Personoplysninger?
Fra : rea721

Dato : 13-05-03 17:04

Hello
I en debat i dk.edb.sikkerhed 's gruppen er der nu tvivl om hvornår en
oplysning kan siges at være person identificerbare.

Jfr Persondataloven's § 3 defineres personoplysninger således:
***
§ 3. I denne lov forstås ved:
1) Personoplysninger:
Enhver form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk
person (den registrerede).
***

Kan man derved sige at upersonlige[1] oplysninger der opsamles ved besøg /
Scanning af en computer via en hjemmeside er person identificerbare hvis de
registreres sammen med ISP'ens IP nr, feks :
***
nslookup 80.196.143.169
Canonical name: 0x50c48fa9.adsl-fixed.tele.dk
***
Hvilket er mig i dette tilfælde.

Jeg mener ikke at disse oplysninger er personhenbarføre, da det kræver en
retskendelse for at få TDC til at oplyse navn og adresse på ejeren/ brugeren
af den omtalte IP på det givne tidspunkt, samt at det ikke ud fra disse
oplysninger kan bevises _hvem_ der afgav disse oplysninger.

Har jeg ret eller ?

[1]
Harddisk ID, Browser version, Bundkort Id osv osv.

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-05-03 08:57

"rea721" <leon@721.dk> wrote in message

> [...]
> af den omtalte IP på det givne tidspunkt, samt at det ikke ud fra disse
> oplysninger kan bevises _hvem_ der afgav disse oplysninger.

Jeg har prøvet at snuse lidt rundt hos Datatilsynet, men jeg har ikke kunnet
finde nogen uddybninger af loven der minder om denne situation.

Men hvis man tolker strengt på loven, så er din første indvending ikke
relevant. Loven omtaler identificerbare personer, og IP-nummeret er
identificerbart selvom det måtte kræve en dommerkendelse.
Om oplysningerne så i det hele taget er 'personoplysninger', når de kun er
registreret på IP-nummer er vanskeligere. Hos nogle vil IP-nummeret svare
til en person (hvis der ikke er andre brugere på nummeret), - hos andre vil
det kunne være mange forskellige.
Men den blotte mulighed for, at man kan opsamle personoplysninger på
personer som er identificerbare vil jo få loven til at træde i kraft.
Så uanset at ikke alle oplysninger er på identificerbare personer, så vil
nogen af dem kunne være det, og indsamling og behandling skal altså ske i
forhold til lovens rammer.

Men prøv at skriv til Datatilsynet, og spørg der. Det er da interessant
hvordan de tolker registrering af oplysninger på IP-nummer.

/Per

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 14-05-03 12:14

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse
Her er den type af oplysninger som de i sikkerhedsgruppen mener er
personfølsomme

http://www.gigasoft.dk/ScanPic/index.htm

Fra : rea721

Dato : 14-05-03 15:03

Per Christoffersen wrote:

> Jeg har prøvet at snuse lidt rundt hos Datatilsynet, men jeg har ikke
> kunnet finde nogen uddybninger af loven der minder om denne situation.

-snip et godt svar-

Tak, og jeg har forstået det du skrev.

> Men prøv at skriv til Datatilsynet, og spørg der. Det er da
> interessant hvordan de tolker registrering af oplysninger på
> IP-nummer.

Det gjore jeg i går aftes.
Og der må være "forskelle" i hvilke type oplysninger der knyttes til IP
nummret, samt om det er "Karl-ejner" eller den pgl ISP der laver det. Men
jeg håber da at datatilsynet gider bruge lidt tid på at svare.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-05-03 15:08

> [...]
> nummret, samt om det er "Karl-ejner" eller den pgl ISP der laver det. Men
> jeg håber da at datatilsynet gider bruge lidt tid på at svare.

Det er en forudsætning for registreringen, at der enten er et samtykke fra
den registrerede, eller at registreringen er nødvendig for udøvelsen af ens
virksomhed.
Registrering af aktivitet på IP-nummer er (så vidt jeg lige kan gennemskue)
en forudsætning for at være ISP, så dit udgangspunkt er rigtigt.

/Per

Fra : rea721

Dato : 26-05-03 17:28

[Krydspostet til dk.edb.sikkerhed samt dk.videnskab.jura , med opfølgning
til Juragruppen.]

rea721 wrote:

> Det gjore jeg i går aftes.

