Kvickly politianmeldt for blasfemi
Fra : Thor Larholm

Dato : 14-05-03 11:09

Nyheden[1] er jo et par dage gammel men jeg kom lige i tanke om et
juridisk spørgsmål.

Er der en juridisk definition af blasfemi? Kan man overhovedet anmeldes
for blasfemi og hvilken lov skulle dække det?

Personligt synes jeg det katolske menighedsråd i Vordingborg blot
spilder politiets tid, men den debat må høre til i en anden gruppe

[1]
http://nyhederne.tv2.dk/nyhed.php3?id=35939
http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=98630

--
Thor Larholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-03 12:27

Thor Larholm skrev:

>Er der en juridisk definition af blasfemi?

Det tror jeg ikke.

>Kan man overhovedet anmeldes
>for blasfemi og hvilken lov skulle dække det?

Straffeloven:

§ 140.   Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget
   her i landet lovligt bestående religionssamfunds
   troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med fængsel
   indtil 4 måneder eller under formildende omstændigheder
   med bøde.

--
Bertel

Fra : Thor Larholm

Dato : 14-05-03 12:43

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med fængsel
> indtil 4 måneder eller under formildende omstændigheder

Man lærer noget nyt hver dag..

Hvis Kvickly ellers er blevet anmeldt for at overtræde straffelovens §
140 må det være et definitionsspørgsmål om de har "drevet spot" eller
"forhånet" den katolske religion ved at afbilde deres ikoner på
sandaler.

Det bliver vel lidt svært at fængsle firmaet Kvickly, så det værste der
kan ske er vel en bøde - selvom jeg regner det for ekstremt
usandsynligt.

--
Thor Larholm

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-05-03 15:56

Scripsit "Thor Larholm" <dfbbfdbfbdfbdfbfdbf@gedelugt.dk>

> Det bliver vel lidt svært at fængsle firmaet Kvickly,

*Hvis* der er tale om blasfemi (jeg tvivler) kan man staffe den
ansatte i firmaet der har taget beslutningen.

--
Henning Makholm "De er da bare dumme. Det skal du bare sige til dem."

Fra : Thor Larholm

Dato : 14-05-03 16:02

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "Thor Larholm" <dfbbfdbfbdfbdfbfdbf@gedelugt.dk>

> *Hvis* der er tale om blasfemi (jeg tvivler) kan man staffe den
> ansatte i firmaet der har taget beslutningen.

Er man personlig ansvarlig for resultatet af det arbejde (køb/salg eller
marketing i dette tilfælde) som man foretager på vegne af firmaet man er
ansat i?

Jeg kan måske forestille mig en ansvarspådragelse for en højerestående
leder, men hvad med købsassistenten eller kassedamen?

--
Thor Larholm

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-05-03 16:53

> [...]

> Er man personlig ansvarlig for resultatet af det arbejde (køb/salg eller
> marketing i dette tilfælde) som man foretager på vegne af firmaet man er

Man er personligt ansvarlig for de strafbare handlinger man selv
foretager. Man kan jo heller ikke skyde sin konkurrent og så få
sin virksomhed straffet (med bøde) i stedet for selv at blive buret
inde for mord.

> Jeg kan måske forestille mig en ansvarspådragelse for en højerestående
> leder, men hvad med købsassistenten eller kassedamen?

De er også personligt ansvarlige for de strafbare handlinger de
foretager i (og udenfor) arbejdstiden.

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-05-03 19:30

"Thor Larholm" <dfbbfdbfbdfbdfbfdbf@gedelugt.dk> wrote in

> Hvis Kvickly ellers er blevet anmeldt for at overtræde
> straffelovens § 140 må det være et definitionsspørgsmål om de
> har "drevet spot" eller "forhånet" den katolske religion ved at
> afbilde deres ikoner på sandaler.

Det er jo ikke kun katolikerne der har noget med Jesus og jomfru
Maria at gøre - og det er da vist ca. kun katolikerne der har råbt
op.
Er det ikke en "formildene" omstændighed for Kvickly ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 15-05-03 22:09

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke kun katolikerne der har noget med Jesus og jomfru
> Maria at gøre - og det er da vist ca. kun katolikerne der har råbt
> op.

Ikke fordi jeg vil lægge mig ud med nogle grupper, men var der ikke en masse
mennesker i tv der sagde at det var at træde på gud når man trådte på et
billede af jesus.. gud ved hvad de mennesker vil sige nu, hvor deres gud
ikke længere er jesus men en af de mange apostler.
Lidt pinligt at folk åbenbart har udtalt sig om nogle gude billeder de ikke
engang selv kan genkende.

Hvor var den debat endelig dengang man kunne købe små pilleæsker/pilledåser
med gudebilleder på, jeg mener det må da være det samme som at sige at jesus
var narkoman. Eller er det at gå over stregen eftersom mange måske ville
købe til at have små lakridser i...*S*

Kunne godt lide den præst der i tv sagde at folk burde være stærke nok i
selve troen til at et gude ikon ikke var hele deres tro.

OT måske.... men lidt sjovt at tænke på nu her efter fakta er kommer frem om
selve billedet.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 16-05-03 15:26

On Thu, 15 May 2003 23:09:06 +0200 Tholo - www.tholofoto.dk wrote:

> [...]
> ikke længere er jesus men en af de mange apostler.
> Lidt pinligt at folk åbenbart har udtalt sig om nogle gude billeder de ikke

Er det egentlig en juridisk mangel ved varen, at det ikke er Jesus, hvis
man har købt sandalerne for at træde på ham?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-03 16:54

Anders Bo Rasmussen skrev:

>Er det egentlig en juridisk mangel ved varen, at det ikke er Jesus, hvis
>man har købt sandalerne for at træde på ham?

Jo, hvis man omhyggeligt har gjort sælger opmærksom på at det er
det der er formålet.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-05-03 22:39

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in

> Er det egentlig en juridisk mangel ved varen, at det ikke er
> Jesus, hvis man har købt sandalerne for at træde på ham?

De er ikke markedsførst som værende sandaler med billeder af Jesus så
det kan det dårligt være. (i kataloget står der faktisk bare
"Damesandal i blødt EVA")

Fra : Ole Andersen

Dato : 17-05-03 14:04

Tholo - www.tholofoto.dk wrote:
> Lidt pinligt at folk åbenbart har udtalt sig om nogle gude billeder de ikke
> engang selv kan genkende.

Nu er det jo ikke fotografier..

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
When the going gets weird, the weird turn pro.