Sprøjtning omkring spireaplanter
Fra : Ole Boesen

Dato : 25-03-01 11:42

Vi har plantet en spireahæk i vores græsplæne. Er det muligt at sprøjte med
et middel så græsset går ud og spireaplanterne ikke tager skade???

MVH

Ole

Fra : m

Dato : 25-03-01 15:53

Nej.

Sprøjtemiddel det lyder så harmløst, men mener du ikke gift til at dræbe
plantevækst med?

Giftstoffer der bruges i naturen kan ikke læse..
Så selvom der står på havegiften: "uskadelig for planter og dyr", så må den
altså være skadelig på en eller anden måde, for noget skal den jo dræbe.
Ukrudt? det eksisterer jo ikke, det er blot planter der kan klare sig selv i
den danske flora.

Og hvornår havde du tænkt dig at drikke giften, eller vil du vente på at den
er sivet ned i grundvandet, så det er dine børn og børnebørn du sender en
hilsen til den tid!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-03-01 16:49

On Sun, 25 Mar 2001 16:52:45 +0200, "m" <m@fnet.dk> wrote:

>Så selvom der står på havegiften: "uskadelig for planter og dyr", så må den

Der findes ingen ukrudtsmidler hvorpå der står det. Der findes heller
ingen insektmidler hvor det står på. Det nærmeste vi kommer er
'Uskadelig for bier' (eller er det 'Skadelig for bier' der står?)

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-03-01 16:52

On Sun, 25 Mar 2001 12:41:41 +0200, "Ole Boesen"
<ole.boesen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Vi har plantet en spireahæk i vores græsplæne. Er det muligt at sprøjte med
>et middel så græsset går ud og spireaplanterne ikke tager skade???

RoundUp eller et tilsvarende glyphosat-middel kan bruges. Husk at det
kun virker på de grønne planter du rammer. Hvis ikke spireaens grønne
blade bliver ramt påvirker det ikke dem. (Men er der f.eks brækket
grene af, så spireaen har åbne sår som rammes, så vil det alligevel
påvirke dem)

Ved at bruge en sprøjteskærm kan du komme helt tæt på hækken.

Glyphosat virker kun på de planter der rammes, det ligger sig ikke i
jorden og forhindrer nyt ukrudt. Hvilket egentlig også er ligegyldigt,
for når først ukrudtet er væk en gang for alle, så ligger man lige et
godt lag flis på og så kommer der ikke nyt ukrudt foreløbig.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : m

Dato : 25-03-01 20:02

Kære Mads

Hør nu lige her: du skriver : Uskadelig for bier, er det så kun for bier,
hvad med alle andre insekter, de kan måske ikke læse så godt som bier.

> RoundUp eller et tilsvarende glyphosat-middel

Stop en halv, glyphosat er påvist i grundvandet mange steder, hvis det
skulle være uskadeligt, så kommer du det vel på dine morgenmad, jeg ved
godt, at Monsantogruppen gør alt hvad den kan for at overbevise alle og
enhver om at glyphosat-midler er uskadelige. Men gør tobaksfabrikanterne
ikke det med tobak.

Som tilknyttet planteskole bør du vide, at haveejere bruge mere gift pr. m2
end landbruget, og langt det meste køben i håndkøb, bl.a. i planteskoler.
Så jeg spørger lige igen, hvornår vil du drikke al den gift der smides ud på
jorden? For den bliver ikke nedbrudt, heller ikke glyphosat fra Monasatos
(RoundUp) RoundUp lider det ikke lige så ufarlig som Kings eller Prins

Med venlig hilsen

Erik Møller

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-03-01 20:37

On Sun, 25 Mar 2001 21:01:34 +0200, "m" <m@fnet.dk> wrote:

>Hør nu lige her: du skriver : Uskadelig for bier, er det så kun for bier,
>hvad med alle andre insekter, de kan måske ikke læse så godt som bier.

Du har ret, der står 'Skadelig for bier'. Det betyder f.eks at man
ikke må sprøjte i en given afstand fra bistader og det må vist også
kun foregå fra solnedgang til solopgang. (Har aldrig brugt disse
midler så jeg er ikke helt sikker på reglerne)

Og hvad er det for noget vrøvl med om insekterne læser etiketterne?

>Stop en halv, glyphosat er påvist i grundvandet mange steder, hvis det

Ja, de steder jeg har hørt det er påvist, det er få meter nede, i
lavninger på steder hvor der er blevet regnvejr lige efter en
sprøjtning.

Jeg har stadig ikke set nogle overbevisende undersøgelser, men du kan
måske henvise til nogle?

>skulle være uskadeligt, så kommer du det vel på dine morgenmad, jeg ved

Der er mange ting som er uskadelige, det betyder ikke at jeg æder det.
Lindolie er mig bekendt også ugiftigt, derfor hælder jeg det ikke over
mine havregryn hver morgen.

>godt, at Monsantogruppen gør alt hvad den kan for at overbevise alle og
>enhver om at glyphosat-midler er uskadelige. Men gør tobaksfabrikanterne
>ikke det med tobak.

Jovist vil tobaksfabrikanterne det.
Siden du nu mener glyphosat er så tosse-giftigt så kan du vel henvise
mig til et sted jeg kan blive klogere? Jeg har nemlig endnu ikke
hverken set eller hørt noget troværdigt i den retning.

>Som tilknyttet planteskole bør du vide, at haveejere bruge mere gift pr. m2
>end landbruget, og langt det meste køben i håndkøb, bl.a. i planteskoler.

Det tvivler jeg nu stærkt på. Det er så ufattelig lidt der sælges af
den slags stoffer. Tro mig.
Det er også ufatteligt lidt der overhovedet kan fåes af den slags i
'håndkøb' - heldigvis.
Landmanden kan få rigtig mange midler som overhovedet ikke kan købes i
planteskolen. Det værste vi sælger, og desværre også det der sælges
mest af, er plænerens i diverse afskygninger. Et i mine øjne
fuldstændigt overflødigt middel, men som desværre også er blevet
tilladt at sælge blandet sammen med gødning! (Derved bruger folk det
sandsynligvis endnu mere...)

Hvis det er i haverne der bruges mest gift, så må det være under de
middelstore danske byer at stoffet er fundet i vandet. Er det det?

> [...]
>jorden? For den bliver ikke nedbrudt, heller ikke glyphosat fra Monasatos
>(RoundUp) RoundUp lider det ikke lige så ufarlig som Kings eller Prins

RoundUp bliver nedbrudt, ret hurtigt endda.

Der er, og vil altid være, nogen som vil bruge den nemme metode med
lige at hælde noget ud for at slippe nemt over det hele. Bliver alle
midler forbudte, så finder de noget andet skummelt fra husholdningen.
Midler hvis indvirkning på miljøet ved brug til bekæmpelse sikkert
slet ikke er undersøgt, midler som ingen aner den korrekte dosering
på. Uden korrekt dosering vil nogle bruge for lidt = der er ingen
virkning men midlet er ude at køre. Andre vil bruge for meget, hvilket
er lige så slemt.

Og jo, monsanto har lavet nogle dybt usmagelige reklamer der ligger op
til ukritisk brug af roundup.

Som jeg skrev i mit forrige svar i denne tråd:
Brug et glyphosatmiddel en gang for alle, få slået al ukrudtet ihjel
og læg så et godt lag flis på.

Bruger man midlet på denne måde kan jeg ikke se noget problem i det.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-03-01 02:09

> Stop en halv, glyphosat er påvist i grundvandet mange steder, hvis det
> skulle være uskadeligt, så kommer du det vel på dine morgenmad, jeg ved

Nej, der er aldrig påvist glyphosat i grundvandet. Der er der i mod påvist
nedbrydningsprodukter i det sekundære grundvand (det, der ligger 1-4 m under
jordoverfladen). Det kan jo også være slemt nok, hvis man bruger det vand
til at vande sin køkkenhave med.
I øvrigt ville vi nok komme ret langt, hvis vi i højere grad f.eks. anvendte
flis som bunddække, eller planter noget ønsket i stedet for det uønskede
(ukrudtet).

Mvh Maria

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-03-01 10:11

> [...]
> jordoverfladen). Det kan jo også være slemt nok, hvis man bruger det vand

Til dem der gerne vil vide hvad der er fundet og hvad ikke, kan jeg henvise
til http://www.geus.dk

Her kan man finde rapport for grundvandsovervågning 2000. I følge
sammenfatningen *er* der fundet rent glyphosat i jorden -- dog kun i det
tærrannære lag -- som om det ikke er slemt nok. Det er vel kun et spørgsmål
om til før det også findes i dybere jordlag.

Mvh
Jakob

Fra : m

Dato : 26-03-01 18:48

Jeg er glad for, at der er nogen der tager det seriøst med
grundvandsforureningen, Jacobs henvisning er god og man kan også gå direkte
til en oversigt over de giftstoffer, som miljøstyrelsen har særlig
opmærksomhed på .

http://www.geus.dk/pesticidvarsling/pv-pesticidoversigt-dk.html

Så frem med skuffejernet og drik dig et glas rent vand hvis du skulle få
sved på panden, og så sparer du kontingentet til fitnesscentret.

Nu kommer den flotte løvetand snart frem i al sin pragtfulde gule farve,
Dræbes umiddelbart af Roundup! Så aflever jeres rester af glyphosat på
kommunens kamikalieinsamlings plads, for det hører ikke hjemme i en
almindelig husholdning.

Erik A. Møller