Das Boot
Fra : / / dentro / /

Dato : 11-05-03 11:58

Nu så jeg filmen i fjerneren her for leden dag, og jeg havde store
forventninger til den efter som den er blevet omtalt af mange som
klasssiker, og er nr. 40 på IMDBs filmliste over alle film med en score på
8.5.

Men hvor blev jeg skuffet. Jeg synes ikke der var nogen soeciel handling i
filmen, andet end om de overlevede i ubåden. Og dialogen bestog af 3
forskellige udråb som var kastet ud over filmens over tre timers lange
handling:

"140 grader bagbord!"
"schwein!"
"gå ned i 210 meters dybde!"

Den film burde kun have varet en time eller sådan noget. Men nu får jeg lige
øje på at den originale version "kun" varer 149 minutter. Det var da lidt
bedre.

Men altså, jeg forstår ikke at denne film har fået denne status, da jeg
synes den er jævnt kedelig. Der er masser af andre film der kan byde på
"shit-mand-det-her-er-farligt-og-vi-vil-så-gerne-overleve". Fx har jeg været
meget glad for U-571. Den har kun fået 6.6 på IMDB.

/ / dentro / /

Fra : Jesper Winding

Dato : 11-05-03 12:14

Jeg tror det er en smagsag. U-571 er for mig en ret ligegyldig gang
Hollywood pladder der tager æren for noget briterne gjorde, men der er fede
effekter i, gode eksplotioner der er fede i en omgang DTS.

Das Boot er for mig en klassiker, Den beskriver ærligt livet ombord en
klaustrofobisk blikspand under vand, hvor ingen har plads og hvor sveden
hagler af folk der desperat bare prøver at holde sig i live mens de udfører
det æreskodeks de har sværget. Det at den føles lang (hvilket jeg ikke
syntes den gør) er måske, at der også er tid til at "føle" at man er under
vand, med nervepirrende ventetid og tid til at studere karakteres udvikling
under pres.

Men det er en smagssag som så mange andre. Ikke så lang tid siden jeg
prøvede at se eXistenZ men måtte give op - Andre finder den en klassiker. Så
er det (heldigvis :)

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 11-05-03 12:14

/ / dentro / / <kena@mail.dk> wrote:

> Den film burde kun have varet en time eller sådan noget. Men nu får
> jeg lige øje på at den originale version "kun" varer 149 minutter.
> Det var da lidt bedre.

Den er også lavet som miniserie til TV. Vistnok en 6 episoder af ca. 50
min.

> [...]
> byde på "shit-mand-det-her-er-farligt-og-vi-vil-så-gerne-overleve".
> Fx har jeg været meget glad for U-571. Den har kun fået 6.6 på IMDB.

Tjah, jeg synes Das Boot langt overgår U-571. Bl.a, fordi det ikke er en
"typisk" Hollywood, good guys/bad guys historie med en happy ending.

--
Carl

Fra : JH

Dato : 12-05-03 08:19

Carl Drud wrote:
> Tjah, jeg synes Das Boot langt overgår U-571. Bl.a, fordi det ikke er
> en "typisk" Hollywood, good guys/bad guys historie med en happy
> ending.

- og heller ikke de sædvanlige råbende og skrigende
og hysteriske amerikanske skuespillere.

JH

Fra : Bitbucket

Dato : 11-05-03 12:15

/ / dentro / / <kena@mail.dk> wrote:

> [...]
> "shit-mand-det-her-er-farligt-og-vi-vil-så-gerne-overleve". Fx har jeg været
> meget glad for U-571. Den har kun fået 6.6 på IMDB.

Du tror da vel ikke det er den store oplevelse at se film på TV3 med
masser af reklameafbrædelser og i pan-scan?

Hvis du havde set filmen som den skulle ses i fuld bredde uden reklamer
så tror jeg du ville have syntes bedre om den.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : ML-78

Dato : 11-05-03 12:24

> Den film burde kun have varet en time eller sådan noget. Men nu får jeg
lige
> øje på at den originale version "kun" varer 149 minutter. Det var da lidt
> bedre.

Kun den første biograf-version. Den originale TV-serie varer over 5 timer,
og spillefilmene er bare klippede versioner af denne.

> [...]
været
> meget glad for U-571. Den har kun fået 6.6 på IMDB.

Det er fordi, det er en ringere film. "Das Boot" er først og fremmest en
langt mere realistisk, og i mine øjne også mere intens, skildring af livet i
en ubåd. De mange tekniske detaljer der er medtaget er med til at øge
realismen, fordi sådan foregik det nu engang i en ubåd. "U-571" indeholder
også nogle, men her er en del af realismen ofret til fordel for hurtig
handling og helteskildring. Sidstnævnte handler om amerikanernes
fortræffeligheder, mens "Das Boot" handler om menneskene om bord, som er
mere interessante og komplekse end dem i "U-571".

Jeg synes slet ikke "Das Boot" mangler spænding eller action. Den første
testneddykning, angrebet på handelsskibene, angrebene på ubåden selv,
reparationerne og gennemsejlingen gennem Middelhavet synes jeg er ret
neglebidende scener. Og slutningen.

Forhåbentlig vil den 5 timer lange TV-version engang udkomme på DVD

ML-78

Fra : Sunnyboy

Dato : 12-05-03 18:52

De andre glemmer vist lydsiden og det ypperlige soundtrack som alskens
dårlige tyske technobands efterhånden har efterlignet i det uendelige. En
anden ting jeg studsede over var hvor langsom filmen er (jeg kan godt lide
langsomme film), tager sig tid og hvordan instruktøren og fotografen hele
tiden finder nye vinkler for at få os til at føle den uendelige kedsomhed og
klaustrofobi der er i dybet.

Nå men dentro, køb den på DVD og tag dig god tid så svigter filmen dig
heller ikke - Søren

Fra : assassin

Dato : 14-05-03 13:18

> Nå men dentro, køb den på DVD og tag dig god tid så svigter filmen dig
> heller ikke - Søren

Og så husk lige at hold dig langt fra den danske dvd til 99,- de fleste
steder. Her er det nemlig kun den engelsk eftersynkroniserede lyddel (indsæt
bræklyde her) der er i DD5.1, den originale tyske er kun DD2.0 dvs
stereo!!!! Fatter ikke at man kan lave sådan en udgivelse. Jeg en import fra
england (også reg 2), men med original lydsporet i DD5.1

Fra : Per Moreau

Dato : 14-05-03 18:36

"assassin" <martin_dk97@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
fra
> england (også reg 2), men med original lydsporet i DD5.1

Rosinen i pølseenden er nu Superbit versionen.
Der er original lydsporet i DTS, er det ikke møj bedre ?