Bowling på dvd
Fra : hansen

Dato : 10-05-03 06:49

Min amerikanske stedmor har lige sendt mig en mail. Hun er rasende, fordi
Bowling for Columbine ikke kommer på DVD i USA pga. Michael Moores
udtalelser om præsidenten. Som hun selv skriver "So much for Freedom of
Speech". Nå, men jeg lovede hende at undersøge om jeg kunne dvd'en i Danmark
og i et format som hun kan se i USA.

VH Lise

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 10-05-03 07:33

"hansen" <lshansennospam@privat.dk> wrote in message
> [...]
> udtalelser om præsidenten. Som hun selv skriver "So much for Freedom of
> Speech". Nå, men jeg lovede hende at undersøge om jeg kunne dvd'en i

Her er det sidste The Digital Bits har skrevet om den
(www.thedigitalbits.com):

In other news today, we've gotten word from MGM that their Bowling for
Columbine: Special Edition DVD will not street on 4/22 as originally
announced. A new street date will be announced in the future.

Det er muligvis af politiske årsager den er blevet udskudt (måske pga.
Irak-krigen?), men jeg er ret sikker på at den kommer på et tidspunkt!

Hvis din stedmor skal have glæde af den skal den jo være i NTSC og så er den
eneste mulighed vist at undersøge en evt japansk udgivelse (jeg mener de
bruger NTSC i Japan).

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : hansen

Dato : 10-05-03 07:56

> [...]
den
> eneste mulighed vist at undersøge en evt japansk udgivelse (jeg mener de

Det lyder lidt mere optimistisk, at den bare er udskudt. På Amazon.com
skriver de: Availability: NOT YET RELEASED: The studio is currently not
producing this title on DVD, but to be notified when it is available, enter
your e-mail address at right. You'll also be voting for this release; we'll
let the studio know how many customers are waiting for this title.
For mig lyder det som om der kan gå et godt stykke tid inden den kommer.
Hvad med Canada? Tror du det ville være muligt at skaffe den der, så den kan
ses i USA? Man må da sige, at filmen er temmelig positiv over for Canada!

Fra : Martin Seebach

Dato : 10-05-03 14:33

hansen wrote:
> Det lyder lidt mere optimistisk, at den bare er udskudt.

Det er jo fuldstændig sindsygt at "The Home of the Free" laver censur på
den måde ..

Men for lige at være djælvens advokat et øjeblik, ville jeg nok, hvis
jeg var spindoctor i det hvide hus, foretrække at "udskyde" udgivelsen
så længe som muligt og tie det ihjel.. meget nemmere at sluge for
udgiveren (som nødvendigvis skal inddrages i sådan en aftale) end et
regulært udgivelsesforbud.

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 10-05-03 17:13

"Martin Seebach" <usenet@g-bach.dk> wrote in message

> [...]
> så længe som muligt og tie det ihjel.. meget nemmere at sluge for
> udgiveren (som nødvendigvis skal inddrages i sådan en aftale) end et

Jeg tror ikke der er tale om censur eller at det hvide hus har besluttet
noget som helst. MGM har valgt at udskyde det af den ene eller anden grund.
Var det hvide hus utilfredse kunne de ikke gøre noget ved det hvis de ville.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-05-03 23:55

On Sat, 10 May 2003 15:33:11 +0200, Martin Seebach <usenet@g-bach.dk>
wrote:

>Det er jo fuldstændig sindsygt at "The Home of the Free" laver censur på
>den måde ..

Gør de det?

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Seebach

Dato : 11-05-03 15:25

Peter Brodersen wrote:

> Gør de det?

Ret skal være ret, jeg ved det ikke, jeg forholdt mig bare til hvad der
stod i toppen af tråden.. og det opfattede jeg som en form for censur.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 11-05-03 20:05

> Ret skal være ret, jeg ved det ikke, jeg forholdt mig bare til hvad der
> stod i toppen af tråden.. og det opfattede jeg som en form for censur.

Så du betragter det som censur, hvis en avis ikke vil trykke et læserbrev du
skriver?

"
censur
1.
betydning og brug
offentlig kontrol med tryksager, film osv.
"

--
Anders Vind Ebbesen - www.webbesen.dk
Cannon Fodder Theme: WAR, never been so much fun

Fra : Martin Seebach

Dato : 11-05-03 21:49

Jeg referede helt konkret til dette fra b9i6fk$5cv$1@news.cybercity.dk :

> Det er muligvis af politiske årsager den er blevet udskudt (måske pga.
> Irak-krigen?)

Når man regulerer udgivelser af politiske årsager, betragter jeg det som
censur (selv om det strengt leksikalt ikke er det).

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 11-05-03 22:35

> Jeg referede helt konkret til dette fra b9i6fk$5cv$1@news.cybercity.dk :

> Når man regulerer udgivelser af politiske årsager, betragter jeg det som
> censur (selv om det strengt leksikalt ikke er det).

(det var mig der skrev det sidste, ikke hverken Anders eller Martin - tjek
din citering)
Hvordan kan det nogensinde blive censur når det er firmaet der ejer
rettighederne til filmen der selv vælger at udskyde udgivelsen?!!! Det kan
vel højest kaldes for ubeslutsomhed?! De har vel vurderet at det ikke tjener
salget at udsende den på netop det tidspunkt! Hvis jeg laver noget musik,
får det spillet i radioen, sætter en udgivelsesdato og derefter tænker "nej,
jeg tror sgu ikke verden er klar til min plade, jeg venter lige et par
måneder" - Er det også censur?

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jeppe Møller

Dato : 12-05-03 08:24

> [...]
"nej,
> jeg tror sgu ikke verden er klar til min plade, jeg venter lige et par

Selvcensur?
Filmselskaber der klipper i deres film for at tilpasse dem et marked (fx)
mindre blod i engelske udgivelser- hvad ved jeg- de udøver da også en censur
overfor deres eget produkt.

Dit eksempel "nej jeg tror sgu ikke verden er klar til min plade..." kunne
falde under kategorien 'midlertidig selvcensur med profittanke i øjemed' ?
Jeg ved ikke.
Jeg tror det er *grunden* til at udkommelsen ikke er kommet (endnu), der
skal ligge til grund for om det er censur eller ej og ikke vores
forestillinger.

/JeppeM

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-05-03 10:36

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> writes:

> Filmselskaber der klipper i deres film for at tilpasse dem et marked (fx)
> mindre blod i engelske udgivelser- hvad ved jeg- de udøver da også en censur
> overfor deres eget produkt.

Det er ikke censur.

Censur er, når staten regulerer hvad der må udgives.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 12-05-03 22:21

> Det er ikke censur.
>
> Censur er, når staten regulerer hvad der må udgives.

Ok, tankeeksperiment: Er det censur når den siddende regering står bag et
ikke-til-at-misforstå budskab til produktionsselskaberne der siger noget i
retning af: "Sig os imod, og vi ødelægger jeres arbejdsforhold!"?
Ok, det er et skrækscenarie og jeg VED ikke om det er sådan, men om ikke
andet er det sket før i USA, jf. McCarthy-æraen og nu lidt også de allerede
nævnte eksempler med The Dixie Chicks, Tim Robbins, Susan Sarandon og Sean
Penn.
Jeg tror selv mest på at det er MGM der prøver at undgå at pisse på nogen
for at tjene flest penge, men igen det er amerikanerne og magt
korrumperer...

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-05-03 08:19

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror selv mest på at det er MGM der prøver at undgå at pisse på nogen
> for at tjene flest penge, men igen det er amerikanerne og magt
> korrumperer...

Ifølge flere tråde i news:alt.video.dvd er det Moore selv, der har bedt om
skubbe udgivelsen for at kunne udvide ekstra materialet. Men han er jo også
en korrumperet amerikaner...

--
Jens Thomsen

"It's the great way of oriental thinking were, you know, they think they've
tricked you... and then they have."

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 13-05-03 10:03

> Ifølge flere tråde i news:alt.video.dvd er det Moore selv, der har bedt om
> skubbe udgivelsen for at kunne udvide ekstra materialet.

VIIIGTIG detalje! Skal vi lukke diskussionen her?

Fra : Kasper Bang

Dato : 13-05-03 10:13

Jens Thomsen wrote:
> Ifølge flere tråde i news:alt.video.dvd er det Moore selv, der har bedt om
> skubbe udgivelsen for at kunne udvide ekstra materialet. Men han er jo også
> en korrumperet amerikaner...

Ja, der faldt alle vores sammensværgelsesteorier sammen.

Men Jens, du burde jo vide, at der skal mere end ubekræftede rygter til
for at stoppe os - Moore kunne være muldvarp for det onde Bush-imperie
eller i det mindste være presset af samme til at udskyde. Hmmmm....

MVH/Kasper Bang

Fra : Martin Seebach

Dato : 13-05-03 17:26

Jens Thomsen wrote:
> Ifølge flere tråde i news:alt.video.dvd er det Moore selv, der har bedt om
> skubbe udgivelsen for at kunne udvide ekstra materialet. Men han er jo også
> en korrumperet amerikaner...

Obligatorisk citat:

ALT for mange gode diskussioner bliver ødelagt at folk der ved hvad de
taler om.

Bitter bitter!

Fra : PerX ...

Dato : 17-05-03 02:52

In article <3ec11c98$0$97231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, usenet@g-
bach.dk says...

> Obligatorisk citat:
>
> ALT for mange gode diskussioner bliver ødelagt at folk der ved hvad de
> taler om.

Og endnu flere af folk som tror de ved hvad de taler om.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-05-03 09:48

> Og endnu flere af folk som tror de ved hvad de taler om.

Arh, tværtimod, det er som regel de velmenende høveder der holder debatten
kørende.

Fra : Kasper Bang

Dato : 12-05-03 09:59

"Jeppe Møller" wrote:
> [...]
> Jeg tror det er *grunden* til at udkommelsen ikke er kommet (endnu), der
> skal ligge til grund for om det er censur eller ej og ikke vores

Uden at jeg kender til den konkrete sag - der er vist ingen her der for
alvor ved hvorfor dvd'en ikke udkommer til tiden - så kunne det lyde som
om, at selvcensur er det rigtige ord. Selvcensur er i mange tilfælde
lige så slemt som statslig censur. Man føler sig presset til ikke at
udgive noget af frygt for konsekvenserne. Selv om de mest er økonomiske
for udgivelsesselskaberne, udgør problemet en begrænsning i
ytringsfriheden. Der er f.eks. flere borgergrupper i USA, som fører
kampagne mod kunstnere, der udtalte sig imod krigen - f.eks. The Dixie
Chicks, Tim Robbins, Susan Sarandon og Sean Penn. Alle disse har svært
ved at få arbejde for tiden. Var der nogen der sagde McCarthyisme?

Det mest oplagte eksempel på selvcensur for nylig er vel Madonna, der
droppede den oprindelige video (vist nok med antikrigsbudskaber) til den
seneste single pga. "hensynet til de amerikanske tropper". Selvcensur er
måske ikke et direkte udtryk for statslig censur, men den amerikanske
regering er i hvert fald ansvarlig for at have skabt et politisk klima,
hvor ytringsfriheden bliver knægtet.

MVH/Kasper Bang

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 16-05-03 21:56

"Kasper Bang" <johnnyhefty@hotmail.com> wrote in message
>, men den amerikanske
> regering er i hvert fald ansvarlig for at have skabt et politisk klima,
> hvor ytringsfriheden bliver knægtet.

Hvad lærer I ellers på Rød Ungdoms landsmøde?

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 16-05-03 23:02

> Hvad lærer I ellers på Rød Ungdoms landsmøde?

Så, vær nu sød. Ikke at jeg i øvrigt er uenig med dig, hvis det var så
slemt, var Moore blevet direkte forhindret i at lave sin film.
Der er håb endnu. Håb uden garanti, som Tolkien sagde engang... (Den hørte
jeg forleden.)

Fra : Kasper Bang

Dato : 17-05-03 11:19

"C. H. Engelbrecht" wrote:
> Så, vær nu sød. Ikke at jeg i øvrigt er uenig med dig, hvis det var så
> slemt, var Moore blevet direkte forhindret i at lave sin film.

Det er klart, at man ikke kan forhindre folk i at lave film - det ville
vække ramaskrig. Og der er selvfølgelig et stort antal uafhængige
amerikanske filmskabere, som fortsætter trods repressalierne. Men hvis
vi skelner mellem aktørerne et øjeblik, så er der ingen tvivl om, at
højreorienterede borgergrupper udøver pression mod kunstnere, der
åbenlyst var imod krigen. Den amerikanske regering udøver naturligvis
ikke censur men bærer, som jeg nævnte oven for, indirekte skylden i at
have skabt et politisk klima, hvor ytringsfriheden og grundlæggende
borgerrettigheder bliver knægtet. Vil du benægte det?

> Der er håb endnu. Håb uden garanti, som Tolkien sagde engang... (Den hørte
> jeg forleden.)

Hvis du håber på bedre tider, så er du måske heller ikke så uenig med
mig i, at der p.t. sker uheldige ting i USA?

MVH/Kasper Bang

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-05-03 15:06

> [...]
>
> Hvis du håber på bedre tider, så er du måske heller ikke så uenig med
> mig i, at der p.t. sker uheldige ting i USA?

Oh no, jeg har lige set en lang dokumentar om emnet (Bowling). Men samtidig
er jeg klar over at det faktum at problemerne finder sted i USA ikke
nødvendigvis er ensbetydende med at de ikke kunne finde sted i Europa hvis
elementerne havde været vendt rundt; dårskab kender ikke til geografi. Jeg
vil helst ikke gå hen og blive højrøvet overfor amerikanerne, for det kan de
ikke bruge til noget som helst.

Jeg har et ambivalent forhold til Moore; for det første er jeg enig i alle
(og jeg mener alle!) hans holdninger, for det andet er han en god leverandør
af sin pointe så den trænger ind og dermed er han en stor kunstner. Men for
det tredje så bærer han lidt præg af den der bedre-vidende attitude, som
venstre-fløjen tit bærer præg af (no offense, SF) og som vi herhjemme kender
fra malerdrengene i Folketinget eller 18 maj møgungerne. (Jeg kommer lige af
med nogen gasser, ikke?) Moore's teknik hvor han kommer bragende på
idealismens hest og taler ned til folk han synes opfører sig som idioter, i
stedet for at tage en traditionel debat, det er den idealistiske
venstrefløjs største fejl, for det kommer der tit ikke de ønskede resultater
ud af.

F.eks. seancen med Charlton Heston. Det var jo ikke et interview. Det var
Moore der gik målrettet efter at latterliggøre det stakkels gamle fjols, der
tilsyneladende får lidt for meget stådreng af skydevåben. Så sidder jeg
tilbage og tænker: Hvad får Charlton Heston så ud af det? Han er nedgjort og
skidesur på det tykke fjols, han venligt lukkede ind i sit hus. Det giver
Moore et knalddårligt rygte i den branche, som kan hjælpe ham til at gøre
opmærksom på idiotien i Amerika, som SVJHF er hans mærkesag. Det er sgu dem
man skal omvende, dem der har indflydelsen til at lave om på tingene,
samtidig med at man ikke sælger ud. Hvad dælen hjælper det at brænde sine
egne broer, selv om man er overbevist om at dit og dat er det rette at gøre?
Sådan har jeg det, alting i sin rette balance.

Men sådan er hans teknik tilsyneladende, og jeg er virkelig ikke uenig i
mandens pointer. Jeg bærer over med ham, fordi han mener det godt. Hellere
tage en fornuftig snak med en venstre-orienteret end med en
højre-orienteret. Min pointe var også at så længe at en film som Columbine
kommer stort op i USA så er der håb for amerikanerne selv. Om ikke andet er
det amerikanerne selv der må ligge og slås med det, vi andre kan ikke
tillade os at blande os, ikke rigtigt. Også selv om USA har både direkte og
indirekte indflydelse på resten af verden.

Bowling for Columbine er et mesterværk. Ingen tvivl om det. Men efter filmen
skal der falde en eller anden løsningsmodel på plads, som kan gøre
situationen bedre. Jeg tror ikke på onde mennesker, kun på at uvidenhed og
dårlig balance i individernes instinkter har alt for meget indflydelse rundt
omkring.

Fra : Kasper Bang

Dato : 17-05-03 16:41

Jeps, godt vi to i det mindste kan holde den kørende.

"C. H. Engelbrecht" wrote:
> [...]
> vil helst ikke gå hen og blive højrøvet overfor amerikanerne, for det kan de

Jeg tror da heller ikke, de lytter specielt meget til debatten i Europa.
Men ikke desto mindre er det nødvendigt, at vi fastholder kritikken af
problemerne og bliver ved med at blande os - både for at påvirke
verdensopinionen men også for at udtrykke støtte til de kunstnere, der
er i klemme, og sikre opmærksomhed omkring problemet.

Jeg betragter mig ikke som anti-amerikansk og "højrøvet" i forhold til
amerikanere. Jeg holder meget af (dele af) amerikansk kultur og kender
en del amerikanere, der har sunde, demokratiske værdier. Det er ikke
sort/hvidt - jeg er godt klar over, at der findes en stor opposition til
højreregeringen og mange besindige amerikanere. Det er jo trods alt
under 25% af befolkningen, der har stemt Bush til magten. Det er bare
ærgerligt, hvis de ikke kan komme til orde uden at blive kaldt
"anti-patriotiske" og blive underlagt berufsverbot.

Ad Moore:
Jeg må med skam erkende, at jeg ikke har fået set "Bowling..." endnu.
Der var simpelthen så mange andre gode film ude, da den fik premiere, så
jeg vurderede, at den som dokumentarfilm godt kunne vente til
dvd-udgivelsen. Men jeg er en mangeårig fan af Moore takket være hans
diverse tv-shows og ikke mindst "Roger & Me". Mest fordi det er
fantastisk underholdende, når han hudfletter dobbeltmoralske hyklere,
som der trods alt findes en del af i det samfund.

Dog er jeg helt enig med dig i, at der er store problemer med hans
metode - han kommer i hvert fald ikke til at leve op til de nye
dogmeregler, von Trier m.fl. har sat op for dokumentarfilm. Han
behandler helt givet ikke sine interviewofre efter forskrifterne, og du
har ret i at, at der er mere end et touch af bedrevidenhed. At det så
skulle være et generelt problem på venstrefløjen, er jeg ikke helt enig
i (men det er jeg vist for farvet til at kunne bedømme neutralt).

Det er sikkert rigtigt, at Moores fremgangsmåde er problematisk i
forhold til det potentiale han har i.f.t. resten af befolkningen - han
ville kunne påvirke opinionen meget mere, hvis han ikke var så rabiat.
Men en del af underholdningen ligger også i den skarpe kant, hans
guerilla-dokumentarisme har, og den ville jeg nødig se gå fløjten. Jeg
tror aldrig, det har været hans mål at bedrive objektiv journalistik. Og
hvem gør egentlig også det, når det kommer til stykket?

MVH/Kasper Bang

Fra : Kasper Bang

Dato : 17-05-03 11:11

Anders Vind Ebbesen wrote:
> Hvad lærer I ellers på Rød Ungdoms landsmøde?

Facts, min knægt, facts. Du vil vel ikke benægte, at der bliver ført
hetz mod de kunstnere, der har udtalt sig mod krigen?

MVH/Kasper Bang

Fra : Yoda

Dato : 12-05-03 08:59

Fra : Morten DH

Dato : 10-05-03 14:25

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis din stedmor skal have glæde af den skal den jo være i NTSC og så er
den
> eneste mulighed vist at undersøge en evt japansk udgivelse (jeg mener de
> bruger NTSC i Japan).

Omend ikke specielt udbredt "over there" så har de faktisk også
multistandard maskiner på markedet

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 10-05-03 07:51

Den står stadig på CDWOW's hjemmeside og på Future Entertainments, begge med d. 13. maj som udgivelsesdato:

http://www5.cd-wow.com/detail_results_2.php?product_code=4646

http://www.futureent.com/dvd/details.php?id=10353

Mvh
Jørgen

Fra : hansen

Dato : 10-05-03 08:16

"Jørgen Jacobsen" <jabber@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Tak for tippet, jeg har kontaktet cd-wow.coms kundeservice og spurgt om
datoen holden, for det modsiger det der står på amazon.com.