Re: Vedr. hvornår er reklame spam og hvorn~
Fra : Martin Jorgensen

Dato : 09-05-03 15:35

Hej Jura-gruppe.
---------------------

Hjælp til sag ønskes ifb. spam fra Ofir, som kalder deres reklamer
information.

Jeg kørte for nogen tid siden en tråd i jura-gruppen med samme emne som nu
og fik nogle ganske fornuftige og seriøse svar, som jeg takker mange gange
for. Nu ønsker jeg at fortælle interesserede om hvad der sidenhen er sket og
idet jeg mener at den modtagne "information" fra Ofir er reklame-materiale,
vil jeg gerne høre hvad mine juridiske muligheder er for at gå videre med
sagen...
En mulighed er at klage til forbrugerombudsmanden, men han gør nok (måske)
ikke så meget da han tidligere har skrevet tilbage, at der ikke er særligt
mange der klager over ofir og at han ikke havde pligt til at tage alle
sagerne op (naturligvis).

Står jeg så nu i en situation, hvor jeg ikke kan gøre noget? Skal jeg opgive
sagen fordi det er for beværligt, tidskrævende, evt. dyrt at "overbevise"
Ofir om at det vitterligt er uønsket reklame de udsender til mig? Jeg tror
jeg står rigtigt godt og stærkt i sagen med mine beviser, svar og tidligere
mails som jeg har postet her på usenet... Forklaring gives:

Hvis jeg må indlede med at forsvare mig selv og angribe Ofir, så gør jeg det
på følgende måde:
Ofir skriver:

>bredt, men det skal være konkretiseret i den forstand, at det klart og
>utvetydigt fremgår, hvad der meddeles samtykke til. Den, der meddeler
>samtykket, skal være klar over, hvad der meddeles

Dette kan Ofir sagtens skrive, men et gennemgående godt argurment og årsag
til at jeg står stærkt i sagen er den at Ofir for ganske nyligt efter at jeg
har brokket mig til dem har ændret i deres betingelser (betyder jo at de i
bund og grund frygter at jeg går videre med sagen, ikke? - det jo er en
"hel-gardering" fra deres side, når de nu har ændret betingelserne):

/Nu/ står der nemlig under Ofir´s betingelser (er blevet rettet for ganske
nyligt og det er jeg 100% sikker på at folk som har medvirket i diskussionen
af emnet kan bekræfte - jeg håber at i gider stå frem...), følgende:

>At drive en e-mail service som OFIR Mail er omkostningskrævende. Derfor
arbejder vi udfra princippet om "noget for >noget".

>Det er således en betingelse for at oprette og anvende en OFiR Mail konto,
at du accepterer at modtage annoncereklamer >over e-mail, SMS og MMS via
OFiR. Du accepterer også, at modtage annoncereklamer via andre selskaber i
>Søndagsavisen a-s koncernen.
>
>Alle oplysninger opbevares af OFIR eller et andet selskab i Søndagsavisen
a-s koncernen. Både OFIR og et evt. andet >Søndagsavisen a-s selskab er
godkendt dataansvarlig af Datatilsynet

Dette stod der ikke da jeg i sin tid startede med at brokke mig over Ofir
(for ca. 2½ måned siden) og da jeg i sin tid tilmeldte mig Ofir´s service og
oprettede en gratis e-mail-adresse hos dem. Det er der efterhånden ganske
mange personer her på usenet, der vil vide, hvis de har fulgt med i mine
indlæg og mine brokkerier over Ofir, vil jeg mene!

Førhen stod der nemligt følgende (tjek selv linket nederst, så er beviset
der i form af at der ikke er nogen der kunne fremkomme med bedre argumenter
for at jeg skulle opgive sagen end følgende):

>»E-mail-annoncering
>Det er en betingelse for at oprette og anvende en OFiR Mail
>konto, at du accepterer, at modtage information og nyheder om
>OFiR og OFiRs services.«

Jeg henviser igen til
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3e7e1b64%240%2442590%24edfadb0f%40dread11.news.tele.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3Dofir%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26hl%3Dda

og tjek også screenshot´sene af reklamerne i dk.binaer-gruppen med emnerne:
"information/reklame fra ofir, 3 nye billeder/screenshots" (fra d.2/5-03) og
i binaer-gruppen, emne: "Vedr. hvornår er reklame spam og hvornår er det
"information" (fra d.26/4-03), for nye interesserede debattanter, hvis i
ønsker at medvirke konstruktivt, hvad jeg hermed opfordrer folk til...

Jeg føler efterhånden at jeg står ganske stærkt i sagen og så hører jeg
meget gerne fra de personer, der brokker sig over mine indlæg og indirekte
forsøger at fortælle undertegnede at det ikke hjælper noget at brokke mig
over Ofir, for at høre om de stadigvæk er ligeså pessimistiske over at jeg
brokker mig

Har i andre ellers nogle kommentarer? Personligt syntes jeg, det er lidt for
useriøst at Ofir i deres mail "råber", dvs. skriver flere af ordene med kun
store bogstaver?

Glæder mig til at høre fra jer...

Mvh.

Martin Jørgensen.

P.s. Start med at læse resten af mailen fra bunden af... Så får i det
kronologiske tidsforløb til at passe (siden sidst jeg diskuterede emnet
her)...

------------------

Kære Martin,

Du har ikke fået et svar på dit seneste spørgsmål, da vi allerede har
tilkendegivet vores holdning i tidligere svar. Der er jo ingen grund til at
blive ved med at svare det samme.
God weekend.

Med venlig hilsen

OFiR.dk

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 11-05-03 16:06

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote in message

> [...]
=====

Og for god ordens skyld påpeges det lige at der er rettet i ovenstående
e-mail-adresse for at undgå spam... xxx@ofir.dk er således ikke min
mail-adresse hos ofir.

mvh.
Martin Jørgensen.