Bål til madlavning
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-05-03 11:59

Hej

Jeg sidder og er ved at finde ud af hvad loven siger om et lille bål
til madlavning i baghaven.

Jeg synes ikke "Bekendtgørelse om brandværnsforanstaltninger ved
afbrænding af halm, kvas, haveaffald og bål m.v." siger noget ret
præcist, da den type bål ikke er nævnt under særlige former for
afbrænding.

Er det noget der står i politivedtægterne, for der synes jeg heller
ikke at jeg kunne finde andet, end at man ikke må være til fare eller
væsentlig ulempe for færdsel på vejene.

Hvor finder jeg ud af hvad man må og hvad man ikke må, altså generelt,
ikke i forhold til grundejerregler og lokale servitutter?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-05-03 12:04

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> [...]
> afbrænding af halm, kvas, haveaffald og bål m.v." siger noget ret
> præcist, da den type bål ikke er nævnt under særlige former for

Et bål er vel et bål. Man brænder jo ikke madlavning af. Man brænder noget
brænde af forskellig beskaffenhed af, og bruger det til madlavning. Så

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-05-03 12:15

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> writes:

> [...]
> "Bekendtgørelse om brandværnsforanstaltninger ved afbrænding af halm, kvas,

Og her står så valget mellem afbrænding af haveaffald og Sankt
Hans-bål. Hvad synes du passer bedst, når vi nu snakker om 2
brændeknuder med ild i?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-05-03 12:22

> Og her står så valget mellem afbrænding af haveaffald og Sankt
> Hans-bål. Hvad synes du passer bedst, når vi nu snakker om 2
> brændeknuder med ild i?

Helt ujuridisk: Jeg vil mene at Sankt Hans bål er bål afbrændt Sankt Hans
aften. De 2 brændeknuder du omtaler vil jeg betegne som "haveaffald" da det
hverken er halm, kvas eller stort nok til at kaldes et bål.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-05-03 13:17

> [...]

> Og her står så valget mellem afbrænding af haveaffald og Sankt
> Hans-bål. Hvad synes du passer bedst, når vi nu snakker om 2

Næh.
Valget står mellem de generelle betingelser eller om de skal supppleres med
særlige betingelser for særlige afbrændingsformer.
Madlavningsbål synes ikke at være omfattet af særlige betingelser, og derfor
skal kun de generelle betingelser tages i betragtning.

Herudover skal der selvfølgelig tænkes på lokale afbrændingsforbud (særligt
i sommerperioden).

/Per

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 09-05-03 13:31

Trine> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> writes:
> [...]

Trine> Og her står så valget mellem afbrænding af haveaffald og Sankt
Trine> Hans-bål. Hvad synes du passer bedst, når vi nu snakker om 2
Trine> brændeknuder med ild i?

Er det ikke nærmest en havegrill?

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Nette

Dato : 10-05-03 08:02

"Niels Elgaard Larsen" skrev i en meddelelse
> Er det ikke nærmest en havegrill?

Det kommer an på, hvordan det er bygget op.
Hvis der er sider på grillen, sådan brændet og ilden er "lukket inde",- jo,
så er det en grill. Er det åbent eller i et hul i jorden, så er det er bål.

I institutionerne gør man ofte det, at man bygger sider op af molersten,
sådan det bliver til en grill. For det første kan selv de små være med, uden
at falde i bålet og for det andet er det tilladt uden speciel tilladelse fra
Brandvæsenet.

Nette

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 12-05-03 00:46

Nette skrev:

> [...]
>så er det en grill. Er det åbent eller i et hul i jorden, så er det er bål.

Er det noget der er nedfældet på tryk - og i givet fald hvor?

Emnet interesserer mig nemlig da jeg et par dage inden trådens start
tænkte på hvordan reglerne er for havegrill, havepejs og bål i haven.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Nette

Dato : 12-05-03 09:23

"Jørgen Linde Sørensen" skrev i en meddelelse
> Er det noget der er nedfældet på tryk - og i givet fald hvor?

Jeg er sikker på, du kan få det på tryk, hvis du kontakter dit lokale
Brandvæsen. Jeg fik det dog ikke, da jeg kun skulle bruge oplysningerne,
ikke dokumentationen. Så jeg har intet jeg kan scanne ind.
Dog kan jeg se, jeg glemte at skrive, at der selvfølgelig skulle sidde en
rist over "bålet", for at det er en grill.

> Emnet interesserer mig nemlig da jeg et par dage inden trådens start
> tænkte på hvordan reglerne er for havegrill, havepejs og bål i haven.

Et eksempel, var det jeg nævnte: http://www.aarhus.dl/aabr . Med mindre du
bor i en kommune med ene af stråtægte huse eller benzintanke, så er reglerne
nok nogenlunde de samme hos dig, men du er nød til selv at rette
henvendelse til dit kommunale brandvæsen. De er ret flinke til at oplyse,
selv om aftenen eller i weekenden. Det er jo forbyggende arbejde

Nette

Fra : Martin Kofoed

Dato : 09-05-03 18:40

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Og her står så valget mellem afbrænding af haveaffald og Sankt
> Hans-bål. Hvad synes du passer bedst, når vi nu snakker om 2
> brændeknuder med ild i?

Når flammerne nu står op i ca. 2½ meters højde, og naboerne spørger / ser
undrende til, så kan du jo altid påpege, at I bare griller. Sæsonen er jo i
fuld gang!

--

Martin

Fra : Fisseslikkeren

Dato : 09-05-03 22:15

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> Og her står så valget mellem afbrænding af haveaffald og Sankt
> Hans-bål. Hvad synes du passer bedst, når vi nu snakker om 2
> brændeknuder med ild i?

Har selv fået besøg af brandinspektøren. Du må brænde alt af, dog ikke
affald eller noget giftigt, sålænge dia er under 1 mtr. Kun skt.h. må bålet
være over 1 mtr. Men hvis røgen generer andre så skal du slukke. Bøden er
3.000

-

Fra : Nette

Dato : 10-05-03 07:59

"Trine Kornum Christiansen" skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvor finder jeg ud af hvad man må og hvad man ikke må, altså generelt,
> ikke i forhold til grundejerregler og lokale servitutter?

Hej Trine

Her i Århus kan du via www.aarhus.dk/aabr gå ind på deres egen hjemmeside og
finde emnet "Retningslinier for bålafbrænding".
Der står højt og tydeligt at bålafbrænding til snobrød og lign. ikke er
omfattet, men da jeg lavede mit speciale, søgte jeg over alt efter regler,
hvor bålmadens bål kunne indgå. Det fandtes ikke, og jeg måtte derfor ringe
til Brændvæsenet her i Århus og spørge. Brandchefen synes også, det var
underlig formuleret, men kunne kun give mig ret i, at der faktisk ingen
regler fandtes på det område. Derfor skulle vi overholde de føromtalte
retningslinier. Om det har ændret sig siden, skal jeg ikke kunne sige. Du
skal i hvert fald nok lige selv tjekke det.
Det kan desuden være forskelligt fra kommune til kommune, hvad reglerne er.
Derfor synes jeg, du skal ringe til brand og redningsvæsenet i det område,
hvor du vil lave bål og høre ad hvordan de griber sagen an.

Nette