Offentliggørelse af opgaver
Fra : Anita

Dato : 13-05-03 22:50

Hej i gruppen.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er nogle regler for
offentliggørelse af opgaver (på nettet). Sagen er at en medstuderende har
offentliggjort en opgave hende og jeg har skrevet, uden mit vidende.

Mit problem med det er at opgaven faktisk ikke på det tidspunkt var godkendt
af læreren og derfor er blevet offentliggjort i en ikke gennemarbejdet
udgave. Opgaven fremstår nu som godkendt på en hjemmeside, hvilket i høj
grad er misvisende for de studerende der måtte hente den. Den publicerede
opgave lever slet ikke op til den gældende studieordning og blev først
godkendt efter yderligere to gennemarbejdninger.

Jeg ved ikke om jeg juridisk har grundlag for at forlange, at den bliver
fjernet fra hjemmesiden, da det jo som bekendt delvist er mig der har
forfattet den. Jeg har prøvet at skrive til webmaster på hjemmesiden, der
tilsyneladende ikke er samarbejdsvillig.

Lad mig høre, hvad I mener.
Venligst Anita

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-03 22:56

Anita skrev:

>Jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er nogle regler for
>offentliggørelse af opgaver (på nettet). Sagen er at en medstuderende har
>offentliggjort en opgave hende og jeg har skrevet, uden mit vidende.

Det er der regler for. De findes i loven om ophavsret:

§ 1.   Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk,
   har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som
   en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller
   faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk,
   som filmværk eller fotografisk værk, som værk af
   billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er
   kommet til udtryk på anden måde.

§ 6.   Har et værk to eller flere ophavsmænd, uden at de
   enkeltes bidrag kan udskilles som selvstændige værker,
   har de ophavsret til værket i fællesskab. Enhver af dem
   kan dog påtale retskrænkelser.

§ 1 slår fast at der er ophavsret på et værk, og der er næppe
tvivl om at en opgavebesvarelse er et værk. § 6 slår fast at I
har ophavsret i fællesskab og altså ikke kan offentliggøre værket
uden hinandens tilladelse.

>Mit problem med det er at opgaven faktisk ikke på det tidspunkt var godkendt
>af læreren og derfor er blevet offentliggjort i en ikke gennemarbejdet
>udgave.

Godkendt eller ej, den måtte slet ikke offentliggøres uden din
tilladelse.

>Jeg ved ikke om jeg juridisk har grundlag for at forlange, at den bliver
>fjernet fra hjemmesiden, da det jo som bekendt delvist er mig der har
>forfattet den.

Du har et klart juridisk grundlag for at forlange at den bliver
fjernet fra hjemmesiden.

--
Bertel

Fra : Anita

Dato : 14-05-03 11:28

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev

> Du har et klart juridisk grundlag for at forlange at den bliver
> fjernet fra hjemmesiden.

Tusind tak for dit meget præcise svar.

Venligst Anita