Adfærd i rundkørsler
Fra : Preben Andersen

Dato : 13-05-03 06:45

Jeg blinker altid når jeg forlader en rundkørsel, det er jo høfligt overfor
medtrafikanterne, men er det egentligt påbudt at gøre det? Jeg kan ikke se
det er specifikt nævnt i færdselsloven.

mvh
Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-05-03 07:01

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> skrev:

> Jeg blinker altid når jeg forlader en rundkørsel, det er jo
> høfligt overfor medtrafikanterne, men er det egentligt påbudt at
> gøre det?

Ja.

--
Morten http://miljokemi.dk
http://miljokemi.dk/CrashIE.htm (På eget ansvar!)

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-05-03 07:23

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Ja.

Gider du nævne lovgrundlaget?

mvh
Preben

Fra : RoJo

Dato : 13-05-03 07:44

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Gider du nævne lovgrundlaget?

Jeg giver Morten ret .... det er ikke længe siden der var noget om det i
fjerneren, hvor de nævnte at der var mange, som ikke blinkede når de forlog
en rundkørsel. Og selvfølgelig skal du det... på samme måde som alle andre
steder du drejer!

Mvh
RoJo

Fra : Digit

Dato : 13-05-03 16:30

"RoJo" ræsonnerede, og skrev d. 13 maj 2003:

> Jeg giver Morten ret .... det er ikke længe siden der var noget om det
> i fjerneren, hvor de nævnte at der var mange, som ikke blinkede når de
> forlog en rundkørsel.

Du godtager kritikløst alt der postuleres i »fjerneren« ?

--
/Digit

Fra : RoJo

Dato : 14-05-03 06:29

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev i en meddelelse

> Du godtager kritikløst alt der postuleres i »fjerneren« ?

Hvor er det lige at jeg skrev det ???
Jeg kunne også ha skrevet: Jeg så en gang i nyhederne, at der var et emne om
rundkørsler. Her fortalte politiet, at der var mange, der ikke overholdte
færdselsloven ... fordi de ikke viste af når de forlod en rundkørsel. Jeg
vurderede, efter at have forholdt mig kritisk til politiets udtalelser, at
det de sagde var sandt !!!
..... men til tider, er jeg altså lidt doven!
*DoH !!*

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-03 08:00

Preben Andersen skrev:

>Gider du nævne lovgrundlaget?

Så vidt jeg kan se er rundkørsler ikke nævnt i færdselsloven. Det
betyder at det er de almindelige regler for vognbaneskift og
svingning der gælder. Forestil dig at du klipper rundkørslen over
og retter den ud til en lige strækning. Så har du fire højresving
og muligvis to vognbaner. De skal tages på samme måde som i
rundkørslen.

--
Bertel

Fra : Dan

Dato : 13-05-03 16:05

Sådan har jeg også altid opfattet en rundkørsel: Som en krum, ensrettet gade, med x-antal højre sving.

Altså blinker man, når man drejer til højre (læs: forlader rundkørselen).

Derfor kan jeg også blive noget så irriteret med den uvane, der er kommet, med at man blinker til venstre, når man kører ind i en rundkørsel, hvor man skal ud af den sidste vej!!!

Man kører da ikke og blinker til venstre, når man kører ned af en lige vej med 4 højresving - hvorfor skal man så gøre det blot fordi vejen er rund?!?

For ikke at snakke om den usikkerhed det giver, hvis rundkørselen har mere en 4 sideveje: Er det så nummer 4, 5, eller måske 6, som fyren vil dreje til højre af, selv om han blinker til venstre?!?

Er det bare mig, der synes, at det er ualmindeligt dumt, at først blinke til venstre, når man drejer til højre ind i rundkørselen, og derefter forsætter med at blinke til venstre hele vejen ned af (den krumme) gaden, for så igen af dreje til højre når man når enden af vejen?!?

mvh.,
Dan

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-05-03 16:14

"Dan" <office@yaws.dk> wrote in news:b9r1i6$4j2$1@sunsite.dk

> Derfor kan jeg også blive noget så irriteret med den uvane, der
> er kommet, med at man blinker til venstre, når man kører ind i
> en rundkørsel, hvor man skal ud af den sidste vej!!!

Det skulle man vist gøre i gamle dage - men svjv ikke længere.

