Dykkerrejse til Sharm el Sheikh
Fra : Jacob Mortensen

Dato : 13-05-03 09:31

Hej NG!

Jeg og en kammerat regner med at tage til Sharm el Sheikh i juli/august på
et par ugers dykkerferie. Da vi er studerende er det ikke penge vi har mest
af, så derfor ville det være superlækkert, hvis der er nogen, som kan give
lidt råd med på vejen.

Hvad er det billigste rejsebureau at rejse med? Eller er der nogen, som ved
om det er billigere kun at købe flybilleten, og så selv sørge for hotel?

Hvad kan bedst betale sig - at booke nogle dykkerture herhjemmefra eller kan
man forhandle sig til en bedre pris dernede?

Nu skal det jo heller ikke gå op i kedelig økonomi det hele, så:

Er der nogle divespots, som man absolut ikke må gå glip af nu man er på de
breddegrader?

Er der nogle andre ture/byer/seværdigheder som er anbefalelsesværdige?

På forhånd tak for hjælpen!

Jacob Mortensen

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 13-05-03 09:57

Har tidligere haft gode erfaringer med Atlantis Rejser. Ved ikke om man
stadig kan få en uge med hotel for 4000,-, men vi har også haft betalt for
flyet alene og så boet og dykket i Sharm samt i billige Dahab og deeeer er
et luksushotel i Sharm til så billige penge liiiige en tand federe.
Billetten alene og løst hotel er et lille nøk billigere, men oplevelsen
bliver noget federe af at man har en blød seng og aircondition om natten
samt en hotelpool!
(Skal det være sindssygt billigt i Sharm kun på en flybillet kan jeg
anbefale Pigeon's House, men det er hutter uden aircondition, så der er det
ud og dykke hver dag før formiddag!)

GÅ FOR ALLAHS SKYLD IKKE GLIP AF SHARK REEF OG YOLANDA REEF I RAS MOHAMMED
NATIONALPARK!!!

Som afveksling til dykning kan jeg varmt (ordspil!) anbefale en nattur til
Mount Sinai med tilhørende solopgang. Lige dér bliver man forelsket i
Egypten...

Og endelig om gadesælgere: Jeg ved ikke om du evt. har hørt det her før, men
gadesælgerne dernede har en underlig salgsteknik der tilsyneladende går ud
på at irritere turisterne mest muligt! Forbered dig på at være cool og
afvise dem lige så nemt som at pille dig i næsen.

Christian E., Hvidovre Fridykkerklub

Fra : max

Dato : 13-05-03 12:27

> [...]
> på at irritere turisterne mest muligt! Forbered dig på at være cool og
> afvise dem lige så nemt som at pille dig i næsen.

I Sharm handler det om dykning, dykning og måske dykning.
Der er natklubber og der er barer på hotellerne, der handler
det også om dykning og sex, naturligvis.Et par russiske sætninger
virker altid, og sådan er det bare..

Sharm (Naarma Bay) er en kunstig by ala LasVegas, placeret
midt i en ørken og med kun et formål, at "underholde" dig, og
sørge for at du hygger dig og ikke tager hjem med penge på
lommen. Sharm el Sheik (gammel by) er lidt mere autentisk,
med lidt mere almindelige indbyggere, butikker, restaurenter
og priser. Hvis man er til det så find et hotel i det område, for
det meste ligger hotellerne lidt udenfor midt i ingenting, de er
billigere end Naarma Bay og altid af en rimelig god standart,
ac, wc, tv, tlf, køleskab, etc.

Det kan ikke betale sig at tage rutefly, hvis i kun har 14 dage,
Atlantis er (hvad jeg har oplevet) velorganiserede, har et fornuftigt
udvalg af hoteller, benytter et udemærket engelsk drevet dykker-
center med flinke danske instruktører. Priserne er stort set aftalt
centrene imellem, så der er ikke meget bargain hunting. Det kan
meget godt betale sig at bestille dykningen gennem Atlantis, man
sparer mange penge ved at købe en pakke, evt med live aboard.

Hvis i får Naarma kuller, er det bare at hoppe på en lokal bus og
tage til feks. Dahab, som Christian også foreslår, tilgengæld skal
du ikke være cool, gadesælgerne som Christian nævner er unge
mænd der skal lokke dig ind på restauranterne og butikkerne, de
fåe en lille skilling hvis det lykkes, men det blir ikke sure hvis det
ikke lykkes, så snak med dem, tag fis på dem og bare nyd
opmærksomheden, det er sjove folk. De fleste kommer fra Cairo,
Alexandria eller landsbyer rundt omkring i Ægypten, de er der for
at tjene lidt penge, til uddannelse eller til familien. De bor til 5-6
fyre i et lille værelse og blir betalt næsten ingenting, der er ingen
grund til at være "næsvis" over for dem. Venner for livet hvis du er
modtagelig..

En live aboard er det optimale, ellers lyder Christians foreslag
fornuftige. Hvis i ikke har lagt jer fast på Sharm er Hurgada og
byerne nord og syd derfor måske også et godt alternativ, men
det har jeg ikke prøvet.. Der sejler et skib fra Sharm i den retning,
måske kan man nå det hele..??
-max-

Fra : max

Dato : 19-05-03 00:31

> [...]
> på at irritere turisterne mest muligt! Forbered dig på at være cool og
> afvise dem lige så nemt som at pille dig i næsen.

Fotos af gadesælgere i Sharm (den gamle by) flinke folk..
-max-

Fra : Jacob Mondrup

Dato : 13-05-03 12:26

Hej Jacob.

