modstridende afgørelse fra Klagenævnet for~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-03 13:58

Hej NGs.

Jeg abb. på nyhedsbrevet fra Klagenævnet for Domænenavne (KfD) for
underholdningens skyld.

Jeg undrer mig over de for mig modstridende afgørelser i henholdsvis sagerne
om
advokat.dk, advokaten.dk, advokater.dk, advokaterne.dk
http://www.domaeneklager.dk/uploads/2000-184-advokat.pdf
og
sagen om
danskglarmesterforening.dk
http://www.domaeneklager.dk/uploads/251-danskglarmesterforening.pdf

Kan I hjælpe mig med at blive klogere på hvorfor der er en forskel på om man
er en samling advokater eller en samling glarmestre ?

XPOST: dk.edb.internet, dk.videnskab.jura
FUT: juridiske emner i dk.videnskab.jura
: internet emner i dk.edb.internet.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-05-03 14:29

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Kan I hjælpe mig med at blive klogere på hvorfor der er en forskel på om
man
> er en samling advokater eller en samling glarmestre ?

Hvis du læser dommene helt igennem giver det jo næsten sig selv.
Advokat er en beskyttet titel og anvendelsen af ordet i et domænenavn må
derfor ikke ske af ikke-advokater.

I glarmester-sagen er der udelukkende tale om hvem der har mest ret til
anvendelsen af et varemærkelignende domænenavn, og parterne skønnes altså at
have lige ret, og derfor fastholdes den oprindelige indehaver.

/Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-03 14:30

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis du læser dommene helt igennem giver det jo næsten sig selv.
> Advokat er en beskyttet titel og anvendelsen af ordet i et domænenavn må

Det var da en advokat der allerede havde det ?

> [...]
at
> have lige ret, og derfor fastholdes den oprindelige indehaver.

Det forstår jeg.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-05-03 14:40

> "Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in message

> Det var da en advokat der allerede havde det ?

Nej, det var et aktieselskab, som ikke driver advokatvirksomhed.

Fradømmelsen af domænenavnet er dybest set begrundet i hensynet til
almenhedens interesser, nemlig at der ikke må herske tvivl om lødigheden af
ordet advokat.

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-05-03 19:33

> Nej, det var et aktieselskab, som ikke driver advokatvirksomhed.

Men direktøren (?) var advokat...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-05-03 20:51

Henrik Stidsen wrote:

> Men direktøren (?) var advokat...

Jow, jeg har prøvet at viderebringe det til advokatrådet, men der er
ingen adgang for netscape,
så vil andre prøve ?

Jeg hjælper gerne.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-05-03 14:52

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev:

> Hvis du læser dommene helt igennem giver det jo næsten sig selv.
> Advokat er en beskyttet titel og anvendelsen af ordet i et
> domænenavn må derfor ikke ske af ikke-advokater.

"Advokat" er et almindeligt dansk ord og er derfor en del af det
sporglige fælleseje og der kan derfor ikke opnås eneret på brugen af
ordet heller ikke til domænenavne.
Det har ingen betydning, at ikke alle og enhver må kalde sig advokat.
At der så endda nedlægges en subsidær påstand om indragelse i
almenhedens interesse fra en privat interesseorganisation behøver næppe
nogen videre kommentarer.

I øvrigt er alle afgørelser fra klagenævnet ugyldige eftersom
vedtægterne for DIFO udelukkende gælder DIFOs egne medlemmer og ikke
indehavere af DK domæner.
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=12096

--
Morten http://miljokemi.dk
http://miljokemi.dk/CrashIE.htm (På eget ansvar!)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-05-03 14:59

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
>
> I øvrigt er alle afgørelser fra klagenævnet ugyldige eftersom
> vedtægterne for DIFO udelukkende gælder DIFOs egne medlemmer og ikke

Just for the record (nu den gamle travhest kom frem på banen igen):
Det er da helt OK at du gerne vil tolke anderledes end klagenævnet gør.
Men jeg referer altså udelukkende på,. hvad forskellene har været i nævnets
bedømmelsen. Det er nemlig det spørgsmålet går på.

Diskussionen om Klagenævnets gyldighed eller ej er OT i denne tråd, men du
kan da starte en ny.
Simplere var det måske blot at henvise til en af alle de andre gange
diskussionen har kørt.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-05-03 15:09

> Just for the record (nu den gamle travhest kom frem på banen
> igen):

Gammel travhest? Du anser det ikke som værende væsentligt, at
Landsretten har stillet et meget stort spørgsmål ved DIFO?

