Mengrad
Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 09-05-03 10:30

Hejsa
En af mine venner har et spørgsmål: Han blev for noget tid siden indkaldt
til session. Inden han troppede til behandlingen, besøgte han sin egen læge
fordi han havde smerter i sit knæ, som han frygtede ville blive værre hvis
han blev indkaldt til at aftjene værnepligt. Lægen kom frem til det resultat
at frygten var begrundet nok og vennen stillede op til session med en
udtalelse fra sin læge som så resulterede i at han blev kasseret.
Spørgsmålet lyder så på: vil der være basis for at melde knæskaden til hans
forsikringsselskab mhp. udbetaling af erstatning. Altså kan lægens udtalelse
betragtes som en påpegelse af at der er en mengrad i knæet?

Mvh
Carsten Axelsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-05-03 10:35

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk> writes:

> [...]
> forsikringsselskab mhp. udbetaling af erstatning. Altså kan lægens
> udtalelse betragtes som en påpegelse af at der er en mengrad i

Komplet ujuridisk: Nej. Dels skal smerterne jo være kommet af en
skade, som forsikringsselskabet dækker og dels må der ikke være gået
for lang tid.

Ens egen læge vil oftest heller ikke være nok til at kunne bedømme en
skade.

Og for at få noget som helst erstatning, så skal det vist være en
meget alvorlig skade. Personligt har jeg nu af to omgange fået fjernet
dele af menisken i højre knæ, jeg kan ikke stå op mere end 5-10
minutter ad gange og jeg kan ikke gå mere end et par kilometer når det
er bedst. Og det er pga. en skade, som forsikringsselskabet
anerkender. Men det er ikke nok til at jeg kan komme over 5% grænsen,
så jeg kan ikke få en krones erstatning.

Men det kan da aldrig skade at spørge.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : // Overby

Dato : 09-05-03 19:29

> Men det kan da aldrig skade at spørge.

og klage!

Daniel, der taler af erfaring...

Daniel

Fra : jacob nielsen

Dato : 09-05-03 20:28

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
> anerkender. Men det er ikke nok til at jeg kan komme over 5% grænsen,
> så jeg kan ikke få en krones erstatning.

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på dette område, men jeg har fået lavet et
nyt korsbånd i det ene knæ. Udover korsbåndet er der en skade på brusken,
som på sigt kan vise sig at blive problematisk. Det har givet mig en méngrad
på 8%.

Mvh.
Jacob

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 10-05-03 12:09

Hej igen
Jeg glemte iøvrigt at nævne at sessionslægen kom frem til det samme resultat
som egen læge altså 2 udsagn der siger det samme.
"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ebb7527$0$89554$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Tommy Hasen

Dato : 10-05-03 12:20

"> Hej igen
> Jeg glemte iøvrigt at nævne at sessionslægen kom frem til det samme
resultat
> som egen læge altså 2 udsagn der siger det samme.

Jeg kan ikke huske den præcise formulering, men det er noget i stil med "en
pludselig udefra kommende hændelse" her er der ikke tale om en ulykke, men
det forsikringen kalder sygdomstilfælde, hvilke de ikke dækker.

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk
Fjern XXX ved direkte svar

Fra : Henning

Dato : 10-05-03 12:54

On Fri, 9 May 2003 11:30:15 +0200, "Karen Stricker & Carsten Axelsen"
<strixelsen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>forsikringsselskab mhp. udbetaling af erstatning. Altså kan lægens udtalelse
>betragtes som en påpegelse af at der er en mengrad i knæet?

Ikke-juridisk svar: Selv om du kan, så overvej det mere end een gang!
Jeg fik for mange år siden ifm. en arbejdsulykke udbetalt 15.000,- og
erklæret 5% invalid (knækkede et par tænder o.a.). Det var fedt med de
penge, da jeg var 18 år, men det har givet problemer lige siden! Hver
gang der skulle skiftes forsikringsselskab, tegnes livsforsikring,
udvidet ulykke, indmeldelse i Danmark osv. har det været den ene og
den anden klausul, og kun problemer! Man kan desværre ikke betale
pengene tilbage og få slettet sin men-grad, selv om jeg mange gange
gerne har villet!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Salle \(8700\)

Dato : 10-05-03 23:26

prøv at denne mentabel

http://www.ask.dk/udgivelser/html/mentabel.htm

salle

Fra : Salle \(8700\)

Dato : 10-05-03 23:26

prøv at denne mentabel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-05-03 10:16

In article <3ebb7527$0$89554$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Karen Stricker & Carsten Axelsen wrote:
> [...]
> forsikringsselskab mhp. udbetaling af erstatning. Altså kan lægens udtalelse
> betragtes som en påpegelse af at der er en mengrad i knæet?

