opskrifter dådyr
Fra : Mikael.N

Dato : 14-05-03 17:59

Hej jeg ville høre om der er nogen der ligger inde med nogle gode
opskrifter, på dådyr eller henvise til en side med en sådan ?? det er
nærmere betegnet ryggen vi skal lave.

mikael

Fra : mcloud

Dato : 14-05-03 19:19

"Mikael.N" skrev d. 14-05-03 17:59 dette indlæg :
> Hej jeg ville høre om der er nogen der ligger inde med nogle gode
> opskrifter, på dådyr eller henvise til en side med en sådan ?? det er
> [...]
Her er et link med mange dådyr opskrifter : http://www.dk-kogebogen.dk/
Der er et punkt under menuen der hedder alfabetisk,klik der og gå ind
under bogstaver D.
mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : tagaardsdal

Dato : 14-05-03 20:26

"mcloud" skrev d. 14-05-03 19:19 dette indlæg :

> [...]
http://www.dk-kogebogen.dk/
> Der er et punkt under menuen der hedder alfabetisk,klik der og gå ind

kære mikael

jeg ved det er meget vigtigt at marinere dyreryg, da den ellers let
bliver tør! Rødvinsmarinade er godt, hvis du ønsker en mindre markant
vildt smag tilsæt lidt grapefrugtsaft!

hilsen TAG

http://www.kandu.dk/

Fra : Krabsen

Dato : 14-05-03 21:44

"tagaardsdal" <tagaardsdal.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> jeg ved det er meget vigtigt at marinere dyreryg, da den ellers let
> bliver tør! Rødvinsmarinade er godt, hvis du ønsker en mindre markant
> vildt smag tilsæt lidt grapefrugtsaft!

Ikke helt enig - vi marinerer aldrig dyreryg, og det går da fint endda.
Bare i ovn som andet godt kød!
Af og til baconskiver hen over, men jeg har egentlig ikke kunnet konstatere
nogen forskel..

mvh
Krabsen

Fra : Anders

Dato : 15-05-03 07:22

> [...]
>
> jeg ved det er meget vigtigt at marinere dyreryg, da den ellers let
> bliver tør! Rødvinsmarinade er godt, hvis du ønsker en mindre markant

Nej, problemet er, at mange vælger at gennemstege vildt, og så bliver det
tørt.
Dyreryg skal være rød/rosa, dvs. en centertemperatur på knap 60 grader.

Jeg kan anbefale intervalstegning. Gnid køllen med lidt hvidløg, citronskal,
frisk timian, enebær, salt og peber.
Put den i ovnen ved 200 grader(varmluft) eller 225(konventionel) i 12
minutter.
Tag den ud, og lad den hvile i 12 minutter. Ind i ovnen igen 12 min. og ud.
Fortsæt indtil centertemperaturen er 55- 60 grader( husk at
stegetermometeret skal være centreret i kødet, og ikke må røre benet).
Tag derefter ryggen ud og lad den hvile 20 minutter tildækket.

Så får du en flot, mør og rosa steg.

Anders

Fra : Lykke

Dato : 15-05-03 10:06

jeg har denne opskrift fra en gammel kok.

dyret spækkes på begge sider, af rygraden.
den spækket side lægges nedad i panden og brunes over kraftig ild, - så
saften bliver i kødet.
strø med salt, belægges med små stk. smør.
stilles i varm ovn,
når den har stegt/bagt i ca. 30 min.
dækkes den med stegeskyen og stinkes med fløde.
steges igen ca. 45 min.
under stegningen dryppes ofte med sky og fløde.
dyres skal hvile indpakket i ca 15-20 min.
imens sier og skummer du stegskyen, liere med fløde, smør og ribsgele.

sovsen er lavet af 2 skf. mel bagt op i 125 g smør, tilsat kogende fløde og
vildtsovsen.

server 1kg. gulerødder i tynde stave, ca. 5 cm. lange, dampet i 75 g. smør +
1 dl. vand, væden opsuges.
krydres med salt og merian.

Fra : Invader Zim

Dato : 15-05-03 19:05

Lykke wrote:
> [...]
> fløde og vildtsovsen.
>
> server 1kg. gulerødder i tynde stave, ca. 5 cm. lange, dampet i 75 g.

hold da op, den lyder lækker!

-Invader Zim

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 02:53

"Invader Zim" <hahanoyoudont@death.poo> wrote in message

> hold da op, den lyder lækker!

Vildt der ikke er fra hjortefarme indebærer vist risiko for trikiner,
indvoldsorm eller andre parasitter, så opvarmning til over
koagulerings-punktet bør ske.

Jeg tror dog ikke at sunde velfærdsdanskere skal frygte sådant.

Hvis jeg og ligesindede fik en dyreryg ville den gå i mikrobølgeovnen så den
nåede den temperatur den havde når hulemænd gnaskede den af knoglen dvs 37
grader, og så gnav løs.

Lidt salat, brød, rødvin som tilbehør er nok godt men da hjortesmagen er
sjælden ville jeg ikke blande enebær og andre krydderier ind i sagen, hvis
ikke jeg kendte en krybskytte og havde fryseren fuld så det hang mig ud af
halsen med hjortesmag i sig selv.

Fra : Mikael.N

Dato : 16-05-03 07:18

tak for alle svar mvh