O Fortuna
Fra : Juggernaut

Dato : 14-05-03 08:04

Hejsa.
Jeg leder efter en cd hvor subj er på. Så vidt jeg ved er det Carl Orf der
skulle have lavet det. Men hvad hedder cd'en hvor nummeret ligger på? Jeg
snakker naturligvis om den originale og ikke nogle af de kopier der igennem
årene er blevet lavet.
På forhånd tak

-Juggernaut

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 14-05-03 08:13

"Juggernaut" <juggernaut@FJERNstreetbike.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle have lavet det. Men hvad hedder cd'en hvor nummeret ligger på? Jeg
> snakker naturligvis om den originale og ikke nogle af de kopier der

Værket hedder "Carmina Burana" og er skrevet af Carl Orff. Hvad du mener med
original, ved jeg ikke helt. Orff havde desværre ikke harddiscrecording...
Hvem der udgav den første gang på cd, ved jeg ikke, men der er saftsus'me
mange versioner.

/Ulrik

Fra : Dennis Lange

Dato : 14-05-03 08:14

> [...]
> ligger på? Jeg snakker naturligvis om den originale og ikke nogle af
> de kopier der igennem årene er blevet lavet.

Carmina Burana

Mht. det med original.... Nu er der jo mere end et orkester/kor og en
dirigent, der har indspillet den... Så....
Og dengang Carl skrev Carmina Burana var CD'er vist en kættersk
fremtidsvision.

--
Mvh. Dennis Lange

- Billige, brugte bøger til studiet: www.pensum.dk

Fra : Juggernaut

Dato : 14-05-03 08:20

Jeg takker mange gange. Og det med "original" ligger jeg et låg på. Det er
Carmina Burana jeg leder efter. Nu skal jeg bare finde skiven. Takker mange
gange :)

-Juggernaut

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-05-03 08:25

Juggernaut skrev:
> Jeg leder efter en cd hvor subj er på.

Carmina Burana af Carl Orff.

> Jeg snakker naturligvis om den originale og ikke nogle af
> de kopier der igennem årene er blevet lavet.

I partiturmusikkens verden (som også har sin egen nyhedsgruppe)
taler man ikke så meget om originaler og kopier, men snarere om
"fortolkninger".

Det er Orff's allermest kendte værk, som findes i megamange
indspilninger. Få den med et godt kor/orkester. *Stor* dynamik.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
i dk.kultur.musik.klassisk