Biller i liljer
Fra : Dorthe

Dato : 11-05-03 17:17

Jeg har lige inspiceret mine liljer og kan se, at der er masser af røde
biller i dem. De har spist godt af nogle af bladene, så jeg vil jo gerne af
med dem. Hvordan kan man bekæmpe dem?

/Dorthe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-05-03 17:28

"Dorthe" <stroem-v@lsted.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige inspiceret mine liljer og kan se, at der er masser af røde
> biller i dem. De har spist godt af nogle af bladene, så jeg vil jo gerne
af
> med dem.

Det kan jeg godt forstå. Når liljebillens larver kommer til, kan de ribbe
liljerne totalt for blade, så der kun står nogle lorte-snaskede stængler
tilbage.

> Hvordan kan man bekæmpe dem?

Du piller dem af enkeltvis; hold hånden under: når de aner fare, dropper de
ned og spiller død.
Så lægger du dem på en flise eller andet hårdt underlag og maser dem med
skoen.

Det er fast arbejde - helst en eller to gange om dagen i en periode - men
det virker, er billigt og uden kendte skadelige virkninger for miljøet.
Eneste ulempe er, at hvis der er mange, kan terrassen få et underligt
rødspættet udseende.

Hilsen Inger

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 11-05-03 19:03

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
de
> ned og spiller død.
> Så lægger du dem på en flise eller andet hårdt underlag og maser dem med

Hej

Jeg piller også røde biller mange gange om dagen, men jeg har for langt til
en flise, så jeg har et stort syltetøjsglas stående skjult i bedet og gravet
lidt ned så det ikke vælter. Dette er fyldt op med vand og en stor sjat
madolie, måske ca en dl. Heri hælder jeg de fangede biller, som hurtigt går
til. Vand var ikke nok, det kunne de komme op af.

VH Birgitte

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-05-03 19:06

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
går
> til. Vand var ikke nok, det kunne de komme op af.

Ah, SMART!
Tak for tippet - det vil pynte på min terasse.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-05-03 18:01

On Sun, 11 May 2003 20:02:37 +0200, "Birgitte Abkjær"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Jeg piller også røde biller mange gange om dagen, men jeg har for langt til
>en flise, så jeg har et stort syltetøjsglas stående skjult i bedet og gravet

Jeg piller også billerne når jeg ser dem. Men jeg må da nok indrømme at
jeg bare klemmer livet af de små kræ med fingrene. Dyrene dør
øjeblikkeligt og det røde på fingrene kan fjernes med lidt vand og sæbe.

Rene fingre er i øvrigt en mangelvare i denne tid

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!