Kobber og messing i VVS.
Fra : Jesper Hansen

Dato : 15-05-03 06:51

Hej.

Der er noget med at jernioner nedbryder kobber så man må derfor ikke
sætte jernfittings/rør ind i en kobberrørsinstallation.

Hvordan er det med messing og kobber, jeg går ud fra der ingen problemer
er - men bare lige for at være sikker.

Vi høres ved

Jesper

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-05-03 07:13

Jesper Hansen wrote:

> [...]
>
> Hvordan er det med messing og kobber, jeg går ud fra der ingen
> problemer er - men bare lige for at være sikker.

Jern/stålrør må ikke følge efter kobber, messing eller bronze i
installationen. Messing og bronze består af 60-80% kobber.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : mcloud

Dato : 15-05-03 07:14

"Jesper Hansen" skrev d. 15-05-03 06:51 dette indlæg :
> [...]
> sætte jernfittings/rør ind i en kobberrørsinstallation.
>
> Hvordan er det med messing og kobber, jeg går ud fra der ingen

Hej Jesper
Messing og Kobber går fint sammen, men ALDRIG jern/galvaniseret efter
Kobber.
mvh mcloud blikkenslager

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 15-05-03 07:37

> Messing og Kobber går fint sammen, men ALDRIG jern/galvaniseret efter

Ok da. når I nu er så skarpe her fra morgenstunden.

Jeg skal have lavet en radiatorring rundt på min førstesal. Jeg har købt
radiatorerne og sat dem op.
Jeg har nu overvejet om jeg skal ofre det det koster at få en VVS'er til
at lodde kobberrør sammen som opføringsrør eller om jeg bare skal købe
diverse klemfittings og lave det selv (incl. pakning jeg ikke har prøvet
før).

Hvad "gør" man; bruger man klemfittings eller lodder man skidtet sammen
(fordi så er jeg nok selv stået af)

Mvh

Jesper.

Fra : mcloud

Dato : 15-05-03 08:05

"Jesper Hansen" skrev d. 15-05-03 07:37 dette indlæg :

> [...]

prøvet
> før).
>
> Hvad "gør" man; bruger man klemfittings eller lodder man skidtet

Hej Jesper

Du kan bruge begge dele ,du skal bare sørge for at hvis du bruger
klemringsfitting , så skal du spænde det godt sammen og hvid du bruger
blødt rør skal du bruge støttebøsninger. Når et centralvarme anlæg kører
udvider -sammentrækker det sig hele tiden --når det er varmt og når det
er afkølet ,der ved skal man efterspænde klemringsfitting en gang
imellem,har selv lavet det på den måde det fungerer fint.
Det er selvfølgelig kønnere at lodde det sammen ,så har man ikke de
store klemringsfitting siddende alle steder på rørene,og så behøver man
ikke at efterspænde.

mvh mcloud
blikkenslager

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 15-05-03 13:39

Ok - så lige en sidste ting.

Kan man -forsigtigt- skære kobberrør over med en nedstryger eller skal
man ud og købe en kobber-rørs-skærer.

Mvh (og tak)

Jesper

Fra : kim rasmussen

Dato : 15-05-03 14:28

hej Jesper
I byggemarkederne kan du idag få en kobberrørskærer for næsten ingen penge,
det er mere besværligt med en nedstryger ,man skal også file alle graterne
af og det er ikke altid lige let at komme til ,det kan lade sig gøre ,men
jeg vil forslå en rørskærer.

mcloud

Fra : Jesper Hansen

Dato : 16-05-03 11:02

> jeg vil forslå en rørskærer.

Ja - det endte jeg også op med: 49,00 dkr. Så skal jeg bare til at igang,
jeg vil prøve at gøre det selv her i weekenden.

Tak for hjælpen.

Mvh
Jesper.

Fra : Brian XJ

Dato : 19-05-03 23:05

Nu lige et andet spørgsmål:
Jeg har et solvarmeanlæg hvor rørerne er i kobber. Men hvad med
cirkulationpumpen som sandsynligvis er lavet i messing/jern går det så godt?

Min gl. vvs mand fortalte forøvrigt at man må ikke lodde kobberrør sammen
ved solvarme, som det er gjort ved mit solvarmeanlæg. Det passer måske
godtnok, men jeg ved at tin smelter først ved 180 grader, så det kan da
næsten ikke være pga temperaturen, er der nogen der har en forklaring til
dette?

mvh

Brian XJ