Hjælp mine kager falder sammen!
Fra : Mikel Pedersen

Dato : 12-05-03 20:00

Jeg har flere gange i den senere tid oplevet at mine formkager falder
sammen!
De hæver fint i ovnen og bliver bagt til de er færdige? (Tester med en
strikkepind).
Det er jo flotte kager, når de kommer ud! Men efter et kvarter er de faldet
helt sammen, som da dejen blev fyldt i formen!

Håber på hjælp!

Marlene

Fra : Jørgen Hess

Dato : 12-05-03 21:13

"Mikel Pedersen" <volsted@NoSpammsn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
faldet
> helt sammen, som da dejen blev fyldt i formen!

Det er vel ikke sådan at du bruger nogle andre æg end tidligere? Jeg
tænker på vægten.
Hvis du tager Tørsleff røde bagebog med opskriften på pleskner, vil du
se at Tørsleff definerer et æg til at veje 60 gram. Hvis du vejer
æggene (med skal) så kan du regulere de øvrige ingredienser derefter.
Eller; Der er vel ikke opstået en skade på ovnen med et varmeelement?
Hvis undervarmen ikke virker vil kagen ikke blive gennembagt korrekt.
Det er sådan lige hvad jeg kan finde på.
mvh
Jørgen

Fra : Mikel Pedersen

Dato : 12-05-03 21:28

Æggene er lidt størrere (68 g) så måske det er nok til at det går galt.
Ovnen skulle virke fint.
Jeg prøver igen!

mvh Marlene

Fra : Nette

Dato : 13-05-03 08:35

"Mikel Pedersen" skrev i en meddelelse news:b9oqug$l4e$1@sunsite.dk...
> [...]
faldet
> helt sammen, som da dejen blev fyldt i formen!

Hej Marlene.

Jeg ved, det lyder underligt og at det første gang man gør det, er
ubehageligt, men prøv næste gang, MED DET SAMME du tager kagen ud af ovnen,
at løfte den ca. 15 cm. op fra bordet og slip den, så den banker ned i
bordet. På den måde giver du alle partiklerne i kagen et chok og får dem til
at stige i stedet for at falde sammen.
Du skal selvfølgelig være 100% sikker på, at kagen er færdigbagt.

Som de andre siger, så kan f.eks. ÆG have meget forskellige størrelser. Hvis
kagen er uden bagepulver, kan man tilsætte lidt for at afhjælpe osv osv. men
det er svært at se, når du ikke skriver opskriften. Ligeledes bør man lave
et "hul" i midten af kagen fra start af, altså skal man sørge for, at der er
mest dejl ude i siderne og enderne, når man fylder dejen i formen
Prøv dog i første omgang det der med at "banke" kagen ned i bordet.

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-05-03 07:42

[Mikel Pedersen | Mon, 12 May 2003 20:59:50 +0200]

>Det er jo flotte kager, når de kommer ud! Men efter et kvarter er de faldet
>helt sammen, som da dejen blev fyldt i formen!

Jeg ville kigge på opskriften - er du sikker på at du bager dem længe
nok? Måske du skulle prøve med lidt svagere varme i længere tid.

Har du gjort dejen sødere? Sukker kan få en dej til at hæve meget, men
også betyde at dejen hæver sig og virker færdig før stivelsen er færdig
med at danne gitter. For meget hævemiddel, f.eks. natron og bagepulver
kan have samme effekt.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk