BioCity Århus: visning af samme film
Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-05-03 20:37

Jeg er netop blevet opmærksom på at matrix-marathon kører i flere af
biocitys sale.
Men jf. tidligere tråd findes der kun fire kopier af filmen (1'eren,
heh) i danmark - så de bliver ligesom nødt til at køre den samme film i
flere af salene.
Jeg var opmærksom på, at sal 3/4, 6/7 og 8/9 var koblet sammen - men jeg
vidste ikke at der kunne køres flere sale sammen. Kan den samme film
rulles rundt imellem alle ni sale - og hvis ja, hvor lang tids
tidsforskel er der så mellem første og sidste sal?

-Rune

Fra : Peter Larsen

Dato : 12-05-03 21:10

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> rulles rundt imellem alle ni sale - og hvis ja, hvor lang tids
> tidsforskel er der så mellem første og sidste sal?

Hejsa

Ja, det kan sagtens lade sig gøre og kaldes forresten interlock. Hvor lang
tids
forskel der er afhænger af hvor langt filmen skal fra maskine til maskine.
Om
filmen kan vises i alle salene på én gang ved jeg ikke, men hvis biffen er
bygget
til det så er svaret ja. Mener biocity i odense kan interlocke mellem alle
salene.
Forsinkelse er udelukkende afhængig af afstanden mellem maskinerne.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Torben Simonsen

Dato : 12-05-03 21:30

"Peter Larsen" <Trump???@pc.dk> writes:

> Mener biocity i odense kan interlocke mellem alle salene.

Det kunne de i hvert fald, dengang de åbnede (dengang var der dog
kun otte sale mod de nuværende ni). Jeg er ikke helt klar over, om
alle rullerne stadig sidder der, men det vil jeg tro.

Det er naturligvis yderst sjældent, at man har behov for at
interlocke *så* mange sale - medmindre man gør det som en PR-gimmick
bare for at demonstrere at man kan.

--
-- Torben.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 12-05-03 21:27

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> film rulles rundt imellem alle ni sale - og hvis ja, hvor lang tids
> tidsforskel er der så mellem første og sidste sal?

De kombinationer, du nævner ovenfor, er mig bekendt de eneste
interlock-muligheder i BC Århus. Alle ni sale kan ikke køre
interlocked. Rent elektronisk kan alle ni maskiner godt synkroniseres
til at køre sammen, men der er ikke opsat ruller og filmtransport-
veje mellem alle sale. BC Århus er på dette punkt opbygget lidt
upraktisk, da der er flere små operatørrum i stedet for en enkelt
lang operatørgang, som det ofte ses i nyere biografer. F.eks. er
operatørrummet til sal 1 placeret lidt afsides i forhold til alle
de andre, og der ville kræves temmelig meget opfindsomhed for at
finde en interlock-filmvej derop.

Med hensyn til tidsforskellen så svarer 1 meter film til lidt over
2 sekunder (2,187 sekunder hvis du vil ha' det meget præcist).
Så kan du selv regne tidsforskellen ud, hvis du kender afstanden
mellem de to maskiner.

--
-- Torben.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-05-03 21:47

Okay, sikke dog en masse ord, man lærer - igen tak for svaret.
Men hvordan bærer de sig så ad med at vise matrix-marathon?
Hvor mange kopier har de fået til Århus?

-Rune

Fra : Torben Simonsen

Dato : 12-05-03 22:05

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> writes:

> Okay, sikke dog en masse ord, man lærer - igen tak for svaret.
> Men hvordan bærer de sig så ad med at vise matrix-marathon?
> Hvor mange kopier har de fået til Århus?

Det ved jeg ikke, men det kan Christian Rønnow sikkert svare på,
hvis han læser med her.

--
-- Torben.

