Hej Jura-gruppe.
---------------------
Hjælp til sag ønskes ifb. spam fra Ofir, som kalder deres reklamer
information.
Jeg kørte for nogen tid siden en tråd i jura-gruppen med samme emne som nu
og fik nogle ganske fornuftige og seriøse svar, som jeg takker mange gange
for. Nu ønsker jeg at fortælle interesserede om hvad der sidenhen er sket og
idet jeg mener at den modtagne "information" fra Ofir er reklame-materiale,
vil jeg gerne høre hvad mine juridiske muligheder er for at gå videre med
sagen...
En mulighed er at klage til forbrugerombudsmanden, men han gør nok (måske)
ikke så meget da han tidligere har skrevet tilbage, at der ikke er særligt
mange der klager over ofir og at han ikke havde pligt til at tage alle
sagerne op (naturligvis).
Står jeg så nu i en situation, hvor jeg ikke kan gøre noget? Skal jeg opgive
sagen fordi det er for beværligt, tidskrævende, evt. dyrt at "overbevise"
Ofir om at det vitterligt er uønsket reklame de udsender til mig? Jeg tror
jeg står rigtigt godt og stærkt i sagen med mine beviser, svar og tidligere
mails som jeg har postet her på usenet... Forklaring gives:
Hvis jeg må indlede med at forsvare mig selv og angribe Ofir, så gør jeg det
på følgende måde:
Ofir skriver:
>>En forudgående anmodning (eller samtykke) kan være affattet forholdsvis
>bredt, men det skal være konkretiseret i den forstand, at det klart og
>utvetydigt fremgår, hvad der meddeles samtykke til. Den, der meddeler
>samtykket, skal være klar over, hvad der meddeles
>>samtykke til.
Dette kan Ofir sagtens skrive, men et gennemgående godt argurment og årsag
til at jeg står stærkt i sagen er den at Ofir for ganske nyligt efter at jeg
har brokket mig til dem har ændret i deres betingelser (betyder jo at de i
bund og grund frygter at jeg går videre med sagen, ikke? - det jo er en
"hel-gardering" fra deres side, når de nu har ændret betingelserne):
/Nu/ står der nemlig under Ofir´s betingelser (er blevet rettet for ganske
nyligt og det er jeg 100% sikker på at folk som har medvirket i diskussionen
af emnet kan bekræfte - jeg håber at i gider stå frem...), følgende:
>At drive en e-mail service som OFIR Mail er omkostningskrævende. Derfor
arbejder vi udfra princippet om "noget for >noget".
>
>Det er således en betingelse for at oprette og anvende en OFiR Mail konto,
at du accepterer at modtage annoncereklamer >over e-mail, SMS og MMS via
OFiR. Du accepterer også, at modtage annoncereklamer via andre selskaber i
>Søndagsavisen a-s koncernen.
>
>Alle oplysninger opbevares af OFIR eller et andet selskab i Søndagsavisen
a-s koncernen. Både OFIR og et evt. andet >Søndagsavisen a-s selskab er
godkendt dataansvarlig af Datatilsynet
Dette stod der ikke da jeg i sin tid startede med at brokke mig over Ofir
(for ca. 2½ måned siden) og da jeg i sin tid tilmeldte mig Ofir´s service og
oprettede en gratis e-mail-adresse hos dem. Det er der efterhånden ganske
mange personer her på usenet, der vil vide, hvis de har fulgt med i mine
indlæg og mine brokkerier over Ofir, vil jeg mene!
Førhen stod der nemligt følgende (tjek selv linket nederst, så er beviset
der i form af at der ikke er nogen der kunne fremkomme med bedre argumenter
for at jeg skulle opgive sagen end følgende):
>»E-mail-annoncering
>Det er en betingelse for at oprette og anvende en OFiR Mail
>konto, at du accepterer, at modtage information og nyheder om
>OFiR og OFiRs services.«
Jeg henviser igen til
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3e7e1b64%240%2442590%24edfadb0f%40dread11.news.tele.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3Dofir%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26hl%3Dda
og tjek også screenshot´sene af reklamerne i dk.binaer-gruppen med emnerne:
"information/reklame fra ofir, 3 nye billeder/screenshots" (fra d.2/5-03) og
i binaer-gruppen, emne: "Vedr. hvornår er reklame spam og hvornår er det
"information" (fra d.26/4-03), for nye interesserede debattanter, hvis i
ønsker at medvirke konstruktivt, hvad jeg hermed opfordrer folk til...