Det er nok kommet fordi mange kørelærere sgier man skal blinke til
højre før man kører ind i rundkørslen hvis man skal af første gang -
om det er korrekt ved jeg faktisk ikk.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 13-05-03 16:29

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
>
> Det er nok kommet fordi mange kørelærere sgier man skal blinke til
> højre før man kører ind i rundkørslen hvis man skal af første gang -

Da jeg tog kørekort for et par år siden lærte jeg, at man altid skulle
blinke til venstre når man var i en rundkørsel indtil man skulle dreje, så
blinkede man til højre.

--
Jacob

Whenever I see an old lady slip and fall on a wet sidewalk, my first
instinct is to laugh. But then I think, what is I was an ant, and she
fell on me. Then it wouldn't seem quite so funny.

Fra : Digit

Dato : 13-05-03 16:59

"Jacob Skaaning" ræsonnerede, og skrev d. 13 maj 2003:

> Da jeg tog kørekort for et par år siden lærte jeg, at man altid skulle
> blinke til venstre når man var i en rundkørsel indtil man skulle
> dreje, så blinkede man til højre.

Den kørelærer jeg havde fortalte dengang at netop denne adfærd (blinke til venstre that is) var
en »københavner variant«.

--
/Digit

Fra : SLP/JM

Dato : 13-05-03 17:22

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev >
> Den kørelærer jeg havde fortalte dengang at netop denne adfærd (blinke til
venstre that is) var
> en »københavner variant«.

Jeg tog mit kørekort i Jylland tilbage i 1995, og der lærte vi nu også at
blinke til venstre, når vi kørte ind i en rundkørsel og skulle ud af sidste
vej.

--
Mvh Susanne

Fra : Digit

Dato : 13-05-03 17:32

"SLP/JM" ræsonnerede, og skrev d. 13 maj 2003:

> Jeg tog mit kørekort i Jylland tilbage i 1995, og der lærte
> vi nu også at blinke til venstre, når vi kørte ind i en
> rundkørsel og skulle ud af sidste vej.

På basis af min foregående post vil det derfor være fristende at
konkludere din kørelærer netop var en sådan »variant« =)

--
/Digit

Fra : SLP/JM

Dato : 13-05-03 17:41

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev >
> På basis af min foregående post vil det derfor være fristende at
> konkludere din kørelærer netop var en sådan »variant« =)

Det var 3 forskellige personer, der varetog undervisningen, og jeg husker
ingen af dem som københavnere. Men derfor er det da alligevel muligt, at der
har været en eller anden forbindelse, omend jeg tvivler.

--
Mvh Susanne

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-05-03 20:05

Digit <Digit@Gnaveren.invalid> skrev:

> Den kørelærer jeg havde fortalte dengang at netop denne adfærd
> (blinke til venstre that is) var en »københavner variant«.

I køreskolens teoribog står der "Giv tegn med venstre blinklys, hvis
det kan være til hjælp eller vejledning fra andre". Dvs. der er ikke
tale om et ubetinget krav at gøre brug af venstre blinklys.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-05-03 20:03

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> skrev:

> Det er nok kommet fordi mange kørelærere sgier man skal blinke til
> højre før man kører ind i rundkørslen hvis man skal af første gang -
> om det er korrekt ved jeg faktisk ikk.

Det er det. Du laver et højresving og så skal du vise af til højre.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-05-03 19:02

> Det er det. Du laver et højresving og så skal du vise af til
> højre.

Men hvorfor skal man *før* man kører ind i rundkørslen ?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-05-03 21:19

> Men hvorfor skal man *før* man kører ind i rundkørslen ?

Jvf. Færdselslovens §32 skal der gives signal i god tid før manøvren
udføres.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-03 16:57

"Dan" <office@yaws.dk> wrote in message news:b9r1i6$4j2$1@sunsite.dk...
[...]

generelt er danske billister MEGET dårlig til at benytte deres lys på
køretøjet korrekt, faktisk er det så voldsomt nogen steder at det genere
mere end det gavner. Blinke ved vognbaneskift er ok, men ikke 20 sekunder
før man gør det, og man behøver ikke at blive svinet til fordi man ikke gør
det!
Tågebaglygter skal kun benyttes i kraftig tåge og når der ingen synlige
biler er bagved! Når der ligger en bil bagved skal lygterne slukkes, de er
farlige at have tændt, da de kan forveksles med bremselys.
Man skal ikke blænde ned fra fjernlys til nærlys på motorvej, mange blinker
hidsigt når man ikke gør det, og det på trods af at man ikke bliver generet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-03 17:32

"Jesper K." <Ingen email - ingen spam> skrev:

>generelt er danske billister MEGET dårlig til at benytte deres lys på
>køretøjet korrekt

Det kan du skrive om i dk.fritid.bilist hvor den slags hører
hjemme. Her prøver vi at holde os til juraen.

--
Bertel

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-05-03 17:37

"Jesper K." <Ingen email - ingen spam> wrote in message

[klip]

> Man skal ikke blænde ned fra fjernlys til nærlys på motorvej, mange
blinker
> hidsigt når man ikke gør det, og det på trods af at man ikke bliver
generet.

Hvor har du det fra? Selvfølgelig skal du blænde ned, hvis du er til gene
for andre, f.eks. i kurver. Du kan vel heller ikke vurdere, om andre bliver
generet.

mvh
Preben

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 17-05-03 14:42

On Tue, 13 May 2003 18:36:43 +0200, "Preben Andersen" <pran@privat.dk>
wrote:

>Hvor har du det fra? Selvfølgelig skal du blænde ned, hvis du er til gene
>for andre, f.eks. i kurver. Du kan vel heller ikke vurdere, om andre bliver
>generet.
Så husk også at sætte farten ned til omkring 80, da du ikke kan se
længere med dit nærlys..

--

/Dan MOrtensen
Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted

Fra : Nyk M Unlock

Dato : 19-05-03 07:04

"Dan MOrtensen" <listme@listme.dsbl.org> skrev i en meddelelse

> Så husk også at sætte farten ned til omkring 80, da du ikke kan se
> længere med dit nærlys..

> **************Hvis Bilen kun opfylder lovens krav til nærlyset, er
hastigheden ned til ca 50 km

50000 : 3600 = 13,88 m pr sek
reaktions tiden er i snit 2 sek 2 x 13,88 m = 27,77 m .og nærlys mindste
lovkrav er 30 m*******************'

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-05-03 20:09

"Jesper K." <Ingen email - ingen spam> skrev:

> Man skal ikke blænde ned fra fjernlys til nærlys på motorvej,
> mange blinker hidsigt når man ikke gør det, og det på trods af at
> man ikke bliver generet.

Den diskussion har vi haft til hudløshed bla. her i gruppen tidligere -
og jo du skal blænde ned for modkørende på en motorvej, da nogen bliver
blændet af lyset også selvom en vis færdselsbetjent i Berlingeren eller
Politiken har skrevet det modsatte.

Vi er vist i øvrigt ved at være noget off-topic.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-05-03 19:03

> [...]
> motorvej, da nogen bliver blændet af lyset også selvom en vis
> færdselsbetjent i Berlingeren eller Politiken har skrevet det

Sjovt nok har jeg aldrig oplevet at blive blændet eller generet af en
modkørende med langt lys på motorvejen.

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-05-03 19:06

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message

> Sjovt nok har jeg aldrig oplevet at blive blændet eller generet af en
> modkørende med langt lys på motorvejen.

Mon ikke det er fordi de blænder ned?

mvh
Preben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-05-03 16:39

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in

> Mon ikke det er fordi de blænder ned?

Når de kører med langt lyst ?

Fra : Niklas

Dato : 17-05-03 07:52

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse news:Xns937CB39E089A8HS235DK@130.225.247.90...
> [...]
> "Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
> blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."

Jeg bliver konstant blændet af folk der tror det er i orden at bibeholde det lange lys ved modkørende på motorvejen.
Jeg synes ærlig talt at det er hamrende irriterende.

Hilsen
Niklas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-05-03 17:13

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote in

> Jeg bliver konstant blændet af folk der tror det er i orden at
> bibeholde det lange lys ved modkørende på motorvejen. Jeg synes
> ærlig talt at det er hamrende irriterende.

Der har før været to forslag til at få løst det problem:
1. Få checket dit nattesyn - overvej om du overhovedet bør køre bil
på motorvejen i mørke
2. Hold øjnene på din egen vejbane - det er der de hører til

Det lyder måske lidt provokerende :)

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-05-03 19:58

> Der har før været to forslag til at få løst det problem:
> 1. Få checket dit nattesyn - overvej om du overhovedet bør køre bil
> på motorvejen i mørke

Mener du, et dårligt nattesyn kan være skyld i, at man bliver blændet, eller
vrøvler du bare?

> 2. Hold øjnene på din egen vejbane - det er der de hører til

Det lyder så fornuftigt nok

mvh
Preben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-05-03 22:27

> Mener du, et dårligt nattesyn kan være skyld i, at man bliver
> blændet, eller vrøvler du bare?

Ja, jeg mener at har man dårligt nattesyn kan man være mere
påvirkelig overfor lys og derfor nemmere blive blændet og/eller være
dårlige til at genvinde "synet" når det bliver mørkt fordi bilen er
kørt forbi - er det ikke noget med nattesyn eller har jeg misforstået
noget ?

>Det lyder så fornuftigt nok

Det kan bare være skidesvært ind i mellem :/

Fra : SoftMan Brian

Dato : 17-05-03 23:36

> [...]
> dårlige til at genvinde "synet" når det bliver mørkt fordi bilen er
> kørt forbi - er det ikke noget med nattesyn eller har jeg misforstået

Nattesyn er hvor meget pupillerne kan udvide sig, eller med andre ord, hvor
lysfølsomme øjnene kan blive.

Det du tænker på er hvor hurtigt de kan udvidde sig (hvilket som alt andet
bliver langsommere med alderen).

Jeg har set et udemærket eksempel på hvad der sker hvis de ikke går hurtigt
nok.... i bunden af en lille dal, i en lille by nord for stenløse kom en
ældre dame kørene ned, med solen lige i øjnene.. i bunden kommer man så ind
i skygge, og hun nåede ikke at opfatte at vejen drejede, så hun fortsatte
ligeud ind i et busskur (godt der ikke var nogen ventene).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-05-03 01:51

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> wrote in

> Nattesyn er hvor meget pupillerne kan udvide sig, eller med
> andre ord, hvor lysfølsomme øjnene kan blive.

Lyder rigtigt

> Det du tænker på er hvor hurtigt de kan udvidde sig (hvilket som
> alt andet bliver langsommere med alderen).

Hvad hedder det så ?

> [...]
> at opfatte at vejen drejede, så hun fortsatte ligeud ind i et
> busskur (godt der ikke var nogen ventene).

Spørgsmålet er så om man bør køre bil om natten hvis noget sådan kan
ske bare fordi der kommer f.eks. en lastbil forbi.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-05-03 21:20

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> skrev:

> Sjovt nok har jeg aldrig oplevet at blive blændet eller generet af
> en modkørende med langt lys på motorvejen.

Men det er der andre, der gør, og det er det, det hele handler om.

Fra : SoftMan Brian

Dato : 14-05-03 23:00

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message
> Sjovt nok har jeg aldrig oplevet at blive blændet eller generet af en
> modkørende med langt lys på motorvejen.

Har du kørt i andet end personvogen på motorvejen ? (lastvogn f.eks) Så
kommer man så højt op at midterrælingen ikke passer med øjenhøjden :-/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-05-03 16:39

> Har du kørt i andet end personvogen på motorvejen ? (lastvogn
> f.eks) Så kommer man så højt op at midterrælingen ikke passer
> med øjenhøjden :-/

Varevogn er rigeligt til det - og ja, jeg har kørt varevogn på
motorvejen, også om aftnen/natten.

At du kommer højere end midterrællingen gør vel også at du kommer så
højt op at du ikke bliver blændet af lyset ?

Fra : Niklas

Dato : 14-05-03 02:34

"Jesper K." <Ingen email - ingen spam> skrev i en meddelelse news:3ec115a7$0$58883$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> hidsigt når man ikke gør det, og det på trods af at man ikke bliver generet.

Jeg er stort set uenig i alt hvad du skriver.

Hilsen

Niklas

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-05-03 06:19

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote in message

> Jeg er stort set uenig i alt hvad du skriver.

Hvis det er tilfældet, behøver du vel ikke citere alt hvad han skriver.

mvh
Preben

Fra : SoftMan Brian

Dato : 14-05-03 00:05

> [...]
>
> Derfor kan jeg også blive noget så irriteret med den uvane, der er kommet,
> med at man blinker til venstre, når man kører ind i en rundkørsel,

Jeg kan ikke se det generende i det (hvis de blinker til højre igen på det
rigtige tidspunkt).

Hvis der er en på vej rundt i en rundkørsel, og han blinker til venstre, ved
man at han/hun ikke skal af ved den vej hvor man holder og skal ind, og man
kan således slække på opmærksomheden til den er forbi en.

FUT: dk.snak.off-topic

Fra : bem

Dato : 14-05-03 06:43

SoftMan Brian wrote:
> [...]
>
> Hvis der er en på vej rundt i en rundkørsel, og han blinker til
> venstre, ved man at han/hun ikke skal af ved den vej hvor man holder

Det ved man jo også hvis han/hun ikke blinker til højre. Du begynder vel
heller ikke at blinke til venstre hver gang du nærmer dig en vej på højre
hånd, som du ikke skal hen ad? Eller gør du?

/Bo

Fra : SoftMan Brian

Dato : 14-05-03 07:25

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
> Det ved man jo også hvis han/hun ikke blinker til højre. Du begynder vel
> heller ikke at blinke til venstre hver gang du nærmer dig en vej på højre
> hånd, som du ikke skal hen ad? Eller gør du?

Hvis alle folk kunne finde ud af at blinke ud af rundkørslen, så ja. men da
mange ikke gør det, skal man stadig holde øje med om de drejer fra.

Dem der blinker til venstre ved man i det mindste benytter blinklyset.

og hvis du ser det som den lige vej, med 4 højresving, skal du vel altid
blinke til højre, når du skal ind i rundkørslen (hmmm hvordan er reglerne
mht. at blinke, når man kører ind på en ensrettet vej?)

Fra : RoJo

Dato : 14-05-03 06:33

gade, med x-antal højre >>sving.

><
kommet, med at man blinker til >>venstre, når man kører ind i en rundkørsel,
hvor man skal ud af den sidste vej!!!

Mener du at nogle blinker til venstre ????

Man må/skal kun blinke til HØJRE inden man kører ind i rundkørslen, HVIS man
skal ud af den første vej !

mvh
RoJo

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-05-03 07:42

"RoJo" <rjonassen@hotmail.com> wrote:

>Mener du at nogle blinker til venstre ????

Jeg blinker til venstre. Det laerte jeg, da jeg tog koerekort.
Hvis du har laest traaden her, kan du ikke vaere i tvivl om, at
mange goer det, saa jeg forstaar ikke, hvorfor du spoerger.

Men maaske skal de mange spoergsmaalstegn indikere, at du heller
ikke selv forstaar, hvorfor du spoerger.

Kan du i oevrigt henvise til en dom, der viser, at det ikke er
tilladt at blinke til venstre, foer man koerer ind i en
rundkoersel, hvor man skal ud med 3. vej eller senere?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-05-03 18:14

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>Forestil dig at du klipper rundkørslen over
>og retter den ud til en lige strækning.

Fint nok. Hvordan blinker du, foer du drejer ind paa denne
straekning fra en af sidevejene?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-03 20:02

Allan Olesen skrev:

>Fint nok. Hvordan blinker du, foer du drejer ind paa denne
>straekning fra en af sidevejene?

Øh ... nervøst med øjnene?

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-05-03 21:26

>Øh ... nervøst med øjnene?

Dvs. ikke med blinklyset? Hvordan harmonerer det med
Faerdselslovens generelle bestemmelser om tegngivning?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Marco

Dato : 13-05-03 09:03

> [...]

overfor
> medtrafikanterne, men er det egentligt påbudt at gøre det? Jeg kan ikke se

Har for kort tid siden (uden foranledning) talt med færdselspolitiet ang.
netop dette emne.

Bertel Lund Hansen har fat i det rigtige. I paragraf 32 står netop - kort
fortalt, at du skal blinke, når du drejer.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : JS

Dato : 13-05-03 17:44

> Jeg blinker altid når jeg forlader en rundkørsel, det er jo høfligt
overfor
> medtrafikanterne, men er det egentligt påbudt at gøre det? Jeg kan ikke se
> det er specifikt nævnt i færdselsloven.

Se i dk.binaer.
Der er lidt du kan øve dig på

Fra : rea721

Dato : 13-05-03 19:27

JS wrote:

> Se i dk.binaer.
> Der er lidt du kan øve dig på

Holda helt ferie ) Hvordan kan de finde på at gøre sådan der??

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-05-03 19:21

Preben Andersen wrote:

> Jeg blinker altid når jeg forlader en rundkørsel, det er jo høfligt overfor
> medtrafikanterne, men er det egentligt påbudt at gøre det? Jeg kan ikke se
> det er specifikt nævnt i færdselsloven.

Næ, kun når du drejer af, eller fra gamle dage, skiftede vognbane,
det sidste er ikke obligatorisk mere, men drøftes.

Min kørelærer, fra vestjylland sidst i 60'rne forklarede det således :

Udfor sidste vej før frakørsel, blink højre,
før anden sidste, stop blink,
før tredie og fra indkørsel, venstre blink,
og skift vognbane samtidig,

og der var en tosporet rundkørsle i Esbjerg, Spangsbjerg, dengang,
og den var spritny efter de nye regler.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Nyk M Unlock

Dato : 13-05-03 21:33

> [...]
overfor
> medtrafikanterne, men er det egentligt påbudt at gøre det? Jeg kan ikke se

Prøv at se færdsels lovens §26 ad stk 2
Citat: Ved kørsel ind i rundkørsel har man i medfør af den under pkt 2
ovenfor nævnte afmærkning ubetinget vigepligt, og dda en rundkørsel er at
sammenligne med en kurvet enrettet vejstrækning, er der vigepligt for
færdselen fra venstre.

og man skal da rundkørsel regnes som et kryds (bare med en ø i midten)skal
man give tegn nar man for lader den

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-05-03 15:45

Scripsit "Nyk M Unlock" <korelerer@mail.tele.dk>

> [...]
> ovenfor nævnte afmærkning ubetinget vigepligt, og dda en rundkørsel er at
> sammenligne med en kurvet enrettet vejstrækning, er der vigepligt for

Den tekst du "citerer" står ikke i færdselsloven. Hvor har du fundet
den?

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Nyk M Unlock

Dato : 19-05-03 07:45

Fra : HT

Dato : 13-05-03 22:24

> [...]
overfor
> medtrafikanterne, men er det egentligt påbudt at gøre det? Jeg kan ikke se

Jeg lærte i sin tid (Østjylland, 1997), at skal man med den første frakørsel
blinker man til højre fra lige før man kører ind i rundkørslen og til man er
drejet fra igen. På den måde kan medtrafikanterne se, at man vil dreje af ad
den førstkommende frakørsel.
Skal man ud af den 2. frakørsel eller senere undlader man at blinke når man
kører ind i rundkørslen, men starter højreblinket udfor den sidste frakørsel
inden den man skal ud ad. På den måde bliver de trafikanter, som er på vej
ind i rundkørslen, orienteret om at man har tænkt sig at køre ud næste gang,
og dem, der venter på at køre ind fra denne frakørsel kan dermed trygt køre
ind i rundkørslen foran én.

Ifølge skiltningen i alle de rundkørsler jeg har set er der ubetinget
vigepligt når man skal ind i rundkørslen, og ikke højrevidepligt, som der
efter sigende var i gamle dage. Nogle gange skulle man tro nogle stadig
kørte efter den regel, men det er en helt anden snak. Ikke mere OT fra mig.

HT

Det var den forklaring jeg fik dengang og jeg forsøger selv at efterleve den
regel.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-03 22:48

HT skrev:

>Ifølge skiltningen i alle de rundkørsler jeg har set er der ubetinget
>vigepligt når man skal ind i rundkørslen, og ikke højrevidepligt, som der
>efter sigende var i gamle dage.

Ikke efter sigende. Der *var* højerevigepligt. Jeg hørte det nu
formuleret som at trafikanterne i rundkørslen skulle holde
tilbage for nytilkommende, men det er jo det samme.

