Lægning af el-kabel i jord
Fra : Stefan Garvig

Dato : 12-05-03 17:23

Hej

Mit el-kabel til belysning i min garage har ligget frit fremme på jorden i
et par år, men nu vil jeg gerne have kablet gemt af vejen, dvs. langt det
ned under jordoverfladen. Men kan man bare gøre sådan noget uden videre?

Der er vel noget med, hvor dybt kablet skal ligge. Og man skal vel lægge en
eller anden form for beskyttelse over kablet, så f.eks. en spade ikke ved et
uheld kommer til at beskadige kablet, når man graver i jorden over kablet.

Hører meget gerne fra jer. På forhånd tusind tak.

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre
--
**********
For direct reply only:

Fra : Anette

Dato : 12-05-03 17:44

Stefan Garvig <sgdataGED@edb.dk> wrote:
> [...]
> jorden i et par år, men nu vil jeg gerne have kablet gemt af vejen,
> dvs. langt det ned under jordoverfladen. Men kan man bare gøre sådan

Det må man vist ikke selv gøre........det skal afmærkes korrekt o.s.v.
Det kan koste dig en bondegård, hvis det "opdages" senere af en ny ejer af
dit hus.
Listen over hvad man gerne må udføre selv kan ses på
www.elraadet.dk under Gør det selv og der står ikke noget om udendørs
installationer.

Har ikke lige kunnet finde noget om dit spørgsmål, men prøv at lede selv -
det burde jo være der

/ Søren og Anette

Fra : Stefan Garvig

Dato : 12-05-03 17:49

"Anette" <anette@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> installationer.
>
> Har ikke lige kunnet finde noget om dit spørgsmål, men prøv at lede selv -

Jeg kikker. Tak for den meget hurtige hjælp.

Venligst

Stefan
--
**********

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-05-03 22:45

Anette [anette@snotmail.com] skrev:

> Det kan koste dig en bondegård, hvis det "opdages" senere af en ny
> ejer af dit hus.

Hvorledes skal det forstås ?
Jeg har nemlig fundet et nedgravet u-afmærket kabel tværs over min
gårdsplads som er tilsluttet 220V...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Anette

Dato : 12-05-03 23:06

Søren C. Fischer <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:
> Hvorledes skal det forstås ?
> Jeg har nemlig fundet et nedgravet u-afmærket kabel tværs over min
> gårdsplads som er tilsluttet 220V...

Ikke andet end køberne af vores forrige hus fandt - trods en glimrende og
særdeles grundig tilstandrapport - mange fejl de mente de skulle have penge
tilbage for, blandt andet et 220V strømkabel der var nedgravet til een af
bagbygningerne, uden afmærkning. Et kabel vi ikke anede eksisterede, i de 5
år vi boede der.
Så vidt jeg husker forlangte de lidt over 16.000 kr "for at elinstallatøren
kunne gøre den installation lovlig".

Det skal lige med at de ikke fik medhold i deres klagepunkter, og vi kom
ikke til at betale - men alligevel er det noget bøvl at stå med, når nu det
hus omsider var solgt og -næsten- ude af vores verden.

/ Anette.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-05-03 06:31

Anette [anette@snotmail.com] skrev:

> at de ikke fik medhold i deres klagepunkter, og vi
> kom ikke til at betale

Det var en billig "bondegård"

Fra : Anette

Dato : 13-05-03 20:36

Søren C. Fischer <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

> Det var en billig "bondegård"

Jeps men kun takket være en god advokat.

/ Anette

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-05-03 07:26

> Det kan koste dig en bondegård, hvis det "opdages" senere af en ny
> ejer af dit hus.

Det er ikke noget problem hvis arbejdet korrekt lavet (uanset hvem der
har lavet det) - men er det noget klamp hænger man nemt på den. Har man
så haft en prof. til at lave det kan man bare håber at hans firma stadig
eksisterer så man kan tørre ansvaret af der.... Har man selv fusket og
lavet noget klamp er det korrekt at det nemt kan koste en bondgård på
lolland at få fejlene udbedret.

/A

Fra : Keld Nygaard

Dato : 13-05-03 10:26

> [...]
> eksisterer så man kan tørre ansvaret af der.... Har man selv fusket og
> lavet noget klamp er det korrekt at det nemt kan koste en bondgård på

Nu kan en bondegård på Lolland vel heller ikke være så dyr

Hvis man nu har lavet sådan en installation for at få lys i garagen, og vil
sælge huset... Vil det så ikke være nok at afbryde installationen inden der
bliver lavet tilstandsrapport, og så oplyse køber om at der "ikke er strøm i
garagen"? Køber kan så slutte det til igen hvis han har lyst...

/Nygaard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-05-03 16:36

> [...]
> installationen inden der bliver lavet tilstandsrapport, og så oplyse
> køber om at der "ikke er strøm i garagen"? Køber kan så slutte det

Det behøver du ikke engang - Du har en loyal oplysningspligt. Så bare du
(skriftligt) giver køber en liste med de fejl og mangler som du kender
til er der ingen ko på isen... Man anvender ofte et oplysningsskema som
sælger krydser af i og underskriver... Den indeholder spørgsmål som der
sælger bekendt er ulovlige elinstallationer mm.

I vores udhus var der trukket alm. lampeledning rundt med diverse
forlængere - Men det hang frit synligt så det var der jo ikke meget
skjulte fejl og mangler over ... Bla var der monteret et indendørs
lystsofrørsarmatur med en lampeledning ned langs et spær der bare blev
tilsluttet en frithængende stikdåse. På denne var der også bare alm
lampelednign der var boret gennem en mur

Den bedste sælgers oplysningsskema ....

Lugtgener ?
Sælger: Der lugter nogen gange som der nu lugter på landet

Det var faktisk også det vi var mest betænkeligt ved da vi har en gård
med griseproduktion liggende umiddelbart vest for grunden (typisk
vindretning). Men vi kan da heldigvis kun sjældent lugte grisene eller
gylletankern (på nær når de kører gyllen ud - men det har ikke så meget
med afstand til gården at gøre)

/A

Fra : Aksel

Dato : 12-05-03 19:46

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uheld kommer til at beskadige kablet, når man graver i jorden over kablet.
>
> Hører meget gerne fra jer. På forhånd tusind tak.

Hvis dit kabel er en type der er godkendt til udendørs brug / nedgravning må
du gerne selv grave det ned, men du må ikke forlænge det.

Kabelet skal mindst 30 cm under terræn og skal afmærkes med et kraftigt
plastbånd ( skal være den rigtige type ), jeg kan ikke huske hvad det
hedder.

Det er en god ide at lægge sten eller fliser mellem kabel og markeringsbånd.

Hilsen Aksel

Fra : Aksel

Dato : 12-05-03 19:46