Sorry Niels Pein
Fra : Flemming Petrich Jen~

Dato : 25-03-01 12:48

Jeg fulgte meget nøge dine "abstinenser" omkring din TransAlp med skift af
motor etc. du ville komme med en kommentar når du havde været hos forhandler
igen - wow var meget spændt på hvad du ville skrive - vi skulle alle høre
hvad der var galt - måske er der noget jeg er gået glip af - men det næste
jeg ser er en hyggelig snak og en du har mødt et eller andet sted - hvad
skete der igrunden med din maskine - 18T er mange penge - men jeg tror ikke
vi her på NG har fået hele historien - hvad skete der igrunden - ups sorry
jeg forstår ikke en "skid" - ok du er lykkelig og kører sikkert rundt nu -
men vi eller jeg står lidt uforstående overfor dit udbrud!!!!
Flemming XV535S

Fra : Steen Schmidt

Dato : 25-03-01 12:51

Se tråden "Jeg var grædefærdig: Opfølgning" fra d. 24/3-2001.

Mvh
Steen

Fra : Morten Juel

Dato : 25-03-01 13:08

> Se tråden "Jeg var grædefærdig: Opfølgning" fra d. 24/3-2001.
Jeg er altså heller ikke med !?!, fik han ny motor eller var det kun en blok
?

Mvh
Morten

Fra : Steen Schmidt

Dato : 25-03-01 15:19

> Jeg er altså heller ikke med !?!, fik han ny motor eller var det kun en
blok?

Niels skriver i opfølgningen at en karburatorjustering osv var nok.

Mvh
Steen

Fra : Niels Pein

Dato : 25-03-01 17:06

Flemming Petrich Jensen skrev ...
** snip **
>jeg forstår ikke en "skid" - ok du er lykkelig og kører sikkert rundt nu -
>men vi eller jeg står lidt uforstående overfor dit udbrud!!!!

Jeg synes mit udbrud var forståeligt nok, men lad mig forklare:
(Lang historie følger, kort nedkog til slut.)

Jeg ved heller ikke selv hvad hele historien er.
Jeg har ikke forstand nok på motorer til at vide hvad problemet er, når den
ikke trækker ordentligt længere, går over til kun at køre på een cylinder,
soder tændrørene til på få kilometer, ikke kan slæbe os over et bjergpas så
vi er nødt til at forkorte en ferie i alperne osv. osv.

Men jeg kunne konstatere et forrygende (bogstaveligt talt) olieforbrug på
mellem 2 og 7 liter pr. 1000 km. alt efter køremåde, og så formoder jeg, i
al min uvidenhed, at de 2 ting hænger sammen.

Efter at have snakket med flere der har prøvet at renovere motorer, også
venner der ikke har noget de skal "sælge" til mig, er jeg nået frem til:
En motor med så stort olieforbrug er slidt. Det kan klares med opboring, nye
stempler og et par andre ting, der måske vil løbe op i ca. 6000 kr., og den
løsning var jeg mest stemt for, men alle, uden undtagelse, advarede mig om,
at når vi snakker om en motor der har kørt over 134.000 km. og tit har fået
håndtag, så viser der sig sikkert en masse andre ting undervejs i projektet,
der bør skiftes, og inden man får set sig om, er det løbet op i over 20.000
kr., hvorefter man sikkert stadig stod med noget der ikke var helt så
holdbart som før. Alle mente at det nemt kunne vise sig at være billigere og
bedre at sætte en anden motor i.

