/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Danske specialiteter? Hjælp ønskes!
Fra : Hozoi


Dato : 14-05-03 17:54

Jeg er blevet sat på den mærkværdige opgave at sammensætte en
"overraskelsespakke" med originale, danske specialiteter til en samlet værdi
af ca. 200-250 kr. til en tysker. Men jeg er fuldstændig på bar bund, så
jeg håber, at nogen af jer kan give mig et par bud/idéer. Det skal
selvfølgelig have noget med mad at gøre, men det må ikke være alkohol eller
spiritus...

Alle forslag er velkomne!

Mvh.
Thomas





 
 
kim rasmussen (14-05-2003)
Kommentar
Fra : kim rasmussen


Dato : 14-05-03 19:27

Hej Thomas
Her er et par eks. som jeg vil mene er Danske : Leverpostej på
dåse.Trestjerne salami.Spegesild på glas.Roucefort eller Dana blue .Rødkål
på glas. Makrel i tomat.Forskellige kagetyper.

--
Mvh
Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet



tagaardsdal (14-05-2003)
Kommentar
Fra : tagaardsdal


Dato : 14-05-03 20:42

"kim rasmussen" skrev d. 14-05-03 19:27 dette indlæg :
> Hej Thomas
> Her er et par eks. som jeg vil mene er Danske : Leverpostej på
> dåse.Trestjerne salami.Spegesild på glas.Roucefort eller Dana blue
.Rødkål
> på glas. Makrel i tomat.Forskellige kagetyper.
>
> --
> Mvh
> Kim Rasmussen
> www.leChef.dk
> Din køkkenchef på nettet
>
> kære kim

Du skal selvfølgelig lave hvidkålsruletter!!

der skal bruges:
1 stort hvidkålshoved
500 g. hakket kalv/flæsk ( eller flæskekød)
1 æg
1 løg skåret i ret små stykker
danskvand
salt og peber
sytråd

først fjerner du hvidkålens yderste blade. Smid dem ud! Fjern forsigtigt
de næste 5-6 blade, de må ikke gå i stykker. I en meget stor gryde med
kogende vand (m. salt)putter du dem ned i ca. 5 min. eller til de lige
bliver bøjelige og møre.
Tag dem forsigtigt op af vandet og lad dem dryppe af. De må ikke gå i
stykker!
Bland kødfars med løg, æg og salt og peber som hvis du lavede
frikadeller. Tilsæt en smule danskvand, så farsen bliver lind. Er
uheldet ude og du har hældt for meget vædske i, putter du bare et par
skefulde havregryn i!! Form frikadellestore kugler af farsen, og kog dem
i vandet, du kogte kålen i. Når de stiger op til overfladen er de
færdige.
læg en kødbolle på hvert kålblad, fold kålen omkring og hold det hele
sammen med sytråd.
Herefter steges hele herligheden på panden i smør, til kålen er godt
gylden.
Spises med kartofler og brun sovs, som du selvfølgelig laver af
kål/kødbollevandet. Hvis du vil vide mere om sovs, må du spørge igen.
Dette er simpelthen min barndoms ret og smager himmelsk!!!!
hilsen TAG

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Jan Bøgh (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 15-05-03 17:57

"kim rasmussen" <raski@dbmail.dk> wrote in message
news:9Uvwa.6430$_2.166@news1.bredband.com...
> Hej Thomas
> Her er et par eks. som jeg vil mene er Danske : Leverpostej på
> dåse.

Det kan man vel ikke just kalde en specialitet. Jeg har endnu ikke smagt en,
der ikke smager afskyeligt.

>Trestjerne salami.

En discountudgave af en salami pumpet op med fedt i forskellige farver.
Bemærk navnet, der ikke just antyder et dansk produkt (salami).

>Spegesild på glas.
Enig. Og de afledte produkter i form af marinerede sild.
Man kunne også foreslå kryddersild.

> Roucefort
Navnet antyder vel igen at det ikke er nogen /dansk/ specialitet - men en
efterligning af en berømt fransk ost.

> eller Dana blue
Ja. Eller evt. Tolstrups Castelloer.
Men ellers er der vel mere danskhed i de traditionelle skæreoste - Danbo,
Maribo, Havarti mv.


vh
Jan



Iggy (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Iggy


Dato : 15-05-03 06:54

Hej Thomas

Ægte fynsk rygeost, Sønderjydske kål-og spegepølser, Fanøsmør,
Christiansøsild, Hvidtøl (lavt alc.), Skibsøl (u.alc)
sylte, rullepølse,

iggy

"Hozoi" <hozoi@worldonline.dk> wrote in message
news:Fxuwa.61046$y3.4451881@news010.worldonline.dk...
> Jeg er blevet sat på den mærkværdige opgave at sammensætte en
> "overraskelsespakke" med originale, danske specialiteter til en samlet
værdi
> af ca. 200-250 kr. til en tysker. Men jeg er fuldstændig på bar bund, så
> jeg håber, at nogen af jer kan give mig et par bud/idéer. Det skal
> selvfølgelig have noget med mad at gøre, men det må ikke være alkohol
eller
> spiritus...
>
> Alle forslag er velkomne!
>
> Mvh.
> Thomas
>
>
>
>



Bjarke Bundgaard (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Bundgaard


Dato : 15-05-03 07:53

Hvad med æbleflæsk, spegesild, æbleskiver, syltede asier, medisterpølse,
flæskesvær, rugbrød...

Bjarke



Ib (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Ib


Dato : 15-05-03 10:24

Remoulade har vist ikke været foreslået endnu


"Hozoi" <hozoi@worldonline.dk> wrote in message
news:Fxuwa.61046$y3.4451881@news010.worldonline.dk...
> Jeg er blevet sat på den mærkværdige opgave at sammensætte en
> "overraskelsespakke" med originale, danske specialiteter til en samlet
værdi
> af ca. 200-250 kr. til en tysker. Men jeg er fuldstændig på bar bund, så
> jeg håber, at nogen af jer kan give mig et par bud/idéer. Det skal
> selvfølgelig have noget med mad at gøre, men det må ikke være alkohol
eller
> spiritus...
>
> Alle forslag er velkomne!
>
> Mvh.
> Thomas
>
>
>
>



Jan Bøgh (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 15-05-03 18:00

"Ib" <kjaergaard@inbound.dk> wrote in message
news:3ec35d10$0$58843$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Remoulade har vist ikke været foreslået endnu

Sikkert fordi det ikke er et særligt dansk produkt.

vh
Jan



news.tele.dk (17-05-2003)
Kommentar
Fra : news.tele.dk


Dato : 17-05-03 12:37

duh .... fortæl os lige hvor du ellers har set remoulade ?

mvh. René

(der jævnligt sender remoulade og rugbrød til London, NY og RiverVale NJ)
"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
news:3ec3c6cd$0$83063$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Ib" <kjaergaard@inbound.dk> wrote in message
> news:3ec35d10$0$58843$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Remoulade har vist ikke været foreslået endnu
>
> Sikkert fordi det ikke er et særligt dansk produkt.
>
> vh
> Jan
>
>



Jan Bøgh (17-05-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 17-05-03 14:58

"news.tele.dk" <rene@gammon.dk> wrote in message
news:3ec61ef6$0$97182$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> duh .... fortæl os lige hvor du ellers har set remoulade ?

Tjae - lige på stående fod: På restaurant i Vancouver, i Østrig og i
Frankrig. Omend de generelt er bedre end de stygge produkter mine unger har
hældt på hvad som helst. Akkurat ligesom min hjemmelavede remouladesovs
lavet på hjemmelavet mayonaise smager markant bedre end industriprodukterne.

Hint: Prøv at søge på remoulade på nettet.

vh
Jan



news.tele.dk (17-05-2003)
Kommentar
Fra : news.tele.dk


Dato : 17-05-03 17:04

Ja, jeg må tro dig på dit ord. Dog skal det siges at efter at have rejst i
hele europa
de sidste 15 år og især i Frankrig, er jeg aldrig stødt på det andre steder.

Men ligesome Feta, kan købes og produceres i Danmark (indtil for nylig) er
det dog stadig en græsk specialitet.

mvh. René

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
news:3ec63f25$0$83053$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "news.tele.dk" <rene@gammon.dk> wrote in message
> news:3ec61ef6$0$97182$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > duh .... fortæl os lige hvor du ellers har set remoulade ?
>
> Tjae - lige på stående fod: På restaurant i Vancouver, i Østrig og i
> Frankrig. Omend de generelt er bedre end de stygge produkter mine unger
har
> hældt på hvad som helst. Akkurat ligesom min hjemmelavede remouladesovs
> lavet på hjemmelavet mayonaise smager markant bedre end
industriprodukterne.
>
> Hint: Prøv at søge på remoulade på nettet.
>
> vh
> Jan
>
>



Jan Bøgh (18-05-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 18-05-03 19:32

"news.tele.dk" <rene@gammon.dk> wrote in message
news:3ec65d56$0$97265$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Ja, jeg må tro dig på dit ord. Dog skal det siges at efter at have rejst i
> hele europa
> de sidste 15 år og især i Frankrig, er jeg aldrig stødt på det andre
steder.

Jeg må så sige, at det heller ikke minder om de grusomme produkt folk hælder
på fiskefiletter, hotdogs og andet. Det vi præsenteres for herhjemme er jo
nærmest sødt, hvorimod det jeg har oplavet out there er mere i henretning af
en rørt sovs (sauce . I Frankrig (en lille kro i Selt i Alsace var
saucen varm - men godt nok til fisk).

vh
Jan



Rasmus Hald (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Hald


Dato : 22-05-03 07:00

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message news:<3ec7d0ea$0$83064$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

*snip*

> Jeg må så sige, at det heller ikke minder om de grusomme produkt folk hælder
> på fiskefiletter, hotdogs og andet. Det vi præsenteres for herhjemme er jo
> nærmest sødt, hvorimod det jeg har oplavet out there er mere i henretning af
> en rørt sovs (sauce . I Frankrig (en lille kro i Selt i Alsace var
> saucen varm - men godt nok til fisk).

*snipsnip*

Jeg ville ikke påstå at jeg er nogen ekspert udi remouladens
mysterier. Men jeg har oplevet Remoulade på en restaurant i USA, og
det havde godt nok ikke meget med Dansk remoulade at gøre... rent
faktisk var det et komplet anderledes produkt under navnet remoulade.
Rent faktisk var det mere eller mindre det samme som den der søde
sennepssovs som de fleste holder af at få med laks.

Derudover kan jeg også påpege at jeg hernede (Bor i Brisbane,
Australien i øjeblikket) kun har set remoulade i delikatessebutikker
af typen som primært gør sig i produkter som kunne interessere
immigranter. Den remoulade som de sælger i min lokale delikatesse
butik er generelt tysk, baseret på Mayonnaise (ganske som "vores") og
iblandet alt fra radiser til diverse grøntsager, rent faktisk minder
det vidst egentlig mest om K's "italienske salat" eller lignende.

Nå, men jeg syntes jeg ville give mit besyv med om den sag.

Mvh.
Rasmus

-------------------------------------------------------------------------------

"If at first you don't succeed, redefine success"

-------------------------------------------------------------------------------

Karina og Christian (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 15-05-03 12:00

"Hozoi" <hozoi@worldonline.dk> wrote in message
news:Fxuwa.61046$y3.4451881@news010.worldonline.dk...
[klip]
> Alle forslag er velkomne!

Frikadeller

Med venlig hilsen
Karina,
der også spekulerer lidt i, om der kan blive plds til lidt gode danske
lakridser i pakken



Peter W. Bosse (16-05-2003)
Kommentar
Fra : Peter W. Bosse


Dato : 16-05-03 05:28

"Hozoi" <hozoi@worldonline.dk> skrev i en meddelelse...
> Jeg er blevet sat på den mærkværdige opgave at sammensætte en
> "overraskelsespakke" med originale, danske specialiteter til en samlet værdi
> af ca. 200-250 kr. til en tysker. Men jeg er fuldstændig på bar bund, så
> jeg håber, at nogen af jer kan give mig et par bud/idéer. Det skal
> selvfølgelig have noget med mad at gøre, men det må ikke være alkohol eller
> spiritus...
>
> Alle forslag er velkomne!

