J2ME og mobiltelefoner
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 14-05-03 22:07

Findes der i J2ME el. lign. faciliteter til at tilgå telefonens
adressebog og kalender mhp. f.eks. at overføre disse til en PC?
Jeg spørger, da jeg uden held har forsøgt at finde en telefon, som kan
synkronisere sin adressebog og kalender med programmer under Linux - alt
er til Outlook og lign. under Windows. Derfor undersøger jeg muligheden
for selv at skrive softwaren til at gøre det.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-05-03 23:42

Thomas Arildsen wrote:

> Findes der i J2ME el. lign. faciliteter til at tilgå telefonens
> adressebog og kalender mhp. f.eks. at overføre disse til en PC?

Det er ikke specificeret i J2ME, men det er muligt nogle producenter har
udviklet egne API'er.

> [...]
> er til Outlook og lign. under Windows. Derfor undersøger jeg muligheden
> for selv at skrive softwaren til at gøre det.

Du kan evt. vende problemet og lade dit program emulere Outlook, så
telefonen tror den synkroniserer med Outlook.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 15-05-03 07:47

Jonathan Stein wrote:

> klip...
>
> Du kan evt. vende problemet og lade dit program emulere Outlook, så
>telefonen tror den synkroniserer med Outlook.

Det kan være, det er vejen frem. Nu ved jeg desværre ikke, hvor man kan
finde specifikationer på den slags. Er det noget du kan henvise til?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 15-05-03 12:15

Thomas Arildsen wrote:

> Det kan være, det er vejen frem. Nu ved jeg desværre ikke, hvor man kan
> finde specifikationer på den slags. Er det noget du kan henvise til?

Nej, det var kun en idé til at vende problemstillingen. Men ved nærmere
eftertanke har Outlook da vist ikke en generel synk-funktion. Der er
forskellig software, der synkroniserer mellem telefonen og Outlook.
- Så du skal nok nærmere kigge på den enkelte telefons
synkroniseringsinterface.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten Krogh Anderse~

Dato : 15-05-03 09:41

Thomas Arildsen wrote:

> Findes der i J2ME el. lign. faciliteter til at tilgå telefonens
> adressebog og kalender mhp. f.eks. at overføre disse til en PC?

Ja, http://java.sun.com/products/midp/

Det er nærmest lavet til formålet :)

Check evt. også:

http://www.openmobilealliance.org/syncml/

Jeg og en kammerat går faktisk og overvejer at lave en universel sync.
server engine (baseret på syncML), til at synkronisere "alt med alt" -
vha. profiler for de enkelte dimser man måtte ønske at synkronisere med.

Interesseret - det er et STORT projekt, og vi ved faktisk ikke helt om
vi nogen sinde kommer i gang..

/Morten

Fra : Jonathan Stein

Dato : 15-05-03 12:19

Morten Krogh Andersen wrote:

> Ja, http://java.sun.com/products/midp/
>
> Det er nærmest lavet til formålet :)

Æh, MIDP indeholder da ikke API til kalender, adressebog o.s.v.

> Check evt. også:
>
> http://www.openmobilealliance.org/syncml/

Det er til gengæld et spændende initiativ - desværre er der ikke så mange
telefoner, der understøtter det endnu.
Man kunne jo håbe på, at det samtidig gav basis for et fælles Java API til
dataene.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten Krogh Anderse~

Dato : 15-05-03 12:41

> Æh, MIDP indeholder da ikke API til kalender, adressebog o.s.v.

Det kan godt være at jeg tager fejl der, men jeg mener bare at have set
dette et sted. Det kan dog godt være at det var i Nokias MIDP toolkit,
til min 7210 .. Det har jeg ikke lige i nærheden, og har ikke brugt det
såp meget som jeg gerne ville - derfor kan jeg det ikke uden ad ;)

/Morten

PS: Til jer begge: http://www.forum.nokia.com/main/1,6566,1_47,00.html

... ser spændende ud ..