I øvrigt siger det sig selv, at vedtægterne for en forening udelukkende
gælder for medlemmerne.

> Det er da helt OK at du gerne vil tolke anderledes end
> klagenævnet gør.

Min tolkning er i overenstemmelse med gældende dansk lovgivning.

> Men jeg referer altså udelukkende på,. hvad
> forskellene har været i nævnets bedømmelsen. Det er nemlig det
> spørgsmålet går på.

Og jeg angiver at:
1) Nævnets afgørelse er forkert
og
2) Nævnets afgørelser er ugyldige

> Diskussionen om Klagenævnets gyldighed eller ej er OT i denne
> tråd, men du kan da starte en ny.

På Usenet har tråde det med at udvikle sig.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-05-03 15:15

> På Usenet har tråde det med at udvikle sig.

Og i denne gruppe har trådene på det seneste haft en udpræget tendens til at
udvikle sig langt ud fra det oprindelige spørgsmål. Ofte med en afsporing af
den oprindelige diskussion til følge. Og det er noget skidt.

/Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-05-03 07:14

> [...]
> At der så endda nedlægges en subsidær påstand om indragelse i
> almenhedens interesse fra en privat interesseorganisation behøver næppe

Mener du dermed at du også synes kendelsen var underlig taget den med
glarmesterne i betragtning ?

> I øvrigt er alle afgørelser fra klagenævnet ugyldige eftersom
> vedtægterne for DIFO udelukkende gælder DIFOs egne medlemmer og ikke
> [...]

Det vil sige at man ikke er forpligtet til at lade sig domænenavn overføre /
slette ?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-05-03 08:20

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev:

> Mener du dermed at du også synes kendelsen var underlig taget den
> med glarmesterne i betragtning ?

Argumentationen er som jeg kan se det, det Per også nævner. At advokat
er en beskyttet titel mens glarmester tilsyneladende ikke er det. Men
en underlig form for argumentation er det, da eneretten handler om
retten til hvad man kan kalde sig og altså ikke har noget at gøre med
krænkelser af rettigheder til navne, der anvendes til eksempelvis
domæner.

> Det vil sige at man ikke er forpligtet til at lade sig domænenavn
> overføre / slette ?

Det må være det klare udgangspunkt i lyset af den dom.

Personligt undrer jeg mig en del over, at DIFOs klagenævn fortsætter
med klagebehandlingen, da de hvis sagen kommer for Højesteret og bliver
stadfæstet eller de alternativt bliver afvist og ikke får lov til at
føre sagen for Højesteret, kan få nogle problemer med ejerne af de
domæner de måtte have slettet og/eller overført.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-05-03 08:38

> [...]
> retten til hvad man kan kalde sig og altså ikke har noget at gøre med
> krænkelser af rettigheder til navne, der anvendes til eksempelvis

Der er andre afgørelse som er underlig / uforståelige. Nogle gange bliver
folk "dømt" til at lade deres domænenavn slette pga. beskyttede navne, andre
gange ikke selv om det er beskyttede navne. Det virker som om ankenævnet
ikke har en helt fast rød tråd i deres afgørelser.

> Det må være det klare udgangspunkt i lyset af den dom.

Det vil sige at der skal en domstolsafgørelse til vel ?

> [...]
> føre sagen for Højesteret, kan få nogle problemer med ejerne af de
> domæner de måtte have slettet og/eller overført.

Ja, men det er vel så bare for sent og ærgeligt for de ramte.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-05-03 08:53

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev:

> Der er andre afgørelse som er underlig / uforståelige.

Enig. Der har også været en del debat her i gruppen om emnet.

> Det vil sige at der skal en domstolsafgørelse til vel ?

Man vil nok blive nødt til at få nedlagt fogedforbud mod, at de rører
ved domænet, hvis ikke de godtager det frivilligt.

> Ja, men det er vel så bare for sent og ærgeligt for de ramte.

De kan kræve deres domæner tilbage og evt. erstatning for
omkostninger/mistet fortjeneste. Dertil kommer den negative omtale af
DIFO og DKHostmaster som det vil medføre og måske i sidste ende, at de
mister retten til at administrere dk hierarkiet?

Fra : Hans

Dato : 04-06-03 12:19

> [...]
man
> er en samling advokater eller en samling glarmestre ?

Syntes at det var nævneværdigt at Advokatsamfundet var en af stifterne af
DIFO