Oplægtning på metalpladetag ?
Fra : Søren

Dato : 12-05-03 20:04

Hej i gruppen

Jeg skal have et nyt metalpladetag lagt oven på mit nuværende rustne
metalpladetag. Jeg vil derfor lægte op oven på det eksisterende
metalpladetag, men hvordan finder jeg ud af hvor skruerne skal sidde for at
ramme træet nedenunder. Går man bare efter hvor der sidder skruer på det
eksisterende tag?
Er lægte-afstanden 'fast' efter en standard, eller skal jeg købe de nye
metaltagplader først, for at finde den lægteafstand som passer til disse
plader.

Tak for hjælpen

Mvh Søren

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 12-05-03 21:36

> [...]
at
> ramme træet nedenunder. Går man bare efter hvor der sidder skruer på det

Du skal finde spærrene, som du kan se nede ved sternen(tagrenden). På dem
ligger du en lægte e.lign fra stern til kip. På disse nye forhøjede spær
(med tagplader under) lægter du dit nye tag.

> Er lægte-afstanden 'fast' efter en standard, eller skal jeg købe de nye
> metaltagplader først, for at finde den lægteafstand som passer til disse
> plader.

Det er ikke standard, men du kan nøjes med en lægge anvisning, og købe
pladerne senere.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-05-03 07:22

> Du skal finde spærrene, som du kan se nede ved sternen(tagrenden). På
> dem ligger du en lægte e.lign fra stern til kip. På disse nye
> forhøjede spær (med tagplader under) lægter du dit nye tag.

Lige præcis såsan vi gjorde. Jeg har et par billeder online - se linket
forneden. Vi lagde dog ikke en hel lægte på, men bare en "liste" der var
høj nok til at komme fri af bølgerne på de gamle panneplader.

Lægteafstanden afhænger både af pladetykkelse og type - og om det skal
kunne bære at du går på det. Vi har lagt HP ståltag's billigste plader
med en lægteafstand på knapt en meter. Det kan ikke bære mellem lægterne
og vi har fået lavet et par buler i det da vi lagde det op (Det er meget
nemt at komme til at sætte et knæ i når man skal række langt). Vi
kiggede også lidt på andre ståltage inden vi handlede hos hp. Der er
vistmeget normat med en maks lægteafstand på 1-1,10meter. Men med lister
over det gamle spær er det nemt at få til at gå op med nye lægter.

/A - der er godt i gang med at rydde 1.salen - mangler kun ~45m2 loft og
4 meter skorsten

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-05-03 10:18

> Lige præcis såsan vi gjorde. Jeg har et par billeder online - se
> linket forneden.

Der ikke kom med ...

Mht til at fjerne det gamle først kan man da godt det - men det sidder
skisme godt fast. Gamle rustne søm kræver krafter at hive ud og så skal
man nok til at have noget fornuftigt stilads... Dernæst er det væsenligt
nemmere at lægge det nye når man kan gå på det gamle... Men det kræver
jo at de gamle lægter stadig kan bære en gør-det-selv'er ....
--
Anders Majland
http://www.majland.org/hvolris

Fra : Calle.

Dato : 12-05-03 21:58

Søren wrote:
> [...]
> Er lægte-afstanden 'fast' efter en standard, eller skal jeg købe de
> nye metaltagplader først, for at finde den lægteafstand som passer

Det er det man normalt kalder et bliktag.
Hvorfor ikke fjerne det gamle rustne først istedet for at lave så meget
bøvl ud af det.
At lægge ovenpå et rustent tag, ser jeg som sjusk.
--
Calle

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 13-05-03 16:11

> Det er det man normalt kalder et bliktag.
> Hvorfor ikke fjerne det gamle rustne først istedet for at lave så meget
> bøvl ud af det.
> At lægge ovenpå et rustent tag, ser jeg som sjusk.

Jeg kan ikke se noget galt i den valgte løsning. At kalde det sjusk er jo
selvfølgelig din mening, men taget bliver verken bedre eller dårligere af at
lade de gamle plader ligge, hvis de da er hele (rust eller ej).

Fra : Calle.

Dato : 13-05-03 16:17

Philip Oest Møller wrote:
> [...]
> er jo selvfølgelig din mening, men taget bliver verken bedre eller
> dårligere af at lade de gamle plader ligge, hvis de da er hele (rust

Hvad er grunden til at de skal blive liggende?
Har du tænkt på, at du smider dobbelt vægt på dine spær, og om de er
kraftige nok til at bære alt det, incl et ordentlig lag tøsne.

--
Calle

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-05-03 16:26

> Har du tænkt på, at du smider dobbelt vægt på dine spær, og om de er
> kraftige nok til at bære alt det, incl et ordentlig lag tøsne.

Det gør også tagkonstruktionen stivere... Men i forhold til vind og
snelast er vægten af materialerne marginale...

Eneste fordel (udover sparet arbejde) ved ikke at pille dem af er at det
gamle kommer til at virke som et undertag og kondens vel vil på
undersiden af det nye tag og altså over det gamle

/A

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 13-05-03 19:50

> Hvad er grunden til at de skal blive liggende?
> Har du tænkt på, at du smider dobbelt vægt på dine spær, og om de er
> kraftige nok til at bære alt det, incl et ordentlig lag tøsne.

Jeg kan godt følge din tankegang med at man lige så godt kan fjerne det
gamle, det kan jeg også bedst li.

Men jeg ser intet i vejen for at spare arbejdet og ligge det nye på det
gamle skulle man ønske det.

Iøvrigt er vægten af disse tagtyper er nede på under 5 kg pr. m2 og nok det
letteste man kan lægge.

Fra : Søren

Dato : 14-05-03 18:53

Ja det kan være jeg skal fjerne pladerne selvom de ikke er katastrofalt
meget rustet. De ligger oven på et stråtag og det var det jeg ville undgå at
komme ned og rode ved. Men måske bliver det så nemmere at lægte op mvh.
bjælker mv.
Tak for svarene. Jeg må lige i tænkeboks.

Mvh Søren

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 14-05-03 19:23

> [...]
> bjælker mv.
> Tak for svarene. Jeg må lige i tænkeboks.

Når der er stråtag under ville jeg skynde mig at fjerne det hele.