såning direkte i kompost
Fra : MC

Dato : 09-05-03 17:58

Jeg har købt et hus i efteråret, og på grunden var et hul efter en fiskedam.
Den kloge mand tager ud på genbrugsstationen og henter en masse gratis
kompost og fylder i hullet. Pletten har jeg brugt til krydderiplanter, men
nu har jeg (en pludselig mindre klog mand) læst, at man aldrig må så eller
plante direkte i ublandet kompost - øv. Jeg har dog ikke kunne finde
grunden - kender I den?

Er det fordi, det er for groft muld, eller måske fordi, der er for mange
kvælstoffer i komposten, så planterne bliver uspiselige (det var jo ikke
ligefrem meningen)

En ny og uerfaren haveejer.

Michael Christensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-05-03 18:43

MC skrev:

> Er det fordi, det er for groft muld, eller måske fordi, der er for mange
> kvælstoffer i komposten, så planterne bliver uspiselige (det var jo ikke
> ligefrem meningen)

Problemet opstår, når der er for meget opløst kvælstof i jorden. Er
dette tilfældet, nægter nogle frø at spire og skulle de spire, er der
risiko for, at de små planter ikke kan optage vand, og derfor dør (man
taler om, at rødderne svides).

Om den kompost du har hentet er for stærk, skal jeg ikke kunne sige --
det afhænger helt af, hvad den er lavet af, hvor omsat den er. Det
vandopløselige kvælstof kan jo også være udvasket i større eller
mindre grad alledere.

Jeg har selv hentet er trailerfuld på et tidspunkt og brugt det til et
hævet bed, og har ikke oplevet nogen former for problemer med de
planter vi har udplantet og sået i bedet.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-05-03 21:27

On Fri, 09 May 2003 19:42:36 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>det afhænger helt af, hvad den er lavet af, hvor omsat den er. Det
>vandopløselige kvælstof kan jo også være udvasket i større eller

Man kan formentlig få en ide om hvad den består af ved at kigge på det
haveaffald som afleveres på samme genbrugsplads. Heroppe er det min
opfattelse at det især er hækafklip, grene, mos og græsafklip som køres
derud. Godt blandet med jord.

Det er ikke noget som er voldsomt kvælstofholdigt syntes jeg.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-05-03 21:55

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> derud. Godt blandet med jord.
>
> Det er ikke noget som er voldsomt kvælstofholdigt syntes jeg.

Det er korrekt -- men jeg ved, at man f.eks. her i kommunen ikke selv
fremstiller komposten (det gjorde man i det mindste ikke), men at
affaldet (typisk grene) køres til en anden kommune, hvor det bliver
blandet med andet "godt" (jeg mindes at have hørt noget om slam fra
rensningsanlæg ol.) og komposteret.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock