Nyt Thema til Det Levende Søkort, hovrdan ~
Fra : Morten Dall

Dato : 14-05-03 14:33

Hej alle,
er der en af jer der kender du noget til at lave thema til DLS (det levende
søkort) ?

vores klub skal nemlig på sommer tur til ALS og jeg har fået en liste med
32faste posisjoner på vrag, omkring als, så af hensyn til planlægning ville
det være fedt at lave dem som et thema i DLS, men i sådanne et thema vil DLS
jo have nogle X & Y kordinater, så hvordan konverter jeg mine GPS (WGS84)
posisjoner til DLS's X & Y kordinater ?

på forhånd tak.

mvh Morten Dall

Fra : Allan Norsk

Dato : 14-05-03 15:13

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse
> men i sådanne et thema vil DLS
> jo have nogle X & Y kordinater, så hvordan konverter jeg mine GPS (WGS84)
> posisjoner til DLS's X & Y kordinater ?

Hej Morten

Lægger du temaet til download, hvis jeg fortæller hvordan ?

Jeg kender ikke filformatet til DLS, men jeg kan fortælle dig hvordan du
konverterer til XY koordinater. Jeg har sendt følgende beskrivelse til
Manley som hjælp til konvertering af dykinfo fra ED50 til WGS84, men han
kendte selvfølgelig program og metode allerede

KMS har lavet et program til konvertering mellem de forskellige datums og
koordinatsystemer. Det hedder KMSTrans og du finder det på:

http://www.kms.dk/kmstrans

Du skal bruge 2 filer:
ftp://ftp2.kms.dk/download/soekortret/programmer/KMStrans/KMSTrans.zip
ftp://ftp2.kms.dk/download/soekortret/programmer/KMStrans/Geoider.zip

Når du starter programmet første gang beder den dig pege på det bibliotek
der indeholder geoider = det sted du pakkede geoider ud.

Efter nogen forsøg lykkedes det mig at finde formatet på inputfilen - her er
en lille sample:

#geo_ed50
Hven Prammen 55 55.137 nt 12 38.775 nt dummy
Sinne Nordfisk 55 40.120 nt 12 42.095 nt dummy
Robert S/S 55 55.572 nt 12 43.319 nt dummy
-1z

I programmet vælger du fil-fil konvertering, angiver inputfil med
ovenstående indhold, og vælger outputfil samt. system/datum for output. Ved
konvertering til WGS84 får jeg følgende ud

KmsTrans Monday, May 12, 2003 18:19
Input from : C:\IN.TXT
Output to : C:\OUT.TXT

Input Coordinate System: Geographical coord
Datum : European Datum 1950
Ellipsoide : Hayford

Output Coordinate System: Geographical coord
Datum : EUREF 89 (=WGS84)
Ellipsoide : GRS80

#geo_euref89

HvenPrammen 55 55.1017266 nt 12 38.7039077 nt dummy
SinneNordfi 55 40.0842252 nt 12 42.0244996 nt dummy
RobertS/S 55 55.5367899 nt 12 43.2480116 nt dummy

-1z

KMS mener selv det er nøjagtigt ned til centimetre, og de bliver ret
fornærmede hvis man hentyder noget andet . Det kræver selvfølgelig at
dine positioner har samme nøjagtighed.

Herefter kan du så sikkert importere til DLS i et eller andet format.

/Allan

Fra : Morten Dall

Dato : 14-05-03 15:56

takker jeg vil se om det lykkes, hvis det gør ligger jeg det gerne til
dovnload.

mvh Morten

Fra : Morten Dall

Dato : 14-05-03 18:30

jeg syntes ikke lige jeg kan finde ud af det, det du gør er at konverter
dine gamle posisjoner til de nye wgs84, men det er ikke det jeg skal jeg har
mine pos i WGS84 så de skal bare laves om til XY'ere, men jeg tror du har
ret i at det programmet kan det jeg vil, jeg kan bare ikke få det til det,
kan du hjælpe lidt mere ?

md

Fra : Allan Hansen

Dato : 14-05-03 19:33

> [...]
> ret i at det programmet kan det jeg vil, jeg kan bare ikke få det til det,

Jeg ved ikke om det er de samme positioner du har som allerede ligger i
dykinfo. Men Bo Meyer har allerede laver dld-filer på alle positionerne fra
dyinfo samt på de sikre positioner. Begge kan downloades fra
http://bends.dk/dykinfo/ og bruges som temaer i DLS. Jeg synes det er
rigtigt godt.

Allan Hansen

Fra : Morten Dall

Dato : 14-05-03 22:00

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke om det er de samme positioner du har som allerede ligger i
> dykinfo. Men Bo Meyer har allerede laver dld-filer på alle positionerne
fra

det er slet ikke de samme langt fra min liste er fra de lokale, og er 30 stk
100% fast, med angivelser for dybde, og hvor det er smarteste at sætte båd i
osv.

mvh MD

Fra : Allan Norsk

Dato : 15-05-03 08:36

> [...]
> ret i at det programmet kan det jeg vil, jeg kan bare ikke få det til det,

Jo, men jeg så bliver du nød til at fortælle hvilket system som DLS skal
have koordinaterne i.

Hvis dine originale positioner er i WGS84 skal du i inputfilen angive
#geoNeuref89.
"geo" står for geografiske koordinater, "euref89" for WGS84.

Du kan også vælge "utm32" eller "utm33" som er Øst/Vest koordinat systemer,
eller "crt_euref89" som er kartesiske koordinater (XYZ) i WGS84.

Du skal i input angive formatet på dine koordinater. "nt" efter
koordinaterne angiver at de er formateret som dd mm.mmmm (nautisk).

Alt dette er ikke noget jeg har fundet på - det står i hjælpefilen

/Allan

Fra : Morten Dall

Dato : 18-05-03 05:46

ja ser du det er der problemet ligger, for det kan jeg ikke finde ud af, og
jeg syntes ikke nogle af de XY man kan vælge i det program passer, feks de
vrag jeg har lagt ind på als kommer til at ligge oppe omkring århus - grenå
, afhenig af hvilke XY'er jeg bruger fra det program, ØV ØV

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-05-03 07:58

Inden du bruger for meget tid på det, kan du så ikke bare manuelt ligge det
ind som waypoints.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 18-05-03 13:00

tjo det kan jeg vel godt, det fede ville bare være, hvis man fandt præsis ud
af hvordan man gjore, så kunne man let lave themaer de steder hvor man kom i
samarbejde med de lokale klubber.

Fra : Allan Hansen

Dato : 18-05-03 14:24

> [...]
ud
> af hvordan man gjore, så kunne man let lave themaer de steder hvor man kom

Var det så ikke nemmere hvis de klubber der vil dele deres "guldkorn" lagde
positioner og beskrivelser i Dykinfo. Mange har allerede gjort det.

Allan Hansen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-05-03 22:55

Jeg troede ikke at Dykinfo ville blive opdateret yderligere ?

JZC

Allan Hansen <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ba81hm$2g70$1@news.cybercity.dk...

Fra : Allan Hansen

Dato : 19-05-03 07:18

"Johnny Christensen" <Johnny_Chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg troede ikke at Dykinfo ville blive opdateret yderligere ?

Fra Dykinfo:
"Data er ved at blive opdateret og lagt over i en Access database som vil
være grundepillen i den næste version af DykInfo. Når data er blevet
konverteret og rettet til (Stort arbejde, WGS84 osv) vil der først komme en
online version hvor der også bliver mulighed for at rette data i den fælles
base (igennem en redaktør). Når det er kommet op og stå vil der blive lavet
en version der kan køre uden at være online."
Hastigheden er jo nok afhængig af vejret

Allan Hansen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 19-05-03 15:11

OK, jeg kiggede bare på den tekst der kører midt på siden hvor der står "Der
vil ikke komme opdateringer til DykInfo Mere"
Sammenholdt med "DykInfos hjemme side, her kan du hente de nyeste versioner
af DykInfo [rettet 1-8-01] " på hovedsiden"

Og på "Dykinfo" siden er der netop link til "uv-guide.dk DykInfo data
online, peg og klik på et Danmarks kort"
Så gik jeg ud fra at arbejdet var tilendebragt d. 1/8.2001, nu var data
online og yderligere opdateringer af dykinfo programmet kunne ikke
forventes.

Men sådan kan det åbenbart gå når man tager fejl

JZC

Allan Hansen <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ba9sur$1q8i$1@news.cybercity.dk...

Fra : Morten Dall

Dato : 19-05-03 20:20

Hej Allan,

> Var det så ikke nemmere hvis de klubber der vil dele deres "guldkorn"
lagde
> positioner og beskrivelser i Dykinfo. Mange har allerede gjort det.

det kunne man godt sige, men der er to ting i det, hvis klubber skulle gå
ind i det, ville de nok vendte til der kommer en nyere dykinfo.

og så kommer det jo an på hvor god den er, det der er problemet er jo nettop
at hvis jeg skal planlægge en tur i et område jeg ikke kender, så hjælper
dyk info mig ikke ret meget, for den viser mig ikke grafisk hvad der er i
det område jeg er ved at planlæge tur til, det får du jo med et thema til
DLS.

mvh Morten