Linke til download ef en fil?
Fra : Gitte Brinck

Dato : 09-05-03 11:51

Det er jo selvfølgelig såre simpelt at linke til et site eller
andet, i Dreamweaver.

Men der må da findes en lignende funktion til download af filer.

Det virker fint hvis filen jeg linker til hedder .exe eller
setup - så får jeg muligheden for at downloade disse filer, men
hvad gør man med andre filtyper?
Hvis jeg fx. har en .mp3 fil som skal kunne downloades fra et
site, og ikke blot afspilles direkte?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-05-03 11:58

Gitte Brinck skrev:

> Men der må da findes en lignende funktion til download af filer.

Ja - bare lav et link til dem ;)

> Det virker fint hvis filen jeg linker til hedder .exe eller
> setup - så får jeg muligheden for at downloade disse filer, men
> hvad gør man med andre filtyper?

Du kan ikke i linket fortælle om browseren skal downloade filen
eller åbne den direkte. Det er opsætningen af browseren der afgør
hvilken handling der udføres som standard.

> Hvis jeg fx. har en .mp3 fil som skal kunne downloades fra et
> site, og ikke blot afspilles direkte?

Forklar dine besøgende hvordan man gemmer en fil (i windows-
browsere typisk ved at højreklikke og vælge "gem/save
destination/target")

Du kan selvfølgelig også give filerne et "forkert" typenavn - men
det betyder så at dine brugere skal omdøbe filen for at kunne bruge
den efter download.

En mellemløsning kan være at bruge zip-formatet til indpakning. Du
kan stadig ikke bestemme om filen åbnes eller downloades, men i det
mindste bliver den originale fil (inde i zip-arkivet) ikke vist
direkte.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Gitte Brinck

Dato : 09-05-03 12:52

> Forklar dine besøgende hvordan man gemmer en fil (i windows-
> browsere typisk ved at højreklikke og vælge "gem/save
> destination/target")

Man kan ikke gemme en lydfil ved at højreklikke jo.....
Jeg linker til en mp3 fil, men når man går ind på siden afspilles
filen bare.
Altså kan jeg ikke højreklikke og gemme, som på fx. et billede.

Kan det virkelig passe?

Fra : Chrisser

Dato : 09-05-03 12:53

Gitte Brinck wrote:
> [...]
> filen bare.
> Altså kan jeg ikke højreklikke og gemme, som på fx. et billede.

Næ, du skal højreklikke på selve linket - i stedet for at klikke almindeligt
på det..

Chrisser

Fra : Gitte Brinck

Dato : 09-05-03 13:05

> Næ, du skal højreklikke på selve linket - i stedet for at klikke almindeligt
> på det..

Oooh, klart

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 09-05-03 13:01

Gitte Brinck <g_brinck@hotmail.com> posting:

>Man kan ikke gemme en lydfil ved at højreklikke jo.....
>Jeg linker til en mp3 fil, men når man går ind på siden afspilles
>filen bare.

Du linker til en mp3-fil på alm. måde, <a href....>. Kan du så ikke
højreklikke på dette link og vælge "gem linkdestination" eller
lign.?

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-05-03 13:03

Gitte Brinck <g_brinck@hotmail.com> writes:

> Man kan ikke gemme en lydfil ved at højreklikke jo.....

Jo, på linket til filen.

> Jeg linker til en mp3 fil, men når man går ind på siden afspilles
> filen bare.

Det afhænger af browseren. Min afspiller ikke lyd.

> Altså kan jeg ikke højreklikke og gemme, som på fx. et billede.

Det er rigtigt, det er svært at klikke på en lyd :)

> Kan det virkelig passe?

Ja.

Hvis du er på god fod med din web-server (eller kender en der er), så
kunne du vælge at filen skal sendes med en anden type end "audio/mp3"
(eller hvad det nu er for mp3-filer). Hvis den sendes som
"application/octet-stream" eller noget andet obskurt, så browseren
ikke ved hvad den skal gøre med den, så vil den sikkert tillade
brugeren at gemme filen. Nogle browsere ignorerer dog Content-type
fra serveren og bruger bare filnavnet.

/L