"vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message
news:b9vfj0$r8d$1@sunsite.dk...
> Men ellers er vi for en gangs skyld helt enige på det punkt. Også om det
> absurde i at skulle kompensere for 10 års fejlfængsling. Om end netop
> Pedal-Ove-sagen er et godtargument imod dødsstraf.
Advokater jeg har talt med siger, at Pedal-Ove helt sikkert er skyldig -
selvom beviserne altså ikke kunne leve op til dansk rets-perfektionisme.
Selvfølgelig bør Danmark ikke have dødsstraf men USA er halvvejs et uland.
-------
Dødsstraf og samvittighed
Det som vi ubevidst lærer om adfærdsregler fra vor mor i tidlig barndom,
skaber en indre stemme, ofte "instinkt fra underbevidstheden", som kaldes "
samvittighed",
Den hindrer os måske ofte i at dræbe og stjæle - men er ikke den bedste
adfærdsregulering, i et moderne samfund,
Markedsfrihederne, udbud og efterspørgsel er ofte bedre.
Europa og især Japan har gennemlevet tusinder af års kultur med vildt hårde
straffe mod de, der forbrød sig mod fællesskabets regler.
Der er lidt "indre spændetrøje" i at en sådan stemme regerer over os.Meget
vil blive sundere, hvis vi fik mest mulig frem i lyset og blev bevidste
USA har dødsstraf i de fleste stater, fordi befolkningsflertallet ønsker
gengældelse, når en kriminel fanges.
Statistisk kan man ikke påvise, at så hård straf virker bedre mod de
kriminelle underklasser, end langvarigt fængsling.
Selvjustits med skydevåben fører til at mange tyve og røvere "dødsdømmes" på
gerningsstedet.
Ingen fra andre lande bør gøre sig til dommer over, om dødsstraf er klogt i
en kultur de ikke kender.
I EU har vi lange traditioner og udvikling af gennemsnitsborgerens
samvittighed, så vi ikke behøver dødsstraf.Det skyldes bl.a. familiernes
udvikling af samvittighed.
Selvom "den indre smagsdommer" gør megen gavn, og fronterne er overalt
stivnet mht. brug af henrettelser, er det værd at analysere den enorme
ulykke, som skabes af samvittighedsnag.
Her nogle citater fra gode analyser. Det er ikke statsopgave at moralisere
eller på anden måde påvirke samvittigheden hos borgerne. Men forbedring af
straffepolitik er et af de områder, hvor politik kan beskytte borgerne.(Læs
Glistrup og Warming "Straffesager - beskyt ofre mere end forbryderne" 1991,
som er på
www.glistrup.com)
Nogle har sagt at "forbedring af verden er forbedring af folks samvittighed"
, hvilket er en overdrivelse . At udfordre og gennemtænke sin samvittighed
og anden indre stemme
er en sag for "hin enkelte" . Også til det mål kan overvejelse af citaerne
være klog
Filmen "The life og Martin Gale" viser den dømtes overvejelser og forsøg på
at blive renset for eftertiden. Det viser sig, at han selv har været med
til at hjælpe en sygdomstruet kvinde til at begå selvmord, og videobåndet af
dette selvmord dukker op kort før hans henrettelse - og han var dødsdømt
for dette "mord" som var et selvmord.
Afsløringen af, at det er justitsmord, sker så sent, at man ikke når at
stoppe gift-injektionerne ind i den dømte - som var en ledende demonstrant
(og professor), hvis livsindhold var at så tvivl hos amerikanerne om,
hvorvidt det er acceptabelt med en irreversibel straf, når dommerne kun er
mennesker, og ofte tager fejl.
Måske dødsstraffe gjorde gavn ved i mange årtusinder i EU og Japan, at
anskueliggøre ulempen imod at slå andre ihjel , og derved programmere
samvittighederne hos milliarder af mennesker,. Måske den bør fortsætte i
wild-west-samfundet USA, og det vil gavne på langt sigt.
På den anden side - måske elektronisk overvågning og andet kan forbedres og
være en effektivere måde at mindske volden.
USA's extreme og sære god-ond hævn-had debat, har ringe relevans for EU. Men
der er meget trivsel at hente, ved ikke at være slave af uigennemtænkt,
barndoms-indoktrineret samvittighed -
- i at blive et selvstændigt og frit menneske
"How unhappy is he who cannot forgive himself. Publilius
Syruss, Rom