Scrollbars i tabel
Fra : Julius T. Madsen

Dato : 14-05-03 11:16

Hej! Jeg sidder her og roder med noget webdesign
(http://dulius.users.whitehat.dk/Komediekarusellen/) og jeg har 2
tabeller - den øverste indeholder menu + banner, den nederste
inderholder en PHP include til en anden fil som så består af
indhold og baggrund! Men hvis der kommer nok indhold på til at
der dukker en scrollbar op, så får jeg et bette problem :( Når
jeg scroller så følger HELE siden med, og det skal helst KUN være
indholdet der scroller! Kan det lade sig gøre? Findes der et tag
i stil med <td scoll="yes"> eller noget i den stil??
håber på hurtig hjælp, står og skal bruge det!

På forhånd tak..

mvh. Julius

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 14-05-03 11:25

> [...]
> i stil med <td scoll="yes"> eller noget i den stil??
> håber på hurtig hjælp, står og skal bruge det!

Hej

Sæt et
<DIV style="height:400;overflow:auto;">

rundt om din TABLE hvor du ønsker at scrolle. BEmærke at 400 er den
størrelse som Tablen skal have default og overskrides den gør den det
automatisk muligt at scrolle tablen..

Ved ikke lige om man kan bruge den rundt om en <TD> ... men kan da godt være

mVH Dennis T. Holm

Fra : Julius T. Madsen

Dato : 14-05-03 11:31

> Sæt et
> <DIV style="height:400;overflow:auto;">

er det her rigtigt nok, for det virker ikke :( - ingen scrollbar!

<DIV style="height:20;overflow:auto;">
style="background-image: url(indholdbg.jpg); background-attachment: fixed;
background-repeat: no-repeat;">
<!--DWLayoutTable-->
   <?
include("forside.html");
?>
</DIV>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-05-03 11:39

"Julius T. Madsen" <agf88@ofir.dk> skrev

> er det her rigtigt nok, for det virker ikke :( - ingen scrollbar!
>
> <DIV style="height:20;overflow:auto;">
align="center"
> style="background-image: url(indholdbg.jpg); background-attachment: fixed;

Problemet er måske, at metoden ikke virker i alle browsere. Bortset fra det,
skriver du "height:20;over.....

Hvad er det for nogen 20 nogen? er det gulerødder?
Der skal sættes en benævnelse på værdien, ellers ved browseren ikke, hvad du
mener. Du kan f.eks. prøve med px - (sættes umiddelbart efter 20 uden
mellemrum): "height:20px;over.....

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 14-05-03 11:38

> [...]
du
> mener. Du kan f.eks. prøve med px - (sættes umiddelbart efter 20 uden

Hehehhe .. bruger IE6 og da behøver man ikke angive om det er pixels eller
noget... Men måske virker det ikke på samme måde i andre browsere ..

Mvh Dennis T. Holm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-05-03 11:44

"Dennis T. Holm" <dennis@contempt.dk> skrev
> du
>
> Hehehhe .. bruger IE6 og da behøver man ikke angive om det er pixels eller
> noget... Men måske virker det ikke på samme måde i andre browsere ..

Der er da pokker til forskel, om det er 20px eller 20em - begge er mulige og
lovlige værdier i et html-dokument, så det .....

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 14-05-03 11:43

> Der er da pokker til forskel, om det er 20px eller 20em - begge er mulige
og
> lovlige værdier i et html-dokument, så det .....

Hmmm ... er du sikker på at hvis man ikke angiver en enhed, at den pr.
default regner i pixels ? .. For det gør den ved mig så ????

Mvh Dennis T. Holm

Fra : Julius T. Madsen

Dato : 14-05-03 11:53

Det virkede at angive px som endelse! Tusind tak for hjælpen :)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-05-03 12:39

"Dennis T. Holm" <dennis@contempt.dk> writes:

> Hmmm ... er du sikker på at hvis man ikke angiver en enhed, at den pr.
> default regner i pixels ? .. For det gør den ved mig så ????

Fuldstændig sikker. CSS-standarden er meget klar på det punkt. Man kan
udelade enheden hvis værdien er nul (jeg anbefaler det dog ikke), men
i alle andre tilfælde *skal* den med. En standardopfyldende browser
*skal* ignorere linjen helt, hvis der ikke er enhed på. Internet
Explorer er langt fra at være en standardopfyldende browser.

Det er rigtigt at Internet Explorer i "Quirks mode" (også kendt som
bug-kompatibilitets-mode, hvor den efterligner alle fejlene i IE 4)
tager tal uden enheder til at være pixels. Undgå at skrive sider til
Quirks mode!

/L

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 14-05-03 12:39

> [...]
> bug-kompatibilitets-mode, hvor den efterligner alle fejlene i IE 4)
> tager tal uden enheder til at være pixels. Undgå at skrive sider til

Ok så blev man lige det klogere.
I så fald skal jeg ha lavet alle mine <DIV> tags om så de matcher standarden

MVH Dennis T. Holm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-05-03 13:24

"Dennis T. Holm" <dennis@contempt.dk> skrev
> Ok så blev man lige det klogere.
> I så fald skal jeg ha lavet alle mine <DIV> tags om så de matcher
standarden

Glimrende ide. Og gør så dig selv den tjeneste at validere dine sider. Du
risikerer at blive chokeret over antallet af kodefejl, men når fejlene er
rettet, er det ikke din skyld, hvis siderne ikke vises korrekt i diverse
browsere.

Vi andre har været processen igennem og har revet meget hår ud af hovedet,
inden tingene faldt på plads.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 14-05-03 13:23

> [...]
> browsere.
>
> Vi andre har været processen igennem og har revet meget hår ud af hovedet,

OK ..tak for foreslaget .. skal jeg straks :)

Findes der ikke et værktøj til at validere ens HTML ? .. Eller skal man bare
gøre det manuelt.. ? ..

MVH Dennis T. Holm

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-05-03 13:33

"Dennis T. Holm" <dennis@contempt.dk> writes:

> Findes der ikke et værktøj til at validere ens HTML ? .. Eller skal man bare
> gøre det manuelt.. ? ..

Der er masser. Jeg bruger normalt validator.w3.org (specielt fordi jeg kan
gøre det direkte fra min browser). Google efter "validator HTML", så skulle
du nok finde en masse.

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-05-03 13:34

> [...]
> >

> OK ..tak for foreslaget .. skal jeg straks :)
>
> Findes der ikke et værktøj til at validere ens HTML ? .. Eller skal man

html:
http://validator.w3.org/
http://www.htmlhelp.com/tools/validator/

css:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator-uri.html.en
http://www.htmlhelp.com/tools/csscheck/

links:
http://validator.w3.org/checklink
http://www.htmlhelp.com/tools/valet/

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 14-05-03 17:40

Erik Ginnerskov wrote:
> links:
> http://validator.w3.org/checklink
> http://www.htmlhelp.com/tools/valet/

vil lige tilføje Xenu Link Sleuth
http://home.snafu.de/tilman/xenulink.html
Den kan tage hele sitet på en gang, og er gratis

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-05-03 22:48

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev

> vil lige tilføje Xenu Link Sleuth
> http://home.snafu.de/tilman/xenulink.html
> Den kan tage hele sitet på en gang, og er gratis

Mine forslag er skam også gratis og WDG kan også tage et helt site i et hug.
Begge steder i min liste giver desuden mulighed for at uploade sider fra
harddisken til validering.

På WDG kan du også uploade css til validering fra egen harddisk.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin