Falde på off. vej!
Fra : BB

Dato : 11-05-03 21:28

Hvis man falder på offentligvej og brækker armen, fordi kantstenen er 20 cm.
høj, med smerter/sygemelding til følge, hvad kan/skal man så gøre?
Hvor skal man henvende sig hvis man vil søge erstatning for svige og
smerte???

Spørger for en uheldig ven.

VH
Brian Bjerg
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-05-03 21:47

"BB" skrev:

> [...]
> høj, med smerter/sygemelding til følge, hvad kan/skal man så gøre?
> Hvor skal man henvende sig hvis man vil søge erstatning for svige og

Der er næppe noget ansvarsgrundlag. Men du skal den myndighed, der har
ansvaret for den pågældende vej.

/kristian

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-05-03 22:20

Inden han gør noget, bør han søge øjenlæge

Kurt

Fra : Tjinca

Dato : 12-05-03 06:29

Jeg synes i alt fald det er urimeligt, at det offentlige skal betale for
folks klosethed.

Ikke at jeg har nogen viden omkring lovgivningen på det område, men jeg
tvivler på at det overhovedet lade sig gøre. Her tænker jeg lidt på alle de
statsejede skove der er fyldt med ujævne og hullede stier. Jeg kan da ikke
forstille mig at det offentligt skulle erstatte en forstvuet fod forårsaget
af en ujævn sti eller, at par legene unger der skvatter over en knækket
gren, med et brækket ben til følge.

På den anden side så plejer der at stå "al færdsel i skoven på eget ansvar".
Gælder det ikke også på de offentlige veje eller hvad?

Fra : MAndersen

Dato : 12-05-03 07:07

"Tjinca" <Tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ansvar".
> Gælder det ikke også på de offentlige veje eller hvad?

Al færdsel foregår på eget ansvar. Din ven bør kontakte en advokat, få taget
et billede af uheldsstedet og selvfølgelig dokumentere at det er sket der.
Netop det sidste er ualmindelig svært, hvis der ikke er vidner må sagen vist
siges at være strandet.

mvh
MAndersen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-05-03 07:36

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev:

> Al færdsel foregår på eget ansvar.

Hvor har du det fra?

--
Morten http://miljokemi.dk
http://miljokemi.dk/CrashIE.htm (På eget ansvar!)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-05-03 07:37

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

> Der er næppe noget ansvarsgrundlag.

Mht. fliser, der ikke ligger lige, hvor der er kanter mellem fliserne
som folk er faldet over er der skam blevet krævet og betalt
erstatninger.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 12-05-03 07:57

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Mht. fliser, der ikke ligger lige, hvor der er kanter mellem fliserne
> som folk er faldet over er der skam blevet krævet og betalt
> erstatninger.

Ligger der nogle domme om det??

Hvis "skæve" fliser kan være ansvarspådragende, hvem er så
erstatningsansvarlig; husejeren eller kommunen. (jeg forudsætter at fortovet
tilhører kommunen, men renholdelse for sne og lign påhviler jo husejeren.)

Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-05-03 08:05

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev:

> Ligger der nogle domme om det??

Det skulle der gøre.

> Hvis "skæve" fliser kan være ansvarspådragende, hvem er så
> erstatningsansvarlig; husejeren eller kommunen.

Det er naturligvis den, der er ansvarlig for fortovets stand, hvilket
normalt er kommunen.

Problemet omtales på:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-588.html

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 12-05-03 08:47

> Problemet omtales på:
> http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-588.html

Tak for det.

Peter

Fra : BB

Dato : 12-05-03 08:03

> Mht. fliser, der ikke ligger lige, hvor der er kanter mellem fliserne
> som folk er faldet over er der skam blevet krævet og betalt
> [...]

Har snakket med personen og hun siger det var på et fortov.
Fliserne er sunket så meget at et kloakdæksel stak 15-20 cm. op over
fliserne. Det gør det stadigvæk.
Hun faldt og brækkede 3 fingre, hvor to fingre skal opereres på plads. Dette
skete i september 2002.

Om hun (på 60år) burde have set sig for, er ikke spørgsmålet. Spørgsmålet er
hvor hun skal henvende sig for at søge erstatning.

Tak.

Fra : David T. Metz

Dato : 12-05-03 08:57

BB skriblede:
> [...]
> plads. Dette skete i september 2002.
>
> Om hun (på 60år) burde have set sig for, er ikke spørgsmålet.

Da du først blot skrev "kantsten" så var det faktisk spørgsmålet. Nu da det
fremgår at der er tale om et misligholdt fortov er sagen en anden. Se
Mortens henvisning til familieadvokaten.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : ThomasB

Dato : 12-05-03 13:36

"BB" <BB@ishoejnospamby.dk> skrev i en meddelelse
> Har snakket med personen og hun siger det var på et fortov.
> Fliserne er sunket så meget at et kloakdæksel stak 15-20 cm. op over
> fliserne. Det gør det stadigvæk.

Jeg kan ikke forstå at et kloakdæksel stikker 15-20 CM op over fliserne?
Mener du 15-20 MM?

15-20 CM, er groft uforsvarligt.