Fra : Henrik Øster

Dato : 13-05-03 10:03

De har vel kun fået en kopi til Århus, og så bliver filmstrimlen
simpelthen trukket rundt til alle salenes projektorer - eller hvad de
hedder. Sådan gør de i hvert fald i Hernings biocity, som jeg var oppe
at se engang.
Henrik

Fra : Torben Simonsen

Dato : 13-05-03 10:14

Henrik Øster <hej@herningfolkeblad.dk> writes:

> [...]
> simpelthen trukket rundt til alle salenes projektorer - eller hvad de
> hedder. Sådan gør de i hvert fald i Hernings biocity, som jeg var oppe

Herning kan heller ikke køre interlock mellem samtlige sale.
De kan køre 1-2, 2-4 og 5-6 (og måske også 1-2-4, det er jeg ikke helt
sikker på), men jeg er rimelig sikker på, at der ikke er lavet
interlock-filmvej på strækningen mellem sal 3 og sal 5.

--
-- Torben.

Fra : René Eske Jensen

Dato : 14-05-03 18:54

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message
> [...]
> sikker på), men jeg er rimelig sikker på, at der ikke er lavet
> interlock-filmvej på strækningen mellem sal 3 og sal 5.

Hvis der kan interlockes 1-2 og 2-4 hvad skulle så være i vejen for at køre
1-2-4? I øvrigt et vældigt flot navn til en så simpel teknik.

Mvh. René

Fra : Torben Simonsen

Dato : 14-05-03 19:56

"René Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> writes:

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> Hvis der kan interlockes 1-2 og 2-4 hvad skulle så være i vejen for
> at køre 1-2-4?

Vældig godt spørgsmål og vældig svært at svare på uden at stå ved en
tavle og tegne lidt og fægte med armene.

Du har selvfølgelig ret i, at når filmen kan komme fra sal 1 til sal 2,
og når den kan komme fra sal 2 til sal 4, så burde den også rent logisk
kunne komme fra sal 1 via sal 2 til sal 4.

Problemet opstår, hvis nogen af de ruller, som bruges til at komme fra
1 til 2 også skal bruges til at komme fra 2 til 4. I Herning står
maskinerne til sal 2 og sal 4 lige overfor hinanden, og de deler et
dobbelt tallerkentårn (der hvor filmen afvikles fra og samles op - et
dobbelt har fem tallerkener over hinanden og kan således betjene to
sale på én gang). Ved interlock-kørsel fungerer dette tallerkentårn
som en form for "trafikknudepunkt" for filmen. Film som kommer ud
af maskinen til sal 2 løber først ind via et par ruller på søjlen
på tallerkentårnet, inden det bliver sendt videre til sal 4 - og
derefter kommer det så tilbage til samme tallerkentårn fra sal 4 igen.

Jeg har selv været med til at lave interlock-filmvejen fra sal 2 til
sal 4, og jeg ved at der senere blev sat ruller op mellem sal 1 og
sal 2 (og jeg har også set denne kombination køre dernede). Jeg kan
bare ikke lige gennemskue, om filmen vil komme til at "køre i vejen
for sig selv" på søjlen til tallerkentårnet, hvis den både skal fra
1 til 2 og fra 2 til 4 samtidig. Det kan godt være, at det kan lade
sig gøre, men jeg vil ikke sidde og sige, at jeg er 100% sikker på
det uden at have prøvet det i praksis. Det eneste jeg kan huske er,
at søjlen på det tallerkentårn ligner et veritabelt juletræ med alle
de ekstra ruller, der er skruet på det.

Det er som sagt lidt svært at give et rigtigt godt svar uden at
kunne tegne opstillingen, men jeg håber ikke, at ovenstående er
helt sort snak.

> I øvrigt et vældigt flot navn til en så simpel teknik.

Ja. Der findes dog også et udmærket dansk ord for det. På dansk
kaldes det bare "samkørsel", men det lyder jo ikke nær så spændende
og teknisk.

--
-- Torben.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 13-05-03 10:55

Henrik Øster wrote:
> De har vel kun fået en kopi til Århus, og så bliver filmstrimlen
> simpelthen trukket rundt til alle salenes projektorer - eller hvad de
> hedder.

Øh? Har du læst den tråd, som du skriver i? Det er jo lige præcis det,
vi diskuterer i tråden. :-/
Det kaldes interlocking og kan i BCÅrhus kun foretages ml. sal 3/4, 6/7
og 8/9. Da filmen i hvert fald vises i både sal 1 og 8, må de have
mindst to kopier - med mindre der er nogen, der har misforstået noget.

-Rune