Jeg har desværre ikke fået et fyldestgørende skrifteligt svar, men på
bagrund af denne mail....:

***
De har i e-post af 14. maj 2003 rettet henvendelse til Datatilsynet og
spurgt til opbevaring af IP-adresser.

Efter at have gennemgået Deres henvendelse finder Datatilsynet, at
Deres spørgsmål egner sig bedst til en mundtlig besvarelse.

Tilsynet skal derfor anmode Dem kontakte undertegnede en hverdag mellem
klokken 9 og 15 på telefon 33 19 32 00 med henblik på en besvarelse af
Deres henvendelse.

Med venlig hilsen

Kira Kolby Christensen
Datatilsynet
Borgergade 28,5.
1300 København K
Tlf.: 33 19 32 00
Fax 33 19 32 18
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Officiel e-post: dt@datatilsynet.dk
************

.....ringede jeg så her til morgen og talte med Kira (nej den anden) og vi
talte i ca 20 min om alle mulige variationer og registreringer af
oplysninger opfanget af en hjemmeside og registreret med et IP nr.

IP nr er en personhenbarfør oplysning! Men det betyder ikke nødvendigvis at
det er ulovligt at registrerer den....det betyder heller ikke at det er
ulovligt at registrerer hardware ID på selve IP nr.....selv om det sker uden
brugerens viden _hvis_ formålet ellers berettigere det, og det mente hun
umiddelbart at det ville gøre hvis formålet var at finde stjålet hardvare.

Problemet , som hun så det, var _hvad_ der skete med oplysningerne bagefter
hvis der _ikke_ var konstateret stjålet hardware.

Hun sagde også at der opstod nogle interresse konflikter mellem beskyttelsen
af borgeren mod registrering, samt ønsket om at finde ulovlig hardware.

_Hvis_ IP nr blev fjernet umiddelbart[1] efter at det var konstateret at der
_ikke_ var tale om efterlyst/stjålet hardware, ville det formentlig ikke
være et problem at gemme hardware oplysningerne til statestik ol.

_Hvis_ IP nr blev fjernet efter at oplysningerne var afleveret til politiet
ville der ikke være nogen problem.

_Hvis_ IP nr blev afleveret (sammen med Hardware oplysninger) til andre end
politiet...var hun dog noget usikker......men "gættede" på at interessen for
at finde det stjålne hardware ville veje tungerer end retten til at blive
fri for at blive registreret osv. fordi det ikke er muligt _entydigt_ for
andre end en ISP og politiet (via dommerkendelse) at få oplyst personens
navn.

Hun ville dog ikke skrive noget officielt på tryk _før_ hun havde fået
defineret nogle helt klare spørgsmål... så ville hun tilgændgæld gerne
undersøge sagerne med deres jurister. Jeg selv kan ikke definere disse
spørgsmål, så det bruger jeg ikke mere tid på.

Min egen konklusion er at det er lovligt at registrerer IP nr samt hardware
oplysninger på den måde som Bjarne har skitseret såfremt han behandler
dataerne som beskrevet ovenfor..... men jeg lægger ikke hovedet på blokken

[1] Hun kunne ikke definere "umiddelbart"...om det var straks, samme dag
eller ?

X-FUT dk.videnskab.jura
Venligst fjern/ændre gruppen afhængigt af svaret.

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 29-05-03 17:16

"rea721" <leon@721.dk> skrev i en meddelelse
> [Krydspostet til dk.edb.sikkerhed samt dk.videnskab.jura , med opfølgning
> til Juragruppen.]

> Jeg har desværre ikke fået et fyldestgørende skrifteligt svar, men på
> bagrund af denne mail....:

Du kunne da bare have spurgt mig
Vi har skam indsendt ansøgninger og fået de nødvendige tilladelser til det
vi gør med data

Fra : rea721

Dato : 29-05-03 19:21

Bjarne Østergård wrote:

> Du kunne da bare have spurgt mig

Ja det kunne jeg da godt... men det er jo ikke sikkert at deltagerne i
debatten ville ha troet dig Nu prøvede jeg så at få et officielt
skrifteligt svar fra Datatilsynet..

> Vi har skam indsendt ansøgninger og fået de nødvendige tilladelser
> til det vi gør med data

Ja det er jeg ikke i tvivl om.....ifb med selve brugen af
programmet....men....... nu udsprang debatten jo pga at du havde
offentliggjort en IP adresse med diverse data, og det tror jeg ikke du har
søgt om tilladelse til

Nå det er vist ikke juridisk mere.