Nej, ikke medmindre problemet er opstået ved et uheld.

Da personen har en knæskade, og der er lægeerklæring på
dette, så bør det meldes til forsikringen, da man ellers vil kunne få
problemer for at have tilbageholdt heldbredsoplysninger, ihvertfald
hvis der kommer en skade.

Fra : MAndersen

Dato : 11-05-03 11:55

meddelelse news:slrnbbs57h.1qt.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> dette, så bør det meldes til forsikringen, da man ellers vil kunne få
> problemer for at have tilbageholdt heldbredsoplysninger, ihvertfald

Dette er ikke korrekt. Problemet kan først opstå den dag han evt. tegner en
forsikring hvor der skal afgives helbredsopl. Da vil det skulle oplyses. At
du bliver syg mens en forsikring er i kraft gør ikke at du skal anmelde
sygdommen til dit forsikringsselskab.

Til Trine.
Enten har du accepteret et afslag på din knæskade uden videre, eller også
ligger der noget andet bag der gør at du ikke kan få erstatning. Hvis dit
knæ er som du skriver, bør du straks indanke den afvisning du har fået fra
dit forsikringsselskab.
-----

Der skal ikke nødvendigvis være tale om et ulykkestilfælde. En
invalideforsikring kræver ikke at der skal være tale om en ulykke, eller
noget pludselig. Men da din kammerat ikke har fået sat mengrad på sit knæ er
der ikke noget at kræve erstatning for.

mvh
MAndersen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-05-03 12:05

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> knæ er som du skriver, bør du straks indanke den afvisning du har fået fra

For at anke det, koster det 5000 kroner. Jeg fik først at vide, at jeg
kunne anke, efter selv at have spurgt, så faktisk føler jeg mig ret
dårligt behandlet. Men på kontanthjælp (delvist pga. knæet), under 25
år, så kan man ikke lige finde 5000 kroner til noget som helst.

Og så har de 1000 muligheder for at slippe ud af det igen, da jeg
samtidig har hypermobile led med begyndende slidgigt, så de kan jo
bare sige, at det er derfor jeg stadigvæk har gener. Jeg må indrømme,
at jeg overhovedet ingen tillid har til det forsikringsselskab mere.

Fra : MAndersen

Dato : 11-05-03 13:40

> [...]
> bare sige, at det er derfor jeg stadigvæk har gener. Jeg må indrømme,
> at jeg overhovedet ingen tillid har til det forsikringsselskab mere.

Det kan jeg godt følge dig i. Hvor er det du skal betale kr. 5.000,- for en
anke? Det er vel forsikringsselskabet der har sagt hvad de vil give i
mengrad, og hvis det skal ankes må det vel blive forsikringsankenævnet i
første instans, og det koster kun kr. 100,- hvis sagen skal køres der. Du
kan også altid ringe og stille spørgsmål om hvad de mener.

Der er tidligere afsagt dom i sager hvor forsikringsselskabet ikke har ret
til at gøre fradrag for tidligere skader/lidelser.

mvh
MAndersen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-05-03 14:26

> [...]
> første instans, og det koster kun kr. 100,- hvis sagen skal køres der. Du
> kan også altid ringe og stille spørgsmål om hvad de mener.

For at få taget afgørelse op ved arbejdsskadestyrelsen. Jeg har ikke
fået en mengrad, da den er vurderet til at være under 5%, og derfor
ikke kan give erstatning.

Jeg har haft fat på forsikringsankenævnet, hvor jeg fik at vide, at de
ikke kunne gøre noget. Desværre har jeg ikke den mail mere, så måske
skulle jeg prøve at ringe.

> Der er tidligere afsagt dom i sager hvor forsikringsselskabet ikke har ret
> til at gøre fradrag for tidligere skader/lidelser.

Har du nogle referencer?

Fra : MAndersen

Dato : 11-05-03 18:31

> [...]
>
> Jeg har haft fat på forsikringsankenævnet, hvor jeg fik at vide, at de
> ikke kunne gøre noget. Desværre har jeg ikke den mail mere, så måske

U.2002.2358H - Ryglidelse anset for arbejdsskade, ikke fradrag for
forudbestående lidelse.
U.1996.1334H - Erhvervsevnetabserstatning efter tilskadekomst ved
færdselsuheld.

Sagerne er ikke similar din sag, men noget tyder på at bestående lidelser
eller svagheder ikke fradrages. En advokat kan sikkert hjælpe bedre.

mvh
MAndersen