Jeg var sidste år 2 uger med Atlantis Rejser. En uge på hotel, og én uge på
Live Aboard (eller Safari som de kalder det dernede . Skal du spare
penge er det sidste klart bedst da det jo er stort set umuligt at bruge
penge på både (som ikke kommer i havn før du skal hjem igen). Selvfølgelig
får man så ikke set andet af Egypten en vejen mellem lufthavnen og havnen -
men Sharm er ikke det helt store anyways.

Hvad angår dykkersites er Ras Muhammed et absolut must. Der er dog ingen
tvivl om, at alle Live Aboards kommer til Ras Muhamed. Dog kan man godt
presse rejselederne til at tage dertil lidt oftere end ellers. Da Ras
Mohammed er en nationalpark, koster det lidt pr. døgn (5 US$) at være der,
men det er alle pengene værd. Dertil er der "gensidigt forståelse" blandt de
lokale om også tage dykkerne andre steder end Ras Mohammed for ikke det
bliver for overrendt, hvilket godt kan være et problem. Et andet must som
dog ligger uden for Ras Muhammed (man skal dog igennem - så man slipper ikke
for de 5 US$) er Thiestlegorm. Det britiske krigskip er ekstremt velbevaret.

Hvad angår pengene igen: Du skal være vågen hvad de tilbyder på bådene. ALT
koster penge (meget af det har du dog betalt for via rejsen). Men pas på når
de tilbyder et ekstra dyk eller om du lige vil "låne en lygte". Dét løber
meget hurtigt op - og man opdager det først når man skal afregne sidst på
ugen.

Ellers rigtigt godt tur. Det ér et fantstisk sted at dykke - og selvom det
er voldsomt varm i august er det til at holde ud når man er på båden.

mvh

Jacob Mondrup

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 14-05-03 07:55

Jacob> Hvad angår pengene igen: Du skal være vågen hvad de tilbyder
Jacob> på bådene. ALT koster penge (meget af det har du dog betalt
Jacob> for via rejsen). Men pas på når de tilbyder et ekstra dyk
Jacob> eller om du lige vil "låne en lygte". Dét løber meget hurtigt
Jacob> op - og man opdager det først når man skal afregne sidst på
Jacob> ugen.

Det kan jeg nu ikke nikke genkendende til... Vi har lige været en uge
på liveaboard, og det eneste vi måtte betale ekstra var $8
pr. nitrox flaske og $3 pr. øl. Vi "lånte" ganske rigtig ikke noget
udstyr, men der var fri dykning og meget stor fleksibilitet fra
skibets besætning.

Det sidste døgn blev vi tilbudt et hotel værelse på et luksus hotel
midt i Naama bay (skibet skulle afsted med en anden flok), og der
følte vi tilgengæld, at vi blev pelset - alt kostede og byen var på
ingen måde tiltalende - vi brugte mindst 10 gange så mange penge den
ene dag end hele den resterende uge

Så når man gør alt op, så er jeg faktisk ved at tro, at liveaboard er
billigere end hotel+dagture... Og så synes jeg, at det er meget mere
hyggeligt, men det er jo en smagssag....

Men stedet er fedt - jeg glæder mig til at komme derned igen, og næste
gang bliver også liveaboard!

MvH
Karsten

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 14-05-03 15:10

Man skal ikke forvente at den plan der er lavet hjemmefra af rejseselskabet
holder...... Jeg har i hvert fald temmelig dårlige erfaringer med det....
Jeg kan nævne mindst 3 rejser til Sharm hvor planen er blevet ændret
undervejs, når det nu lige passede ind i rejse-selskabets og dykkerfirmaets
situation....

Sidst jeg var i Sharm og vores plan blev ændret klagede vi til
rejseselskabet og fik penge tilbage... det drejede sig blandt andet om dyr
inkvatering på hotel den sidste dag.... hvor vi selv skulle betale for mad
og drikkevarer.. som ellers var includeret i vores Live-aboard.....

Vi fik 15-20 % af rejse-prisen retur... hvilket var fint nok .... men det er
jo ikke derfor man tager på ferie...... Umiddelbart efter skiftede
rejse-selskabet kontakt i Sharm ( dykkerfirma) ... om tingene havde noget
med hinanden at gøre ved jeg ikke ..... og det er ikke blevet et hak bedre
med det nye firma.... (kender en der lige har været derned ... og det er
fuldstændig samme historie der gentager sig.......

mvh.

nøj

Fra : Søren Reinke

Dato : 14-05-03 18:37

Jeg var i marts med Atlantis Rejser til Sharm, og alt gik 100% som planlagt.

Atlantis bruger Ocean-College som havde en utrolig god service, og
kompetente og flinke guider.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Jacob Mortensen

Dato : 15-05-03 09:01

Hej alle!

Tak for alle de superfede råd. Det lyder som om, at vi roligt kan rejse
afsted med Atlantis Rejser og så tage en god lang live-aboard tur - med en
masse forhåbentlig fede dyk....

Jacob

Fra : Bongis

Dato : 15-05-03 10:55

Hej i gruppen

Jeg kan varmt anbefale Colona divers. www.colona.com
Vi var der nede i Marts og drager derned igen i august, første dag dykkede
vi med Red Sea Diving College, og det er i mine øjne under al kritik,
Guiderne var mere interesseret i hinanden end i os (som jo betalte for at
være der..!!)

Andre alternativer er feks. sinai divers der også er kompetente folk..
www.sinaidivers.com

Der var så vores erfaringer, der er sikkert også de modsatte,,,

GO tur..
Bongis