Jeg føler efterhånden at jeg står ganske stærkt i sagen og så hører jeg
meget gerne fra de personer, der brokker sig over mine indlæg og indirekte
forsøger at fortælle undertegnede at det ikke hjælper noget at brokke mig
over Ofir, for at høre om de stadigvæk er ligeså pessimistiske over at jeg
brokker mig
Har i andre ellers nogle kommentarer? Personligt syntes jeg, det er lidt for
useriøst at Ofir i deres mail "råber", dvs. skriver flere af ordene med kun
store bogstaver?
Glæder mig til at høre fra jer...
Mvh.
Martin Jørgensen.
P.s. Start med at læse resten af mailen fra bunden af... Så får i det
kronologiske tidsforløb til at passe (siden sidst jeg diskuterede emnet
her)...
------------------
Kære Martin,
Du har ikke fået et svar på dit seneste spørgsmål, da vi allerede har
tilkendegivet vores holdning i tidligere svar. Der er jo ingen grund til at
blive ved med at svare det samme.
God weekend.
Med venlig hilsen
OFiR.dk
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Martin Jørgensen
Sendt: 8. maj 2003 21:37
Til: OFiR Mail
Emne: Henvendelse om 2 spørgsmål.
Hej Ofir.
Jeg har 2 spørgsmål til jer:
1) Hvordan kan jeg checke hvor meget plads mine e-mails fylder på min 2
mb-mail konto?
2) Hvornår kan jeg forvente svar på nedenstående mail (den sidste jeg har
afsendt, dvs. den første der ligger her nedenunder) - som jeg har afsendt
til jer for nogle dage siden? Aldrig???
mvh.
Martin Jørgensen.
>===== Original Message From "Martin Jørgensen" <xxx@webmail7.ofir.dk> =====
>Kære Ofir.
>
>Begge parter i denne sag er vist enige om at jeg har afslået at modtage
>reklamer.
>
>Så lad mig lige få følgende på det rene, før vi går videre med sagen:
>
>Ifølge markedsføringsloven står der at det er forbudt at udsende uønskede
>mails (bla.) med "henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre
>formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende
>forudgående har anmodet om det." (citat fra loven).
>
>Så begge parter (dvs. både mig og Ofir) er enige om at jeg ikke har anmodet
om
>at modtage reklamer angående emnerne "Spil med om 130.000 kroner i
præmiesum!"
>og "Brug påsken til at se efter ny bil" og da disse ikke kan betragtes som
>information men som reklamer er de uønskede af mig. Tilsvarende ønsker jeg
>heller ikke at modtage andre lignende reklamer fra jer, da jeg ikke har
>accepteret at modtage reklamer og ikke havde nogen som helst reel mulighed
for
>at vide at jeg blev spammet af Ofir, da jeg oprettede min gratis mail-konto
>hos Ofir.
>
>Så påstår i altså dernæst at reklamerne med emnerne "Spil med om 130.000
>kroner i præmiesum!" og "Brug påsken til at se efter ny bil" ikke er
>reklame-mails, men informationsmails? Fordi alle jeg spørger og fremviser
>screenshots for af jeres reklamer mener det ligner reklamer...
>
>Dernæst er hensigten med jeres informationer (fremgår direkte af ordlyden i
>reklamerne):
>Punkt 1) Jeg skal helst spille med i konkurrencen om kr.130.000 i
præmiesum.
>Punkt 2) Jeg skal helst købe en ny bil gennem ofir´s bilportal.
>
>Det er en klar overtrædelse af markedsføringsloven
>Ovenstående 2 mail fra Ofir og lignende, tilsvarende spam-mails har alle
som
>udgangspunkt et markedsføringsmæssigt/afsætningsmæssigt sigte. Hvorfor i
>alverden bruger i ellers tid og penge på at sende dem ud? Hvis det er en
>"service" vil jeg gerne afmeldes denne service. Det plejer jeg ikke at have
>problemer med alle andre steder.
>
>Da jeg oprettede en konto hos Ofir og accepterede betingelserne, tolkede
jeg
>ligesom nu ordene "information om Ofir" som noget lignende: "Nu har vi
>opgraderet
>vores servere", "Pga. faldende annonceindtægter får du nu kun en 2 mb
>mail-konto, hvor du før havde 10 mb" og "vi har fået ny direktør", "vi har
>nu 5-års jubilæum" osv. Dette kan passende falde ind under kategorien
>"information".
>
>Det kan jeres spam-mails ikke og jeg skal derfor se hvad jeg kan gøre hvis
i
>ikke ændrer spam-politik og holder op med at overtræde markedsføringslovens
>§6a.
>
>
>Mvh.
>Martin Jørgensen.
>
>
>
>>===== Original Message From "OFiR Mail" <Mail@ofir.com> =====
>>Kære Martin Jørgensen,
>>
>>Vi henholder os til tidligere svar, hvor vi redegøre for, at
>>
>>- du ved oprettelsen af din OFiR Mail konto AKTIVT ACCEPTEREDE at modtage
>INFORMATION om OFiRs services. Dette er uomtvisteligt, da du ikke kan
oprettet
>en OFiR Mail konto uden at acceptere dette,
>>- de fremsendte e-mails er INFORMATIONS mails om OFiR fra OFiR og ikke
>reklame mails.
>>
>>På Forbrugerombudsmandens hjemmeside kan du læse mere, men her er et
uddrag:
>>
>>"Krav til et samtykke til at modtage elektroniske henvendelser.
>>En forudgående anmodning (eller samtykke) kan være affattet forholdsvis
>bredt, men det skal være konkretiseret i den forstand, at det klart og
>utvetydigt fremgår, hvad der meddeles samtykke til. Den, der meddeler
>samtykket, skal være klar over, hvad der meddeles
>>samtykke til. Et samtykke, der alene fremgår af dine standardvilkår eller
>forretningsbetingelser, vil således ikke opfylde kravene, medmindre det har
>været særligt fremhævet over for den pågældende."
>>
>>OFiR har derfor overholdt kravene til samtykket i forbindelse med
oprettelsen
>af din OFiR Mail konto.
>>
>>Med venlig hilsen
>>OFiR.dk
>>
>>-----Oprindelig meddelelse-----
>>Fra: Martin Jørgensen [xxx@ofir.dk]
>>Sendt: 4. maj 2003 02:25
>>Til: OFiR Mail
>>Emne: RE: Vedr. reklamer!
>>
>>
>>Vedr. overtrædelse af markedsføringslovens §6a:
>>---------------------------------------------
>>
>>Efter at have drøftet sagen med adskillige jurister og læst en hel del om
>>emnet er jeg, ligesom de fleste andre sagen er blevet forelagt overfor,
>blevet
>>bekræftiget i at nedenstående og tidligere omtalte e-mail er ombefattet af
>>reglerne for markedsføringslovens §6a, som jeg hermed henviser til.
>>
>>Derfor må jeg se mig nødsaget til at viderebringe sagen, idet i åbenbart
med
>>jeres tidligere svar ikke vil ændre spam-politik, internt hos Ofir. I bør
>>genoverveje sagen.
>>
>>Jeg imødeser jeres svar, inden for næste arbejdsuge og vil derefter gå
videre
>>med sagen såfremt i ikke ændrer reklame-politik.
>>
>>
>>mvh.
>>Martin Jørgensen.
>>
>>
>>Ovenstående skrivelse kommer på baggrund af modtagne spam-e-mails afsendt
fra
>>Ofir, med emnet "Spil med om 130.000 kroner i præmiesum!" og "Brug påsken
til
>>at se efter ny bil".
>>
>>
>>§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
>>elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
>>afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
>>tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.