Et par forslag..

Dänisch Spezialität:

Wienerbrød (Kopenhagener Gebäck)
Kransekage [fx overflødighedshorn] (Kränzekuchen)
Æbleskiver (Apfelscheiben)
Rødgrød m. fløde (rote Grütze m. Sahne)

Smørrebrød (Smörrebröd) fx..
Dyrlægens natmad [leverpostej m. saltkød, løg] (Tierarztes Nacht-essen)
Stjerneskud [fiskefilet m. rejer, caviar] (Sternschnuppe)
Gamle Ole [gammel/stærk ost, rugbrød, fedt, sky]
Spegesild med spejlæg og braskartofler (marinierte Heringe mit Spiegelei
und Bratkartoffeln.
Sol over Gudhjem (Sonne über Gudhjem - ein geräucherter Hering mit
einem rohen Eigelb im Zwiebelring) ist eine weitere Bornholmer Spezialität.

Mahlzeit! ..

--
Mvh.
Peter W. Bosse

MadpakkeService kommer hver fredag i din inbox:
En ny opskrift på noget lækkert til madpakken, ideer til
sundt guf og gode staldtips om indpakning, kræsenhed mm.
Kippers på rugbrød og tomatsandwich..
http://www.fi.dk/mad/madpakkeservice/uge21/



kim rasmussen (16-05-2003)
Kommentar
Fra : kim rasmussen


Dato : 16-05-03 18:11

Kan Jan Bøgh kun kommentere de forslag vi andre kommer med , istedet for at
bidrage selv med forslag???


mv mcloud



Jan Bøgh (17-05-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 17-05-03 15:03

"kim rasmussen" <raski@dbmail.dk> wrote in message
news:GY8xa.8149$_2.186@news1.bredband.com...
> Kan Jan Bøgh kun kommentere de forslag vi andre kommer med , istedet for
at
> bidrage selv med forslag???

Sku' jeg ha' spurgt dig om lov først?
Eller blev du bare sur fordi jeg ikke var enig med dig?


vh

Jan



Ole Stigaard (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Ole Stigaard


Dato : 19-05-03 14:55



> Jeg er blevet sat på den mærkværdige opgave at sammensætte en
> "overraskelsespakke" med originale, danske specialiteter til en samlet
værdi
> af ca. 200-250 kr. til en tysker.

Som tysker bosat i Danmark skal jeg tit sammensætte sådan en pakke. En del
er nævnt før, men jeg skriver alligevel min alm. "Mitbringsel"-liste:

marineret sild
remoulade (ja, kan fås i Tyskland, men den smager meget, meget anderledes)
kammerjunker
saltet smør
saltlakrids
stærk ost eller hvis man er til den slags fedtfattig ost, da den smager af
gummi i Tyskland
rødgrød, hvis man ikke laver det selv
den gamle fabriks marmelade
dansk honning
....

Tja, meget af det kan man købe i Tyskland, men det smager bare anderledes og
derfor er det altid et hit hjemme hos mine forældre. Jeg ville hverken lave
frikadeller eller rødkål, det er en ting enhver tysk familie selv laver.

Med venlig hilsen,
Christina



Hozoi (20-05-2003)
Kommentar
Fra : Hozoi


Dato : 20-05-03 18:21

Så er pakken sammensat. Tak for jeres hjælp =)


/Thomas



Ib (20-05-2003)
Kommentar
Fra : Ib


Dato : 20-05-03 18:34

hmmm, hvad kom der i ??? :)

"Hozoi" <hozoi@worldonline.dk> wrote in message
news:7vtya.1273$YZ6.24252@news010.worldonline.dk...
> Så er pakken sammensat. Tak for jeres hjælp =)
>
>
> /Thomas
>
>



Hozoi (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Hozoi


Dato : 21-05-03 17:47

> hmmm, hvad kom der i ??? :)

Marineret sild
Flæskesvær
Rødgrød
Marmelade
Stærke lakridser
Remoulade
Honning
Kammerjunker

=)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste