købelov i forb. med computer med problemer
Fra : C.Troy

Dato : 11-05-03 17:57

Hej NG - jeg har en bærbar på små 6 mdr, som jeg har problemer med. Den går
ud, går helt i sort lige med ét - og den har været til reparation 3 gange,
uden at det har hjulpet. Forretningen kan ikke finde nogen problemer, men så
snart jeg er hjemme igen, har vi balladen. Det er selvfølgelig irriterende,
men hvilke muligheder har jeg for at ophæve købet eller få udleveret en het
ny vare?

med venlig hilsen,

C. troy

Fra : Jacob

Dato : 11-05-03 22:04

"C.Troy" <castortroy@NOSPAMmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men hvilke muligheder har jeg for at ophæve købet eller få udleveret en het

Hvad med at afprøve bærbar'en hos forretningen og vise forretningen dit problem, istedet
for at sige at bærbar'en ikke virker når du
kommer hjem. Tror du ikke at mange forretninger er trætte af dig og mange andre der lige
skal prøve et eller andet smart de har læst i en NG.
Jeg selv har afprøvet flere hundrede bærbar og aldrig fundet problemer af nogen art, måske
lige af mange glemmer at defragmentere deres harddisk =

Fra : bem

Dato : 11-05-03 22:09

Jacob wrote:
Jeg selv har afprøvet flere hundrede bærbar og aldrig fundet
> problemer af nogen art,

Det bevidner jo kvaliteten af forretningernes afprøvninger.....

/Bo

Fra : David T. Metz

Dato : 12-05-03 09:02

Jacob skriblede:
>Tror du ikke at mange forretninger er trætte af dig og
> mange andre der lige skal prøve et eller andet smart de har læst i en
> NG.

Hvad fabler du om?

> Jeg selv har afprøvet flere hundrede bærbar og aldrig fundet
> problemer af nogen art, måske lige af mange glemmer at defragmentere
> deres harddisk =

Hvad er det relevant for?

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : C.Troy

Dato : 12-05-03 15:40

Tak til de, der har givet gode svar. men jeg kan jo osse se det fra sælgers
side, da jeg jo ikke har noget bevis for, at den ikke altid virker. Sælger
har selv haft den kørende i 24 timer uden problemer, så jeg har jo ikke de
store beviser. Og de er vel nødvendige?

ct

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-05-03 15:54

"C.Troy" <castortroy@NOSPAMmail.dk> wrote in message
> [...]
> har selv haft den kørende i 24 timer uden problemer, så jeg har jo ikke de

De kan hjælpe dig selv ved at lave en præcis beskrivelse af hvad der sker,
når den går ned.
Noter ned hvor længe maskinen har kørt, hvilke programmer der har været
anvendt, og hvilke handlinger der fører til nedbruddet.
Typisk vil den jo gå ned under aktivitet, og ikke hvis den bare står stille
i 24 timer.

Alternativt kan du kontakte Forbrugerstyrelsen, som også vil kunne tage imod
en klage, hvis forhandleren efter ovenstående stadig ikke vil godtage en
mangel. Klagen koster 80,- kr, som du får igen hvis du får medhold.
I behandlingen af klagen vil formodentlig indgå en gennemgang af maskinen af
en sagkyndig.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 12-05-03 09:08

C.Troy skriblede:
> [...]
> balladen. Det er selvfølgelig irriterende, men hvilke muligheder har
> jeg for at ophæve købet eller få udleveret en het ny vare?

Gode muligheder, såfremt du kan dokumentere at fejlen faktisk er til stede.
Købeloven giver dig så ret til at få fejlen afhjulpet, varen ombyttet,
afslag i prisen eller pengene tilbage. Hvis sælger siger at han vil
afhjælpe kan du i stedet bede om at få den ombyttet. Hvis sælger mener det
vil betyde uforholdsmæssige omkostninger (fx. fordi varen er udgået og ikke
er til at skaffe) så skal afhjælpningen ske inden for rimelig tid og uden
uforholdsmæssigt besvær for dig. Da den nu har været til rep. 3 gange vil
sælger næppe kunne undslå sig for at give dig pengene igen. Det står og
falder dog med om fejlen kan påvises og at den var til stede på
købstidspunktet.

Købelovens §78+79:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL