Importmoms
Fra : Hans

Dato : 14-05-03 12:33

Jeg har på auktionsforumet eBay købt 2 ensretterrør til 30 USD inkl. fragt
hos en privatperson i U.S.A. Rørene er fra 1979, men har aldrig været brugt,
og har ligget hos en privat samler.

I dag modtag jeg pakken og konstaterer at toldvæsenet opkræver importmoms +
div. gebyrer, hvilket beløber sig til 101 kr.

Mit spørgsmål er: Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal betale
importmoms for en vare handlet mellem to privatpersoner?

Det er ikke selve beløbet jeg studser over, men princippet.

mvh Hans

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 14-05-03 12:51

"Hans" skrev:
> Mit spørgsmål er: Kan det virkelig være rigtigt at jeg
> skal betale importmoms for en vare handlet mellem
> to privatpersoner?

Ja, det er rigtigt.

> Det er ikke selve beløbet jeg studser over, men
> princippet.

I princippet er der ingen forskel på om du køber hos et firma eller hos en
privatperson. Det er en vare, af en eller anden værdi, der indføres fra et
ikke-EU land.

Mvh, Lars

www.recorder.dk - Sammenligning af HD & DVD optagere

Fra : Hans

Dato : 14-05-03 13:51

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse

> [...]
> privatperson. Det er en vare, af en eller anden værdi, der indføres fra et

Ok. - Det var jeg ikke klar over. Tak for svaret.

mvh Hans.

Fra : Anita

Dato : 14-05-03 16:13

> [...]
> privatperson. Det er en vare, af en eller anden værdi, der indføres fra et

Og dog. Jeg har ligeledes handlet på ebay og modtaget varer fra USA. En
enkelt gang var pakken åbnet af toldvæsnet, men jeg skulle ikke betale told.
Så jeg er ret sikker på at det ud over afsenderlandet også afhænger af
hvilken vare der er tale om.

Men alligevel er det lidt mystisk, for importerede jeg varen som importør,
skulle jeg på den førnævnte vare betale 1,2% told.

Venligst Anita

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 14-05-03 17:12

"Anita" skrev:
> [...]
> toldvæsnet, men jeg skulle ikke betale told. Så jeg er
> ret sikker på at det ud over afsenderlandet også
> afhænger af hvilken vare der er tale om.

Der skal kun betales told, hvis hele forsendelsens værdi overstiger 22 EUR
(ca. 165 kr.), men betales moms og punktafgift, hvis forsendelsens værdi
overstiger 80 kr. Fritagelsen gælder ikke for spiritus, vin, øl, parfume og
toiletvand samt tobaksvarer, dvs. cigaretter, cigarer, cerutter, cigarillos
og røgtobak.

ToldSkat har en vejledning om det:
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=137519&ov_id=74752

Fra : Anita

Dato : 19-05-03 20:47

> [...]
og
> toiletvand samt tobaksvarer, dvs. cigaretter, cigarer, cerutter,

Så har de bestemt været søvnige den dag de åbnede min pakke idet den havde
en værdi af 139$

Venlig hilsen Anita