--
Bertel

Fra : HT

Dato : 14-05-03 09:01

> Ikke efter sigende. Der *var* højerevigepligt. Jeg hørte det nu
> formuleret som at trafikanterne i rundkørslen skulle holde
> tilbage for nytilkommende, men det er jo det samme.

Hold op for en trafikprop det kunne blive til!

HT

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-05-03 09:19

"HT" <ht6040@hotmail.com> wrote in message

> Hold op for en trafikprop det kunne blive til!

Det var også derfor det blev lavet om.

/Per

Fra : JS

Dato : 14-05-03 10:27

"HT" <ht6040@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Hold op for en trafikprop det kunne blive til!

Så vidt jeg husker fungerer det sådan i Grækenland...

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-05-03 16:51

"JS" <JS_443@hotmail.com> wrote:

>Så vidt jeg husker fungerer det sådan i Grækenland...

Og i Belgien - som i oevrigt vistnok har en overhyppighed af
doedsulykker i rundkoersler.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 14-05-03 18:41

"JS" <JS_443@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "HT" <ht6040@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> der

> Så vidt jeg husker fungerer det sådan i Grækenland...

Og i Italien og Frankrig.

mvh
Bendt

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 17-05-03 14:47

On Wed, 14 May 2003 19:41:26 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@post.tele.dk> wrote:

>Og i Italien og Frankrig.

Frankrig er det ca. 50% af hver. Det er halvfarligt at regne med at de
andre overholder skiltningen (som næsten ingen gør).

Men de franskmænd holder jo også hvor det passer dem, og skubber
bilerne, hvis der ikke er helt plads til en parkering.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-05-03 19:07

"JS" <JS_443@hotmail.com> wrote in

> Så vidt jeg husker fungerer det sådan i Grækenland...

Hvor Finland har valgt at have højre vigepligt i *alle* kryds der
ikke er reguleret af lys.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-03 11:05

HT skrev:

>Hold op for en trafikprop det kunne blive til!

Ja, i dag. Dengang var der ikke så mange biler. Men jeg husker at
mine forældre var glade for at rundkørslerne i sin tid blev
nedlagt.

--
Bertel

Fra : Vibeke J

Dato : 14-05-03 10:33

> [...]
> efter sigende var i gamle dage. Nogle gange skulle man tro nogle stadig
> kørte efter den regel, men det er en helt anden snak. Ikke mere OT fra

Reelt set er der også højrevigepligt hvis ikke andet er skiltet. Selvom det
nok kan være svært at se for den som er inde i rundkørslen.

/Vibeke

Fra : HT

Dato : 14-05-03 11:00

"Vibeke J" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> mig.
>
> Reelt set er der også højrevigepligt hvis ikke andet er skiltet. Selvom
det
> nok kan være svært at se for den som er inde i rundkørslen.

Er der dét?? Undskyld mit lidt spydige spørgsmål, men hvilket årstal skriver
du for tiden??

HT

Fra : Vibeke J

Dato : 14-05-03 11:11

> det
>
> Er der dét?? Undskyld mit lidt spydige spørgsmål, men hvilket årstal
skriver
> du for tiden??

2003. Hvornår har du undersøgt sagen? Jeg var overbevist om det jeg skrev
men rådspurgte mig hos en kørelærer lige inden jeg skrev indlægget. Måske
skulle du gøre det samme?

/Vibeke

Fra : JS

Dato : 14-05-03 12:02

> [...]
> der

> det
>
> Er der dét?? Undskyld mit lidt spydige spørgsmål, men hvilket årstal

Vibeke har ret. I mange mindre rundlørsler er der ikke hajtænder ved
indkørsel og derfor er der vigepligt for biler i rundlørslen; jeg tvivler
dog på at det bliver overholdt!

Fra : HT

Dato : 14-05-03 17:53

> [...]
>
> Vibeke har ret. I mange mindre rundlørsler er der ikke hajtænder ved
> indkørsel og derfor er der vigepligt for biler i rundlørslen; jeg tvivler

Jaså!? Hmm..... det har jeg godtnok aldrig set. Tænkes der her på de der
mini-rundkørsler i mindre byer, landsbyer m.v.....? Af alle de rundkørsler
jeg har oplevet har der altid været ubetinget vigepligt for dem, som kører
ind i rundkørslen. Men okay, jeg har da heller ikke set hele verden endnu..

HT