Franske ærter ?
Fra : Carlsen

Dato : 13-05-03 21:29

Hej

Jeg har tidligere serveret franske ærter for gæster.
Det var kanon godt, og blev rost til skyerne (uopfordret).

Men nu har jeg mistet opskriften (fra Menu Kogebøgerne).
Hvis nogen kan finde opskriften vil jeg være glad for at få den.
Kommentarerne til opskriften er også af værdi.

Jeg har søgt på nettet; men det er nogle fattige opskrifter jeg har
fundet.

Som jeg husker opskriften:

Vand, lidt (hav-)salt og et nip (rør-)sukker bringes i kog på en
pande.
Perleløg (friske eller optøede frosne) koges heri i fire minutter.
Små fine ærter eller ituskårne sukkerærter (optøede frosne) tilsættes
og koger et minut.
Vandet hældes fra panden.
Der iblandes en spsk. smør.
Panden tages af ilden, og der iblandes et strimlet hoved iceburgsalat.
Drysses med lidt grofthakket persille og serveres straks.

På forhånd: Tak!

m.v.h

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 14-05-03 03:05

"Carlsen" <carlsen@myrealbox.com> a écrit dans le message...

> Men nu har jeg mistet opskriften (fra Menu Kogebøgerne).
> Hvis nogen kan finde opskriften vil jeg være glad for at få den.
> Kommentarerne til opskriften er også af værdi.

Det koster en omgang på Hviid's Vinstue!! ...

Franske ærter (petits pois à la française):
4 pers.

500 g friskbælgede eller frosne ærter
50 g smør
1 dl vand
salt
100 g perleløg
1 fast salathoed

Jævning:
1 spsk mel
10 g smør

Desuden:
½ bundt persille

Ærter, smør, vand, salt og de pillede perleløg dampes ved svag
varme under låg, til løgene er møre (ca. 8 minutter).
Salathovedet snittes og dampes med ca. 5 minutter. Retten jævnes
med en melbolle af 1 spsk mel og 10 g smør.
Ved serveringen drysses hakket persille over. - Sådan!!

Bon appétit!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Tag principielt ikke imod invitationer
undtagen fra folk, som De kender kulinarisk.
- Leon Daudet

Fra : Felix

Dato : 21-05-03 00:49

On Wed, 14 May 2003 04:05:10 +0200, Peter W. Bosse wrote:

> [...]
>med en melbolle af 1 spsk mel og 10 g smør.
>Ved serveringen drysses hakket persille over. - Sådan!!

Hmm. Når man jævner med en melbolle skal denne jo varmes i
*mindst* 5 (helst 15) minutter (for at fjerne melsmagen).

Salaten og ærterne bliver herved udkogte til uspiselighed.
Er det ikke bedre at starte med at lave "sovsen" og derefter
følge opskriften?

m. v. h.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 21-05-03 04:16

"Felix" <Felix@nowhere.com> skrev i en meddelelse...

> Hmm. Når man jævner med en melbolle skal denne jo varmes i
> *mindst* 5 (helst 15) minutter (for at fjerne melsmagen).

Jævning i ca. et par minutter må være nok. - Det har forfatteren til
opskriften sikkert taget højde for.

Du kan også bage melbollen i en anden gryde, sammen med lidt
af væsken.

Evt. se "Carlsen" (første indlæg), - han har sin egen fremgangsmåden.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Don't forget/miss the Copenhagen Jazz Festival
July 4-13 2003
http://festival.jazz.dk/start.asp?l=1
-Hope to see you there

Fra : Carlsen

Dato : 24-05-03 02:10

"Peter W. Bosse" wrote:

> Jævning i ca. et par minutter må være nok. - Det har forfatteren til
> opskriften sikkert taget højde for.

Det er IKKE min erfaring.

> Du kan også bage melbollen i en anden gryde, sammen med lidt
> af væsken.

Det er en god idé.

> Evt. se "Carlsen" (første indlæg), - han har sin egen fremgangsmåden.

Thjaa. Jeg bruger mest opskrifter som inspiration; men her var jeg
sikker på at jeg havde glemt noget. Og det var så jævnningen.
Denne gang lavede jeg jævningen først, kogte løg og ærter heri o.s.v.
Det blev meget vellykket. Salaten skal dog kun dampe med i et par
minutter.

En anden detalje jeg var i tvivl om var sukkeret. Så vidt jeg huskede
var det ikke nævnt i den originale opskrift, men i kommentarende til
opskriften.
Næste gang vil jeg opløse lidt sukker i vand og lade løgene brune en
anelse heri før resten af opskriften følges.

Du skal have tusinde tak fordi du gad give mig den rigtige opskrift.
Du må desværre nøjes med en netbajer for ulejligheden --- skål & tak.