med et "rigtigt". Regn med den optaget effekt x2-3 for at
være sikret et stykke tid, og hellere 2 eller tre mindre anlæg en et
stort. Det kan jo gå i stykker...

--

/Dan MOrtensen
Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 17-05-03 00:18

> [...]
> selvfølgelig med et "rigtigt". Regn med den optaget effekt x2-3 for at
> være sikret et stykke tid, og hellere 2 eller tre mindre anlæg en et

Har du et link til hvor man kan købe en af de omtalte "billige" maskiner til
4-5000kr?

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : ct

Dato : 17-05-03 08:04

> Har du et link til hvor man kan købe en af de omtalte "billige" maskiner
til
> 4-5000kr?

Jeg tror han mener sådan en mobil fætter på hjul, der både kan køle, varme
og affugte.

Den har de fleste elektrikere vist, ellers prøv
elgiganten/superradio/electronic-fætter typen af butikker, det er nok
billigere.

claus

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 17-05-03 14:35

On Sat, 17 May 2003 09:03:30 +0200, "ct" <no@way.se> wrote:

> [...]
>
>Den har de fleste elektrikere vist, ellers prøv
>elgiganten/superradio/electronic-fætter typen af butikker, det er nok

Yep. Jeg har set den i bl.a. Føtex...

Fra : Morten L.

Dato : 17-05-03 18:07

> Yep. Jeg har set den i bl.a. Føtex...

Ikke for noget - men det er da noget skrammel at binde an med til at køle et
serverrum.
Hvis det ikke løbet varmere, end lige det går nu, så etabler noget
luftudskiftning til rummet - der skal skiftes en hel del luft, og der skal
filtre på - ISÆR hvis det er luft direkte "udefra" du suger ind.
Er du så heldig, at dine server står i et rack, kan der normalt rimeligt let
laves punktudsugning, ellers blot brug den gamle lære: varme stiger op - så
sug foroven, og frisk ind for neden.

De dersens hobby-kølere skal tømmes for vand - og stabiliteten er nok ikke
til 24*365 drift, vel?

Lav ventilation - og sæt så et køleanløg på budgettet - hvis da ikke
ventilationen kører så godt, at du bare fortsætter i det spor.

Mvh
Morten

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 18-05-03 10:30

On Sat, 17 May 2003 19:07:15 +0200, "Morten L."
<morten.lyckegaard.nonospam@mail.dk> wrote:

>Ikke for noget - men det er da noget skrammel at binde an med til at køle et
>serverrum.

Jeg forstod det som et serverrum i et kælderrum = privat serverrum.

>De dersens hobby-kølere skal tømmes for vand - og stabiliteten er nok ikke
>til 24*365 drift, vel?

Tja, vi har haft vores i 6-7 år, som kører konstant hver sommer. OK,
den ar begyndt at larme, og kølingen er måske ikke helt den samme som
da den var ny. Men hvad får man ellers for 4000.-?

>Lav ventilation - og sæt så et køleanløg på budgettet - hvis da ikke
>ventilationen kører så godt, at du bare fortsætter i det spor.

Det er også en mulighed.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 18-05-03 18:49

"Morten L." <morten.lyckegaard.nonospam@mail.dk> wrote in message

> De dersens hobby-kølere skal tømmes for vand - og stabiliteten er nok ikke
> til 24*365 drift, vel?

Vi har en oppe på arbejdet den har kørt nonstop i et år nu uden at brokke
sig :)
På denne model (vist den aller billigste der var) kan man trække skuffen ud
med vand , og vups der er en slange til lede vandet ud af et vindue,i
kloarken eller hvad man finder på..

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Jesper Krogh

Dato : 17-05-03 18:38

I dk.edb.hardware.server, skrev Peter (8464):
> [...]
> nogen ideer? Kan man ikke få sådan en aircondition-box af en slags der bare
> står og brummer? (Suger varm luft ind og spytter kold luft ud..)

Med min begrænsede viden om dens funktionalitet, så vil jeg sige at hvis
ikke den har kontakt med noget udenfor rummet, så bliver den nødt til at
omforme varmen til Kwh og skubbe dem ud gennem stikkontakten for at den
kommer til at virke.

Hvor skulle den energi der skal fjernes fra luften ellers forsvinde hen?

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 17-05-03 23:58

> Hvor skulle den energi der skal fjernes fra luften ellers forsvinde hen?

Nu skal jeg måske lige sige at der faktisk er et hul oppe ved loftet hvor
luften kan forsvinde ind i et andet kælderrum der bliver brugt som noget
lager... Der er bare ikke ret meget ventilation, og derfor ret varmt i
serverrummet.

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 18-05-03 07:20

> [...]
> luften kan forsvinde ind i et andet kælderrum der bliver brugt som noget
> lager... Der er bare ikke ret meget ventilation, og derfor ret varmt i

Der kunne man jo starte med at sætte en ventilator i og se hvor meget det
giver, det burde da give lidt...

Fra : SlowHand

Dato : 19-05-03 16:34

"Peter (8464)" <adminFJERNDETTE@silkeborgmuseum.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man ikke få sådan en aircondition-box af en slags der bare
> står og brummer? (Suger varm luft ind og spytter kold luft ud..)

Jo, det kan man godt. Du skal dog bare være opmærksom på at
varmen skal transporteres ud af rummet, så der skal laves huller i
væggen til rørene med kølevæsken.

Desværre kan man ikke bare, ligesom med varme, få en enkelt
del til at sørge for temperaturen. Det er fysisk umuligt. Et
kølesystem skal være 2-delt, sådan at varmen bliver transporteret
ud af rummet.
Skal i øvrigt selv til at installere (endnu) et aircon-anlæg i server-
rummet på arbejde, som dog er i 40k klassen.

/SlowHand

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 19-05-03 16:42

> [...]
> Skal i øvrigt selv til at installere (endnu) et aircon-anlæg i server-
> rummet på arbejde, som dog er i 40k klassen.

Som nævnt i et andet indlæg har vi også et "hul" i væggen.. leder bare efter
noget billigt udstyr at placere i det hul! 40k er nok liiige lidt for meget,
det tror jeg ikke rigtig chefen godkender
--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Claus O

Dato : 19-05-03 19:25

"Peter (8464)" <peterFJERNDETTE@silkeborgmuseum.dk> wrote

> Som nævnt i et andet indlæg har vi også et "hul" i væggen.. leder bare efter
> noget billigt udstyr at placere i det hul! 40k er nok liiige lidt for meget,
> det tror jeg ikke rigtig chefen godkender

Når det er i en kælder, burde du *starte* med at få ventileret
ordentligt. Prøv at finde ud af hvad rummet er i kvm [1] og find
også ud af hvor mange gange man typisk udskifter luft i et
sådant kælderrum med den effekt du tilsætter [2], så kan du købe
en mindre ventilator (måske en kanalventilator).
http://www.lindab.dk/ sælger sådan noget, vist stadig direkte og
igennem vvs/byggemarkeder. Prøv at kontakte dem med svar
på ovennævnte 1&2.

Fra : Claus O

Dato : 19-05-03 19:52

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote

> [...]
> http://www.lindab.dk/ sælger sådan noget, vist stadig direkte og
> igennem vvs/byggemarkeder. Prøv at kontakte dem med svar

Jeg skal måske lige nævne sådan en lille kanalventilator kan altså
flytte meget varme og du kan sætte en "radio" justering på dem,
sådan man kan regulere hastighed (rpm) ved at dreje og du kan
sætte noget temperatur styring på. Jeg har en omkring en
varmekilde (punktsugning) på 5000watt, hvor jeg flytter lidt rundt
på varmen. Så indkreds varmekilden bedst muligt og sug der ovenover.
Hvordan du skal tackle erstatningsluft, må du så se på senere, dog
skal du HOLDE ØJE med din FUGTIGHED så du ikke skader mere end du
gavner. Så aller først et hygrometer, hvis du ikke har i forvejen.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 21-05-03 01:09

> Hvordan du skal tackle erstatningsluft, må du så se på senere, dog
> skal du HOLDE ØJE med din FUGTIGHED så du ikke skader mere end du
> gavner. Så aller først et hygrometer, hvis du ikke har i forvejen.

Har selv serverrum på omkring 19-21 grader, men har ikke spekuleret på
luftfugtighed før... Min er tilsyneladende på 60-65%, er det for meget/lidt?
og i så fald, hvad gør man ved det?

Jonny.

Fra : Claus O

Dato : 21-05-03 08:52

"Jonny Jensen" <jonny_jensenNO_SP@Mtdcadsl.dk> wrote

> Har selv serverrum på omkring 19-21 grader, men har ikke spekuleret på
> luftfugtighed før... Min er tilsyneladende på 60-65%, er det for meget/lidt?
> og i så fald, hvad gør man ved det?

Det vil jeg ikke gøre mig til ekspert over, men det lyder som
"inden for rimelighedens grænser", men det kan du sikkert helt
specifikt finde ud af ved at søge lidt på google hvad man anb.til edb.

Jeg ville bare nævne det, da jeg selv kvejede mig i anden ventilations-
anledning. Men jeg regner med 'hvis' spørgeren sætter en evt. kanal-
ventilator op, han så sætter en regulator på (dem har lindab også en
masse af) således at han kan regulere trækket på omgivende luft og ikke
hiver en *masse* fugtig luft ind på en årstid hvor der er meget sådan
og skal til at bruge affugter bagefter. Så det er altså bedre selv at 'vise
vej' til 'god tør'erstatningsluft, end at lade en evt. ventilator selv 'hive'
hvor den nu kan få det fra.