Problem med espressokande
Fra : Mikkel T Jensen

Dato : 13-05-03 13:02

Hej gruppe,

Efter en tur til Italien er jeg blevet ret vild med cafe latte. Jeg
laver espressoen på en espressokande af den billige, kantede slags,
men desværre fungerer kanden ikke altid som den skal. De fleste gange
laver den kaffen uden problemer, men nogle gange sprutter det kogende
vand af en eller anden grund ud igennem gevindet ved sammenskruningen
på midten af kanden i stedet for at stige op igennem kaffepulveret og
op i beholderen. Jeg skruer ellers kanden godt sammen, og
gummipakningen er ubeskadiget og ren.

Er der nogen der har en ide om, hvorfor min kande opfører sig sådan?
Er den simpelthen for billig, eller kan det tænkes at jeg betjener den
på en forkert måde?

venlig hilsen,
Mikkel

Fra : Anders

Dato : 13-05-03 13:52

"Mikkel T Jensen" <mjensenXX@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der nogen der har en ide om, hvorfor min kande opfører sig sådan?
> Er den simpelthen for billig, eller kan det tænkes at jeg betjener den

De billige mokka-kander kan godtopføre sig sådan. Enkelte af mine skal
skrues virkeligt hårdt sammen
for at virke. Du kan eventuelt prøve med lidt mindre kaffe. Hvis du "pakker"
kaffen i filteret, så prøv at pakke lidt løsere. Du kan også prøve med
grovere malet kaffe.

mvh
Anders

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 13-05-03 15:36

"Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> wrote in message
......Du kan eventuelt prøve med lidt mindre kaffe. Hvis du "pakker"
> kaffen i filteret, så prøv at pakke lidt løsere. Du kan også prøve med
> grovere malet kaffe.

De "billige" kander (caffettiera) fejler ikke noget; faktisk er alu-kander
de bedste. De skal bare køres til, efter en del gange dårlige kaffer
fungerer de perfekt, bl.a. fordi man ved, hvordan den "reagerer"

a) filteret skal ikke fyldes for meget med kaffe, og den skal IKKE presses
b) mængde vand: vandet skal nå ventilen, inden filtret sættes ind
c) varmen skrues ned, når kaffen begynder at komme op
d) kaffen skal være "almindelig" og ikke til espresso maskine, ellers går
det virkelig galt. Med almindelig mener jeg fx en Lavazza Qualita' Oro,
Illy, og alle dem der hedder "Moka".
e) caffettiera skal skylles med vand (ikke andet) efter brug, og tørre helt
af (den laver ellers grimme oksidering)

Min Brikka fungerer nu eminent, men jeg skulle liiige studere mine forældre,
da jeg lavede et par kikser med fx mængde kaffe.
Jeg har skrevet en lang smøre før på denne NG (søg fx efter "caffettiera"),
se også www.bialetti.it (eller .com??) da de har en engelsk vejledning.

Sandra

Fra : Coffea ramosa

Dato : 13-05-03 21:38

> De "billige" kander (caffettiera) fejler ikke noget; faktisk er alu-kander
> de bedste.

Hvorfor er alu-kander bedre end stålkander? Du nævner selv noget om
oksidering, hvilket jeg formoder kun er et problem med alu. For ikke at
nævne "skrønen" om at alu fremkalder alzheimers. Men er der ellers nogle
praktiske grunde til du mener alu er bedre? Jo, jeg har een. Prisen :)

Jeg går stadig og venter på det rette tilbud på en god stål espresso kande
kommer. Jeg har set en 4 koppers, guldbelagt til 750kr, men det er lige over
mit budget.

> Min Brikka fungerer nu eminent, men jeg skulle liiige studere mine
forældre,
> da jeg lavede et par kikser med fx mængde kaffe.

Puha, som om jeg ikke havde nok problemer med at lære min kolbekaffe at
kende..

Fra : mack

Dato : 13-05-03 21:50

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> wrote in message

> [...]
forældre,
> da jeg lavede et par kikser med fx mængde kaffe.
> Jeg har skrevet en lang smøre før på denne NG (søg fx efter

Er ikke selv den store kaffedrikker, men er blevet helt vild med Cafe Latte
som jeg har fået et par gange hvor jeg har været på Café. Kan man lave det
selv uden alle mulige dyre maskiner? Er det nok med sådan en caffettiera som
du beskriver i ovenstående? Og hvordan gør man? Og hvilken kaffe er god at
bruge?

Hilsen
Mack - som ville ææælske at kunne lave en Caffe Latte til sig selv uden at
skulle betale for det i dyre domme på en cafe

Fra : Coffea ramosa

Dato : 13-05-03 23:11

> [...]
som
> du beskriver i ovenstående? Og hvordan gør man? Og hvilken kaffe er god at

En Latte er en espresso med 4 dele opskummet mælk i.

Selvom man kalder det en espressokande så har det faktisk ikke noget med
espresso at gøre. Hvis du skal lave det rigtigt så skal du have 1
espressomaskine som også skummer mælken for dig, samt en elektrisk
kaffekværn, og måske en rister. Ihvertfald hvis du skal lave bedre kvalitet
end på café.

kværnen er næsten mere vigtig end maskinen, da espresso kræver en meget fin
og ensartet malingsgrad.

risteren skal du bruge for at lave frisk kaffe. frisk kaffe giver 'crema'
som er kendetegnende for en god espresso.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 14-05-03 15:10

"mack" <ottesen_SPAM-MIG-IKKE_@sol.dk> wrote in message

> Mack - som ville ææælske at kunne lave en Caffe Latte til sig selv uden at
> skulle betale for det i dyre domme på en cafe

Caffelatte er, som navnet siger, kaffe+mælk - og den drikkes i de fleste
italienske hjemme *om morgen*, også af større børn...
Cappuccino er luksusudgaven serveret på baren. Pudsigt at den skal blive
sådan en trendy drik. Forstil dig "hej, jeg var på Ketchup, sejt mand, jeg
fik stegt flæsk"

Den såkaldte espresso kande hedder hos os MOKA og som andre siger, laver
ikke rigtig espresso.
Og dog - jeg henviste til Bialetti da de har opfundet en "ægte"
espressokande, den laver kaffe med crema og det hele. Kanden hedder Brikka
eller Califfa (to design) og har en speciel filter, som producerer
"skummen".
Sådan en kande kan du skaffe i Italien for 20-25 ? (euro) og er alle pengene
værd. Jeg er i besiddelse af 2 "rigtige" maskiner (en Gaggia og en Pavoni
til mange tusined lira) og bruger dem næsten aldrig!

Mælken kan du skumme med en skummer og lidt "arbejde" (der er en meget kændt
mærke, Frabosk, jeg tror de har opfundet den). Sådan en får du iøvrigt i
Supermarco, og sikkert masser af andre steder som Magasin(?).
Se her: http://www.frabosk.it/caffe/cafe.htm

Kaffe... som sagt, Illy, Lavazza er altid gode køb for "novicer".

Det er ikke en "luksus" opsætning, men jeg kan garantere dig at i søndags,
efter jeg fik en billig hjemmelavet caffelatte om morgen, prøvede jeg en
MEGET dyr en på Aveny-T cafe' på Frederiksberg Alle', og det var skyllevand
ift min! IMO...

Sandra

Fra : mack

Dato : 14-05-03 15:46

> [...]
> Se her: http://www.frabosk.it/caffe/cafe.htm
>
> Kaffe... som sagt, Illy, Lavazza er altid gode køb for "novicer".

Har været inde og kigge på Bialetti.it og er nu med på hvilke modeller du
omtaler. Men ved du om man kan købe sådan en Brikka her i Danmark?
Og derudover skal jeg altså så kun bruge en mælkeskummer (ex. Frabosk) - og
selvf. noget kaffe. Og forholdet mellem kaffe og mælk er 1 del kaffe til 4
dele mælk? Jeg må ud og investere - er blevet vildt tændt på ideen om at
kunne lave min egen cafe latte

/Mack

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 15-05-03 12:41

> Har været inde og kigge på Bialetti.it og er nu med på hvilke modeller du
> omtaler. Men ved du om man kan købe sådan en Brikka her i Danmark?

jeg så den en gang hos Magasin; prøv at spørge dem, ellers har Bialetti.it
en online butik og for solle 23? + levering er den din!!!
www.Oliviero.it online store har det hele (også creamer) men er dyrere...

> [...]
og
> selvf. noget kaffe. Og forholdet mellem kaffe og mælk er 1 del kaffe til 4

Jeg bruger en af de store glas som er så fancy at se på... og jeg bruger den
empiriske system - ikke centiliter måleren!
Jeg fylder glasset med varm mælk+skum, ikke alt for meget selvfølgelig, og
SVUP! ind med en kop espresso.
Den flyder langsomt ned, og den er flot at se på. Dette er det, som i
Italien hedder "latte macchiato" (plettet mælk). Glasset indeholder ca.
200ml.- ikke en "pint".

Rigtig morgen-caffelatte laver man i en lille skål (scodella) - hvad hedder
sådan en "drikkeskål"? Lige som "jumbo cup"... Man fylder den med mælk og
svup, ind med en god sjat kaffe fra caffettiera.

Sandra

Fra : Coffea ramosa

Dato : 13-05-03 21:40

> [...]
> på midten af kanden i stedet for at stige op igennem kaffepulveret og
> op i beholderen. Jeg skruer ellers kanden godt sammen, og

Det er sikkerhedsventilen. Skal man passe lidt på med, for hvis
sikkerhedsventilen også tilstoppes så ku den tænkes at springe i luften?

Men ja, jeg vil tro at det er malingsgraden du skal justere lidt på. Hvis
det er alt for fint ku det tænkes at tilstoppe.