Hos Lydmuren havde de snakket om, at de kunne finde en nyere brugt (en helt
ny kan ikke købes) og sætte den i for ca. 12.000 kr. Efter en lang
betænkningstid og lidt opsparing valgte jeg så den løsning.
Da det kom til stykket, ville han have 18.000 for det. Det var første chok.
De 12.000 var løs snak fra sidste sommer, de 18.000 var det vi aftalte i
januar da jeg kom ind med den, for at få planen gennemført. Jeg havde ikke
helt de penge, så min økonomi er lidt presset lige nu, men hvad gør man ikke
for sin elskede motorcykel.
Han havde fundet en nyere brugt motor, men vi havde ikke aftalt i detaljer
hvad der menes med en motor. Er karburatorer med f.eks.? Hvad med forreste
kædehjul? Luftfilter? Jeg ved stadig ikke præcist hvad der er skiftet,
bortset fra at jeg fik de gamle dele med hjem i en kasse der nok vejer ca.
50-60 kg.
Forreste kædehjul og luftfilter er skiftet, men forrørene er i hvert fald de
gamle, og det er karburatorerne åbenbart også, men hvad er helt præcist en
motor?

Vi havde også aftalt at de 18.000 kr. var inklusive et fuldt service. Det
opfatter jeg som indeholdende diverse småting, som kontrol af bremsevæske og
batteri, men han havde opfattet det som service af motoren og ikke andet.
Hvis det kun drejer sig om at finde en brugt TransAlp motor og sætte den i
og servicere selve motoren, så vil jeg mene at 18.000 kr. er en ret høj
pris, så det er vel rimeligt at jeg har den opfattelse, at tingene bliver
gjort ordentligt, også detaljerne, til den pris.

Det andet "chok" var sådan set at det tog mere end 2 måneder. Sidste sommer
havde han sagt at det kunne de klare nemt og hurtigt for ca. 12.000 kr. og
så ville den føles som ny.

1) De 12.000 kom ikke til at holde. Langt fra.
2) "Hurtigt" kom heller ikke til at holde.
3) Ville den mon føles som ny?

Da den så viste sig at køre lige så dårligt som før, så blev jeg sur. Alt
var gået galt. Og jeg var jo stadig af den opfattelse, at den nedslidte
motor (=olieforbruget) og den elendige motorgang hang direkte sammen, så jeg
følte mig 100% snydt.
Mit udbrud er vel forståeligt på den baggrund.

Nu er jeg af den (ændrede) opfattelse at den elendige motorgang skyldtes
skidt/slam/tilstoppelse i karburatorerne, som er direkte forårsaget af det
kæmpe olieforbrug. Så hvis han har sat de gamle karburatorer direkte over på
den "nye" motor uden at gøre noget ved dem, så har vi nok problemet der. Med
de karburatorer kan motoren vel være nok så god, og stadig gå elendigt.
Han har nu renset karburatorerne og nogle andre småting. Jeg har kun fået
kørt 30 km., men den kørte helt som den skulle, så jeg er i hovedsagen glad.
Desuden er jeg en type der har svært ved at være sur på nogen i længere tid,
lige meget hvad de har gjort.

Jeg er dog stadig lidt utilfreds:
- Det tog lang tid.
- Hvorfor pokker leverer han i første omgang en motorcykel der nærmest slet
ikke kan køre?
- Hvorfor snakker han om at det kan gøres for 12.000 når han senere
forlanger 18.000?
- Og så nogle småting:
-- Baglyspæren var sprunget. Har selv skiftet den.
-- Bagbremsepedalen aktiverer ikke bremselyset (det gjorde den før).
-- Gaskablet sad lidt fast, så gashåndtaget ikke selv gik tilbage. Det blev
rettet i 2. omgang.
-- Kåben var samlet forkert.
-- Stik til forreste højre blinklys ikke sat på igen.
-- Indikator for frigear kan gå ud, og når det sker kan den ikke startes, så
der må være en løs forbindelse et sted. Det har den aldrig gjort før.

Jeg har ikke gennemgået motorcyklen for at kontrollere arbejdet, men med så
mange sjuskefejl, så har jeg mine tvivl med hensyn til det der "fuld
service" vi havde aftalt.

Så det korte med det lange:
- Jeg ved ikke præcist hvad problemet var, eller hvad der præcist er lavet.
- Jeg mærker bare følgerne/resultatet af problemet og det udførte arbejde.
- Der er sikkert udført et stort arbejde forud for den første levering, og
et ret lille arbejde til anden levering, men det er jeg ligeglad med, for
jeg er resultatorienteret. Jeg har min motorcykel for at køre på den!
- Uanset hvilket arbejde der er udført, så var resultatet i første omgang
det rene l*ort, den kunne ikke køre (og jeg blev sur) og i anden omgang
næsten perfekt.
- Jeg accepterede at betale 18.000 kr. for at få min mc til at køre
ordentligt.
- Jeg har nu (indtil videre) fået en mc der kører ordentligt, dog med lidt
besværlighed og nogle sjuskefejl, som jeg delvist selv har udbedret, så
prisen var nok lidt for høj.
- Jeg er i det store hele tilfreds, men fremover ønsker jeg mig lidt mere
værktøj i julegave, i stedet for at vælge den dovne løsning med at betale en
stor regning og forvente et perfekt resultat.

Mvh. Pein

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-03-01 17:59

On Sun, 25 Mar 2001 18:06:10 +0200, "Niels Pein" <niels@pein.dk>
wrote:

>Hos Lydmuren havde de snakket om,

Jeg har ingen intentioner om at rakke ned på Lydmuren,for jeg er ikke
i tvivl om at det generelt er et værksted i den absolut bedste
ende,men nu har jeg efterhånden hørt flere historier om sjusk og
hastværk derude.Af en eller anden grund har de fleste ikke lyst til at
komme ud med deres kritik og slet ikke til Heinrich selv,hvilket
egentlig kan undre,men det virker som om de til en vis grad er blevet
ofre for deres egen succes.
Iøvrigt Niels, er karburatorer normalt ikke indregnet i en "ny" motor
med mindre det specifikt er aftalt.
Jeg synes også nok det er en vel høj pris,i betragtning af at den type
motor vel ikke bør koste mere end 6 max 8.000 med lavt km-tal.Men der
er en del timer med adskillelse og isætning af den ny motor,hvorfor
det kan anbefales at gøre den del selv,hvilket langt de fleste ville
kunne klare med en person og en Clymer/Haynes e.l til hjælp.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-03-01 18:27

"Michael K. S." <Michaelks@image.dk> skrev i en meddelelse

> Iøvrigt Niels, er karburatorer normalt ikke indregnet i en "ny" motor
> med mindre det specifikt er aftalt.

Og det er kædehjul, luftfilter og udstødningsrør heller ikke.

> Jeg synes også nok det er en vel høj pris,i betragtning af at den type
> motor vel ikke bør koste mere end 6 max 8.000 med lavt km-tal.

Nu er jeg ikke professor på området, men for knap 10 år siden købte Gamle
Ole en fabriksny XL600R motor til 6.500,- og for ca. 5 år siden købte jeg en
XR600 motor med knap 1000km på bagen til 8.000,- så 6-8.000,- for en
tocylindret motor lyder for mig ret urealistisk.

> [...]
> det kan anbefales at gøre den del selv,hvilket langt de fleste ville
> kunne klare med en person og en Clymer/Haynes e.l til hjælp.

Men man skal nok være lidt sikker på sig selv - havde Niels selv skiftet
motoren, villa han utvivlsomt have stået i precis samme situation: Med en
motor der gik ad helvede til. Men uden nogen at forlange en løsning af.

Rittig

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-03-01 18:41

On Sun, 25 Mar 2001 19:26:36 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

> [...]
>XR600 motor med knap 1000km på bagen til 8.000,- så 6-8.000,- for en
>tocylindret motor lyder for mig ret urealistisk.

Tjah,en CBR600 motor i Tyskland ligger typisk på 7-9.000,En VF500
motor fik jeg tilbudt flere til ca. 5.000 og en CBR900-motor ligger
typisk på 9-11.000,men okay med lavt km-tal forstår jeg så alt under
10-15.000 km

>Men man skal nok være lidt sikker på sig selv -

Næh,det er nu ikke så svært kun at skifte selve motoren,men det tager
kostbar tid,justering og indstilling kan man så passende lade
værkstedet om.Det er ligesom alt mulig andet værkstedsarbejde,man
betaler ofte en stor procentdel for den rene simple adskillelse og
samling

>havde Niels selv skiftet
>motoren, villa han utvivlsomt have stået i precis samme situation: Med en
>motor der gik ad helvede til. Men uden nogen at forlange en løsning af.

Ikke hvis man nøjes med skifte den selv,men okay så løber man jo
risikoen ved selv at skulle finde og vurdere en brugt motor,handler
man et ordentlig sted skulle det dog være muligt at få 2 ugers
returret til at vurdere motoren i.Det er jeg i hvert fald blevet
tilbudt som oftest.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Niels Pein

Dato : 25-03-01 22:12

Michael K. S. skrev ...

> [...]
>ikke i tvivl om at det generelt er et værksted i den absolut bedste
>ende,men nu har jeg efterhånden hørt flere historier om sjusk og

Jeg er også i hovedsagen tilfreds, så min kritik bliver ikke benhård.
Jeg er ikke blevet fuppet.
Der er givetvis lagt meget arbejde i den, for den bliver nok ikke lettere at
skille ad når den har kørt 134.000 km., har kørt vinterkørsel hver vinter
siden den var ny i 1992 (bortset fra denne vinter) og at den også har været
udsat for lidt offroad.

Der er bare nogle ting der er irriterende, som f.eks. at jeg fik den tilbage
på et tidspunkt hvor den ikke var klar og at han ikke melder en realistisk
pris ud fra starten.
Og så disse småting med lys og sager, som jeg jo sagtens selv kan klare på
ingen tid. Jeg havde tilfældigvis en baglyspære i overskud, efter at have
kvast bagenden på (af) offroad'eren tidligere på måneden. Men det er da lidt
sjusket.

Problemet med indikatorerne i instrumentbrædtet er lidt en joker. Håber jeg
ikke får bøvl med det, for fejlen er åbenbart forbundet med een eller anden
killswitch omkring gear/frigear, og så kan man jo pludselig stå med en helt
død mc. Den døde et kort minuts tid nede ved Lydmuren, men kom igen, og jeg
gad ikke gå ind og brokke mig midt i deres åbent-hus arrangement. Jeg er jo
en flinker fyr

>Iøvrigt Niels, er karburatorer normalt ikke indregnet i en "ny" motor
>med mindre det specifikt er aftalt.

Jeg havde såmænd heller ikke regnet med det ene eller det andet, bortset fra
en motorcykel der kørte godt. For min skyld kunne de have skiftet langt
færre ting, bare jeg for de 18.000 fik en velkørende, holdbar motorcykel.
Så vidt jeg husker snakkede han om den havde kørt 20 et-eller-andet tusinde.
Om det er 10, 20 eller 30.000 rører mig ikke så meget når det er en
TransAlp.

>Men der er en del timer med adskillelse og isætning af den ny
>motor,hvorfor det kan anbefales at gøre den del selv, hvilket
>langt de fleste ville kunne klare med en person og en
>Clymer/Haynes e.l til hjælp.

Der er faktisk en hjemmeside http://www.geocities.com/ta_deti/ta/ der
beskriver præcis hvordan man gør, men foreløbig har jeg kastet mig over at
jeg selv vil prøve at klare DT'eren.
Jeg vil nok også gradvist lave mere selv på TransAlp'en når den bliver
gammel engang

Pein

Fra : Asger Steffensen

Dato : 25-03-01 21:48

"Niels Pein" <niels@pein.dk> wrote in message
> Flemming Petrich Jensen skrev ...
> ** snip **

En motor er kun "selve motoren". Dvs. excl. udstødning, kædehjul,
karburatorer, tændingsbox, etc. Det er i hvert fald min erfaring.

Jeg havde ikke regnet med at det var ved Lydmuren du havde den kedelige
oplevelse, godt at høre at det er i orden.
Det var Lydmuren der skiftede min motor sidste år. Jeg fandt selv motoren,
men det gik tjept at få den sat i, og jeg kunne komme på ferie som planlagt.
Der var kun ganske få fejl der direkte kan tilskrives værkstedet, bl.a. en
defekt o-ring ved generatoren, hvilket gjorde det nødvendigt at besøge
Alfred Eppigs Kawasaki værksted i Bamberg på vej sydover, for at få
reduceret olielækken.
Lydmurens arbejde med motoren løb op i ca. 5 kkr, incl. 1000 km. service.

Asger
ZX-10

Fra : Jakob Barfod

Dato : 02-04-01 11:11

"Niels Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
> *snip* Rigtig grundig forklaring *snippelisnip*
>
> Mvh. Pein

Hvor grundigt beskrevet. Tak. Ryger der en anmeldelse ind på DMCN?

--
Jakob
GSX750FN

Fra : Niels Pein

Dato : 02-04-01 22:51

Jakob Barfod skrev ...

> Ryger der en anmeldelse ind på DMCN?

Jep. Engang når jeg ved noget mere.

Den kører jo ikke endnu. Jeg skal ned og returnere den for 3. gang når
arbejdspresset tillader det.
Elektrisk fejl denne gang. Jeg kunne muligvis selv ordne det (har dog ikke
meget forstand på det), men i så fald skulle vi da for alvor snakke om et
prisnedslag.

Jeg synes allerede jeg bruger lidt vel meget tid og benzin på at fragte den
frem og tilbage på trailer, men heldigvis ligger værkstedet kun 5 km. fra
hvor jeg bor.

Pein
TransAlp ?
DT125R !

Fra : L

Dato : 29-03-01 18:58

Svar :

Jeg er ikke meget for at kommentere ting fra nettet, da det er nemt at
misforstå . Manden har fået en pris og har aksepteret den inden jeg lavede
arbejdet . Cyklen kører nu helt perfekt ifølge ham selv . Angående prisen
for et tidligere tilbud så var den motor solgt da han bestemte sig ca 7
måneder senere . den motor han nu har fået i, har et lavere km tal og er i
bedre stand . Angående tilbehør til motoren, så får man en motor når man
bestiller en motor . man får ikke udstødning eller karpurator eller kædekit
eller noget andet . og motoren var faktisk serviseret som lovet ved
leveringen . Dog skal medgives at den ikke kørte ordentligt da han kom med
den dagen efter . Det blev da osse rettet så han nu er tilfreds,ifølge ham
selv og uden yderligere udgifter for ham . der er desuden altid garanti på
mit arbejde så hvis han ikke er tilfreds så kommer han bare og får en
ordning på det osse . frx pengene tilbage eller en anden motor. Dette
skrevet i hast da jeg har meget travlt her op til bakkeåbningen . MVH MUREN
(Heinrich Hass)

Fra : Michael K. S.

Dato : 29-03-01 19:02

On Thu, 29 Mar 2001 19:58:28 +0200, "L" <lennart@image.dk> wrote:

> Svar :
>
>Jeg er ikke meget for at kommentere ting fra nettet, da det er nemt at
>misforstå

Jow-jow,men sålænge det foregår på en sober og saglig måde synes jeg
det er fint med indlæg fra begge sider,alt for ofte hører vi det kun
fra den ene side og ikke alle kan abstrahere fra det.

Respekt for at du svarer i det hele taget og iøvrigt er jeres
opfattelser af sagsforløbet vel ikke så forskellige igen,Niels virker
da rimelig tilfreds nu .

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Niels Pein

Dato : 30-03-01 20:30

Michael K. S. skrev ...

>Respekt for at du svarer i det hele taget og iøvrigt er jeres
>opfattelser af sagsforløbet vel ikke så forskellige igen,Niels virker
>da rimelig tilfreds nu .

Lennart har tilsyneladende sendt et indlæg fra tråden til Lydmuren. Jeg ved
ikke om han har nogen speciel grund til at gøre det, eller om han fik noget
ud af det. Det er ikke noget jeg ellers ved noget om.

Men jeg har gjort opmærksom på min mening overfor Lydmuren, så der skulle
ikke være noget der. Og min beskrivelse må da have været ok, da jeg ikke
umiddelbart kan se at Heinrich svarer noget andet end det jeg har skrevet.

Bemærk, at i den første tråd hvor jeg var meget skuffet, nævnte jeg ikke at
det var Lydmuren, for jeg synes de skulle have en chance.
Det var først i den anden tråd, da de havde haft mulighed for at rette
fejlen, og hvor jeg selv vidste lidt mere om hvad der foregik, at jeg
afslørede hvor det var.

Men mit humør bølger stadig, for efter at have kørt fint siden i lørdags
(f.eks. også til bakkeåbning) fik jeg problemer her til morgen: Den startede
kun på een cylinder, den anden cylinder kom aldrig i gang, og efter ca. 1
minut gik den ud, og jeg har ikke kunnet starte den siden. Jeg kom alt for
sent på arbejde og kunne derfor ikke finde en P-plads til bilen, og
TransAlp'en er stadig død her til aften, bortset fra der endnu er liv i
batteriet.
Så Lydmuren ser mig igen allerede i morgen. Men som han skriver, der er
garanti på arbejdet, så det går nok alt sammen.
Om jeg fatter hvorfor den pludselig er død. :-?

Pein

Fra : Niels Pein

Dato : 31-03-01 15:11

Niels Pein skrev ...

> [...]
>startede kun på een cylinder, den anden cylinder kom aldrig i gang, og
>efter ca. 1 minut gik den ud, og jeg har ikke kunnet starte den siden.
snip
>Så Lydmuren ser mig igen allerede i morgen. Men som han skriver,
>der er garanti på arbejdet, så det går nok alt sammen.

Jeg var nede hos Lydmuren i dag (det er nu lørdag 31/3) og han fandt en
elektrisk fejl (en dårlig stelforbindelse et sted i den "nye" motor) som han
rettede hurtigt, så jeg kunne hente den samme dag, og jeg konstaterede lige
at den kunne starte inden jeg fragtede den hjem på traileren. Det var jo
fint nok. Jeg var glad.
Fik endda lige sagt pænt goddag til Steen Gruby ved samme lejlighed.

Mig i tøjet og ud at køre. Nåede kun ca. 500 m. så gik den over på een
cylinder. Benzin? Næh, hanen var på 'on' og halvt fuld tank. Efter ca. 30
sek. døde den helt, og jeg har ikke kunnet starte den siden. Akkurat som
før. Og i mellemtiden er klokken blevet over 2 så de har lukket.

Hvad skal man sige?
Jeg ved snart ikke om jeg skal grine eller græde.

Pein
(der er glad for at vi først planlægger at skulle til Alperne på TransAlp'en
igen i 2002)

Fra : Michael K. S.

Dato : 31-03-01 15:49

On Sat, 31 Mar 2001 16:10:56 +0200, "Niels Pein" <niels@pein.dk>
wrote:

>Jeg ved snart ikke om jeg skal grine eller græde.

Næh,det begynder at være lidt af en lidelseshistorie .Måske det
bare er en simpel elektrisk fejl som før og hvis starteren kører så må
det jo næsten være i tændingssystemet.Prøv som en simpel fejlsøgning
at hive tændrørene af og holde dem til stel med hætten på og så se om
de gnistrer med en ordentlig gnist,hvis ikke så gennemgå lige
tændingsforbindelserne - det kunne jo godt være sådan noget simpelt
noget.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Flemming Petrich Jen~

Dato : 31-03-01 16:05

> Hvad skal man sige?
> Jeg ved snart ikke om jeg skal grine eller græde.
Jeg håber med dig - og hører gerne nærmere
XV535S

Fra : Leif & Susanne

Dato : 31-03-01 16:14

Hej Niels

Måske hænger dine nåleventiler i karburatorerne.

Vi har lige haft problemer med Susannes Aprilia Pegaso 650, den "døde" også
efter få min.
Fejlen var at der ikke kom benzin nok til karburatorens svømmerhus, det
kunne jeg konstatere da jeg lige ville dræne svømmerhusene ved hjælp af
drænskruerne, der var kun få dråber tilbage.
Jeg pustede forsigtigt med trykluft gennem benzinslangen, så nåleventilerne
igen kom til at arbejde frit. På med benzinslangen igen og skyllede igennem
med åbne drænskruer. Det virkede.
WWWRRRRROOOOOMMMMMM ud at køre )))

Jeg håber at du snart får din MC til at køre perfekt.

MC hilsen Leif
Aprilia Pegaso 650

Niels Pein skrev

Fra : Niels Pein

Dato : 31-03-01 19:36

Leif & Susanne skrev ...

>Måske hænger dine nåleventiler i karburatorerne.

snip

Lyder som noget jeg skulle checke. Takker.
Han har ganske vist renset karburatorer nede på værkstedet, men det ser
efterhånden ud til at selv en værkstedsregning på 18.000 ikke kan rokke ved
det gode gamle ordsprog: "Selvgjort er velgjort".

Jeg har bare så drøntravlt på arbejde lige nu, og har desuden ikke ret meget
forstand på motorer.
Og dækstrammeren til offroad'eren ligger stadig her på skrivebordet og der
er Enduroløb på lørdag, hvor jeg ikke mener jeg kan undvære den dækstrammer.
Jeg kunne godt lige bruge en 10-dages uge nu. :-/

Pein
TransAlp ?
DT125R !!

Fra : Michael K. S.

Dato : 31-03-01 19:45

On Sat, 31 Mar 2001 20:36:11 +0200, "Niels Pein" <niels@pein.dk>
wrote:

>Lyder som noget jeg skulle checke. Takker.

Hvordan er det nu med den hellige motortreenighed....
Brændstof-kompression-tænding

Med choker og talrige startforsøg vil en MC hurtig komme til at lugte
temmelig kraftigt af bensin,hvis ellers karburatorerne (og
brændstoftilførslen iøvrigt) virker korrekt,så det er forholdsvis nemt
at tjekke.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Armand

Dato : 31-03-01 20:13

Leif & Susanne <pegaso@vip.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
af
> drænskruerne, der var kun få dråber tilbage.
> Jeg pustede forsigtigt med trykluft gennem benzinslangen, så

Fedt Leif - Dræning af karburatorer er jo nærmest øvelsén for
forårskåde danske motorcyklister når jernet slår en forkert prut; men
denne gang var det altså ikke derfor at prilleren haltede. Og dog: en
hængende svømmerventil kan jo være forårsaget af kondens og ir igennem
vinteren, hvilket igen er en side af samme sag.

Ved hængende svømmerventiler skulle et gok med et hammerskæfte,
alternativt en træklods eller støvlehæl, kunne gøre udslaget. Dit trick
med trykluft er ganske innovativt; men såvel lidt voldsomt og unødig
besværlig qua behov for adskillese samt tilstedeværelse af trykluft!

--
Armand.

Fra : Claus

Dato : 31-03-01 20:27

Dit trick
> med trykluft er ganske innovativt; men såvel lidt voldsomt og unødig
> besværlig qua behov for adskillese samt tilstedeværelse af trykluft!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Og ganske farligt...har engang set en CB 750 med 4 flade svømmere efter en
gang trykluft.

Claus

Fra : Leif & Susanne

Dato : 01-04-01 08:37

Hej igen.
Trykluft er ikke ufarligt, så jeg vil da give Armand & Claus ret i at advare
mod overdreven/ukritisk brug.
Jeg skrev jo forsigtigt: dvs. med trykket reduceret til 0,5 bar og kun små
trykbølger; altså ikke noget med fuld tryk og konstant åben trykluftpistol.
Drænskruerne var også åbne, netop for at undgå overtryk, der så kunne trykke
svømmerene flade.

MC-hilsen Leif