Trådløst keyboard og sikkerhed
Fra : Karsten Jensen

Dato : 09-05-03 09:39

Hej gruppe!.

Jeg har kigget lidt på google, men har ikke kunnet finde noget om emnet.
Hvis man har et trådløst keyboard via radiobølger, så er der vel i
princippet ikke noget i vejen for at naboen - hvis han/hun er tilstrækkeligt
nørdet - kan sidde 1½ meter på den anden side af væggen og opsnappe
passwords m.m?. Jeg har læst at man kan få trådløse keyboards, hvor signalet
er krypteret, så er der jo nok ikke noget problem. Jeg har selv et ganske
almindeligt trådløst keyboard, og nogle gode naboer , Men kan der
generelt være et sikkerhedsproblem her?.

Karsten Jensen

Ved svar pr. mail, fjern "et"

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 09-05-03 10:02

"Karsten Jensen" <eutykus1paulus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
tilstrækkeligt
> nørdet - kan sidde 1½ meter på den anden side af væggen og opsnappe

Det har du nok ret i. Det er også sket ved uheld flere steder... Jeg har
fx en bekendt, som pludselig opdagede at "en anden skrev på hans
skærm" - det var naboen som ikke havde opdaget noget, for det virkede jo
også hos ham.... ;)

> [...]
ganske
> almindeligt trådløst keyboard, og nogle gode naboer , Men kan der
> generelt være et sikkerhedsproblem her?.

Der er vel et generelt sikkerhedsproblem, men det har dem der bruger
trådløse keyboards vel overvejet ;) Jeg ville ikke bruge trådløse
keyboards steder hvor der tastes passwords, med mindre jeg havde et fint
certifikat fra producenten om at det var tilstrækkeligt krypteret og
stadig da ville jeg overveje senderens rækkevidde og afstanden til
potientielle hackere...

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-03 10:51

Stig Meyer Jensen skrev:

> [...]
>fx en bekendt, som pludselig opdagede at "en anden skrev på hans
>skærm" - det var naboen som ikke havde opdaget noget, for det virkede jo

Kunne bekendten ikke bare skrive "Hold op med det!"?

--
Bertel

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 09-05-03 10:55

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne bekendten ikke bare skrive "Hold op med det!"?

Det ved jeg ikke, men det kunne sikkert have givet en del forvirring i
den anden ende :)

Det "morsomme" er egentlig at mindre kyndige PC-brugere ikke har nogen
anelse om hvad der sker og tror de har fået Gremlins i PC'en eller at en
hacker har overtaget deres dyrebare maskine ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 09-05-03 10:55

Stig Meyer Jensen skrev bl.a.:

> [...]
> fint certifikat fra producenten om at det var tilstrækkeligt
> krypteret og stadig da ville jeg overveje senderens rækkevidde og

Jeg forstår godt din smiley. For jeg tror langtfra at alle der har et
trådløst tastatur har overvejet de sikkerhedsmæssige aspekter. Mit eget
tastatur er et Fujitsu Siemens, og jeg har ikke kunnet finde noget på deres
hjemmeside omkring sikkerhed. D.v.s. at når der holder en bil nede på vejen
10 meter herfra - og personerne ligner hackere - så kunne de måske med
fintfølende udstyr opsnappe hvor meget jeg har overskredet min
kreditkonto......

Karsten Jensen

Ved svar pr. mail, fjern "et"

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 09-05-03 10:58

"Karsten Jensen" <eutykus1paulus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
med
> fintfølende udstyr opsnappe hvor meget jeg har overskredet min

Ja du har i det mindste overvej risikoen, men det tør jeg vædde med at
90% af brugerene ikke har...

Det eneste du mangler er at pakke din sender/modtager ind i sølvpapir,
så er du faktisk den perfekte hjemmebruger :D

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 09-05-03 11:00

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk
"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> skrev i en meddelelse
> "Karsten Jensen" <eutykus1paulus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [snip]
> eget

> deres
[SNIP]

ARRRG Nå går vi OT:

Mange gange undskyld for at min nyhedslæser ombryder så latterligt - jeg
er ved at finde ud af hvorfor og hvordan; hvis du har svaret, kan du evt
give det i dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Michael

Dato : 09-05-03 11:23

Stig Meyer Jensen wrote:
cut

> Det eneste du mangler er at pakke din sender/modtager ind i sølvpapir,
> så er du faktisk den perfekte hjemmebruger :D

> [...]
cut

Kan man ikke "bare" lavet værelset hvor Pcén står om til
et radiodødt rum

Michael

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 09-05-03 16:20

Michael wrote:

> [...]
> cut

> cut
>
> Kan man ikke "bare" lavet værelset hvor Pcén står om til

Hvis man pakker computerhjørnet ind i hønsenet og smider et kabel til jord
burde det vel virke som et Faraday-bur ?

http://www.fys.uio.no/roterom/b/b14.html

--
Magnus Pedersen

Fra : 15kw

Dato : 09-05-03 16:31

"Magnus Pedersen" <mgpeder@hotmail.com> skrev i

> Hvis man pakker computerhjørnet ind i hønsenet og smider et kabel til jord
> burde det vel virke som et Faraday-bur ?

Hønsenet dæmper næsten ikke noget og jord har ikke noget at gøre med
dæmpning af radio bølger.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-05-03 16:56

"Magnus Pedersen" <mgpeder@hotmail.com> skrev .
> Hvis man pakker computerhjørnet ind i hønsenet og smider et kabel til jord
> burde det vel virke som et Faraday-bur ?
>
> http://www.fys.uio.no/roterom/b/b14.html

Skal det have nogen effekt for de frekvenser, skal maskerne ned i
fluenetstørrelsen. Og "jord" er lig med et mindst to meter langt metalspyd
banket ned i jorden.
Desuden skal dit faraday-bur omslutte 100% = alle fire sider plus loft og
gulv, uden nogen åbninger i samlingerne.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : 15kw

Dato : 09-05-03 17:28

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev i

> [...]
>
> Skal det have nogen effekt for de frekvenser, skal maskerne ned i
> fluenetstørrelsen. Og "jord" er lig med et mindst to meter langt metalspyd

Hvad vil du med en jordforbindelse?
Hvis du propper en radiosender ind i en tæt metalkasse, så er udstrålingen
den samme uanset om der er jord på din kasse eller ej.

Jord er noget man bruger til personel beskyttelse / lynafledere og
potteplanter.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-05-03 23:32

"15kw" <nospam15kw@tdcadsl.dk> skrev
> [...]
> den samme uanset om der er jord på din kasse eller ej.
>
> Jord er noget man bruger til personel beskyttelse / lynafledere og

Du må meget undskylde, at en gammel radiomekaniker blander sig, men hvis
sender befinder sig inde i en effektivt jordet afskærmning med
maskestørrelse mindre end bølgelængden på de udsendte signaler, er det meget
lidt - om overhovedet noget - der slipper ud. Især med de relativt små
signaleffekter, der normalt er tale om ved en trådløs mus. Det er derfor
rimeligt at antage, at kun den modtager, som befinder sig inde i samme
afskærmning, kan opfange signalerne.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : 15kw

Dato : 10-05-03 07:44

> [...]
> signaleffekter, der normalt er tale om ved en trådløs mus. Det er derfor
> rimeligt at antage, at kun den modtager, som befinder sig inde i samme

Hvis du kommer din radiosender ind i et bur / kasse eller dåse der er lavet
af ledende matriale hvor de største huller er væsentlig mindre end en
bølelængde for det udsente signal så vil du få en god dæmpning, dæmpningen
er dog meget afhængelig af matriale tykkelsen specielt hvis der er hulle
nogle steder.
Nu har vi så den jord ledning der er så mange der taler om, er der nogen der
kan fortælle mig hvordan der kan løbe nogen FH-Strøm i den da vores radio
sender er inde i kassen.

PS Hvis en ledning skal være en god leder af et HF-Sinal så skal den være
lige så bred såm den er lang !

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Benny Amorsen

Dato : 11-05-03 11:10

15kw> PS Hvis en ledning skal være en god leder af et HF-Sinal så skal
15kw> den være lige så bred såm den er lang !

Det lyder rimeligt upraktisk.

/Benny

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-05-03 16:00

"15kw" <nospam15kw@tdcadsl.dk> skrev

> PS Hvis en ledning skal være en god leder af et HF-Sinal så skal den være
> lige så bred som den er lang !

Den er helt ny for mig. Jeg har trukket kilometervis af skærmede
antennekabler og de er da sjældent tykkere end 1½-2 mm. i lederen.

Et godt jordkabel behøver ikke være tykkere end 10 mm. og derudover må det
ikke være et solidt stykke tråd, det skal være spundet af mange kordeler -
gerne 100 eller flere.

Jordspydet skal som tidligere nævnt mindst 2 meter ned i jorden og
fastgørelsen til spydet skal ske med solidt spændebånd eller lignende.
Samlingen skal endvidere korrosionsbeskyttes, da korrosion vil forringe den
galvaniske forbindelse mellem kabel og spyd.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 11-05-03 17:31

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote in message

> "15kw" <nospam15kw@tdcadsl.dk> skrev

> Den er helt ny for mig. Jeg har trukket kilometervis af skærmede
> antennekabler og de er da sjældent tykkere end 1½-2 mm. i lederen.

Men ikke studeret HF teknik.

1) Et antennekabel er et langt faraday bur: Skærmen er lukket og
omslutter inderlederen, og forhindrer udstråling fra
inderlederen/indstråling på inderlederen. Fysikken inden i kablet er en
anelse mere kompliceret, men er ikke nødvendig at forklare endnu (vi
ender i regulær ledningsteori).
2) Det er to ledere med samme center - de er coaxiale. Derfor vil et
magnetfelt der inducerer en spænding på kablet inducere lige stor
spænding på begge ledere, og du ser ingen spændingsFORSKEL mellem
inderleder og skærm på kablet.
3) i enderne er skærmen termineret til stikket/kabinettet med en bred
kort forbindelse (typisk 360 grader kontakt, eller fastspænding mod en
overflade). En 'pigtail' er skidt.
4) Da (3) er lavimpedant, og (2), så vil det at ende 1 svinger i forhold
til ende 2 ikke give anledning til en spændingsFORSKEL mellem skærm og
inderleder i enden af kablet, idet den strøm der løber i skærmen giver
anledning til et magnetfelt, der igen giver anledning til en identisk
induktion på inderlederen.
5) Set udefra er det en tyk enkeltleder der er forbundet til
kabinetterne på de to enheder, fortsættes efter pausen:

> [...]
det
> ikke være et solidt stykke tråd, det skal være spundet af mange

Glem alt om 50Hz-og-DC i denne sammenhæng.
Vi ønsker at den ene ende ikke skal svinge i forhold til den anden ende.
Dette betyder at vi gerne vil have lav modstand (ellere rettere:
impedans), så strømmen kun giver anledning til en lille spændingsforskel
fra den ene ende til den anden.
Tager vi en 10mm diameter ledning der løber vandret 5 meter 0,5 meter
over jord(planet), så har den en selvinduktion på ca. 3 uH.
Ved 50 Hz har den en impedans på nogle milliohm (selvinduktionen giver
0,9 milliohm)
Ved 27MHz har den en impedans på 508 ohm.

Kan vi blive enige om at 500 Ohm er en ret elendig forbindelse mellem
apparat og jordspyd?

Gør vi lederen bred opfører den sig som et plan, og selvinduktionen
falder:
En 5 meter bred 1 cm tyk leder 0,5 meter over jordplanet har en
selvinduktion på 0,63 uH. Det er bedre, 106 ohm, men giver et hint om
hvor træls HF spændinger opfører sig i konstruktioner med stor fysisk
udstrækning.

Om du bruger litzetråd eller ej gør ingen forskel for denne beregning
(faktisk antager denne beregning at du bruger en ideel ledning)

/Kasper

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-05-03 19:52

"Kasper Pedersen" <ngfilter@kasperkp.dk> skrev
> Men ikke studeret HF teknik.
>
> 1) Et antennekabel er et langt faraday bur: Skærmen er lukket og

[Et meget langt klip]

> Om du bruger litzetråd eller ej gør ingen forskel for denne beregning
> (faktisk antager denne beregning at du bruger en ideel ledning)

Gider du læse mit svar af 10/5 kl. 00:31 - bare den første linje, inden du
giver flere belæringer om HF?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 11-05-03 19:59

> Gider du læse mit svar af 10/5 kl. 00:31 - bare den første linje,
inden du
> giver flere belæringer om HF?

hmm, ups?
Jeg må hellere optræne min hvem-skrev-hvilken-post hukommelse.

/Kasper

Fra : Madsen

Dato : 09-05-03 14:53

Stig Meyer Jensen skrev:

> Det eneste du mangler er at pakke din sender/modtager ind i
> sølvpapir, så er du faktisk den perfekte hjemmebruger :D

Jeg kan også stærkt anbefale: <http://zapatopi.net/afdb.html> ;)

Madsen.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 09-05-03 15:18

> Jeg kan også stærkt anbefale: <http://zapatopi.net/afdb.html> ;)

LOL.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : 15kw

Dato : 09-05-03 11:29

> [...]
> almindeligt trådløst keyboard, og nogle gode naboer , Men kan der
> generelt være et sikkerhedsproblem her?.

Jeg har prøvet at lave en lidt bedre modtager til de gamle logitech
keyboards, det kunde lade sig gøre at modtage data på mere end 100meters
afstand, det kræver dog at der ikke er andre brugere af den type trådløst
udstyr i nærheden.
Frekvenserne der blev brugt er nogle af A-kanalerne på det anmindelige
walkie-talkie bånd der er afsat til fjernstyrret legetøj (Læs fjernstyrede
biler / baby alarmer).
Der bliver brugt 2 kanaler til mus og 2 kanaler til keyboard.
Den ene kanal bliver brugt til at overføre Clock-signal og den anden
overføre data der er synkroniseret til clock signalet.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 09-05-03 11:37

"15kw" <nospam15kw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> Den ene kanal bliver brugt til at overføre Clock-signal og den anden
> overføre data der er synkroniseret til clock signalet.

Hmm der var en der er 10% mere elektroniknørd end mig ;) - muligvis er
der her en helt ny mulighed for Wardrive med en bærbar og en
supermodtager....

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : 15kw

Dato : 09-05-03 13:11

> Hmm der var en der er 10% mere elektroniknørd end mig ;) - muligvis er
> der her en helt ny mulighed for Wardrive med en bærbar og en
> [...]

Du kan prøve at lytte på følgende frakvenser.
27,045MHz (MSE 1)
27,095MHz (KBD 1)
27,145MHz (KBD 2)
27,195MHz (MSE 2)
Frekvenserne står på printet i fra en Logitech Cordless Mouse reciver
M/N: C-RA1
P/N: 850567-1000

Du skal nok regne med at der er flere mus end der er keyboards at lytte til,

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 09-05-03 14:05

> Du kan prøve at lytte på følgende frakvenser.
> 27,045MHz (MSE 1)
> 27,095MHz (KBD 1)
> 27,145MHz (KBD 2)
> 27,195MHz (MSE 2)

Nu har jeg hverken intentioner om at gøre det (jeg skulle jo nødigt blive
Valus Hacker #2) eller tekniske evner til at gøre det. Men det virker ikke
være så svært som man kunne have håbet ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-05-03 11:47

Karsten Jensen wrote:

> [...]
> almindeligt trådløst keyboard, og nogle gode naboer , Men kan der
> generelt være et sikkerhedsproblem her?.

Du har ret i, at der kan være et problem. Og jeg har endnu ikke set
trådlæst tastatur eller mus, hvor jeg fornemmede at sikkerheden var
i orden. Kryptering er i sig selv ingen garanti for sikkerheden, hvis
hvem som helst kan købe en tilsvarende modtager og dermed dekryptere
signalet.

Der skal ske nøgleudveksling på en sikker måde, og det kan derfor
ikke gøres trådløst. En ledning til nøgleudveksling ville være en god
løsning, et par sekunder efter du har tændt kan du så trække ledningen
ud og på sikker vis bruge udstyret trådløst. Jeg har set mus, hvor
modtager var bygget sammen med en holder til musen som samtidig var
oplader. Det ville være ganske fornuftigt i samme holder at lave
forbindelser til nøgleudveksling.

Så længe jeg ikke har set en løsning jeg stoler på vil jeg ikke selv
investere i et trådløst tastatur. En trådløs mus udgør ikke en lige
så stor risiko, da der sjældent overføres særligt følsomme data, og
en trådløs mus er efter min mening langt mere brugbar. Jeg kan ikke
lige se, hvad glæde jeg skulle have af et trådløst tastatur.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Alex Holst

Dato : 09-05-03 11:54

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:
> En trådløs mus udgør ikke en lige
> så stor risiko, da der sjældent overføres særligt følsomme data, og
> en trådløs mus er efter min mening langt mere brugbar.

"Now we need to generate your keypair. Please move your mouse to
generate some random data."

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 09-05-03 12:56

Alex Holst <a@mongers.org> writes:

> "Now we need to generate your keypair. Please move your mouse to
> generate some random data."

Du skal godt nok være en imponerende dygtig hacker for at vide præcist
hvornår musen bliver brugt som input til en random number
generator.

Og selv da kan det vist ikke stride mod Kaspers udsagn at det er
sjældent.

Hilsen
Kåre
--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

2b|~2b == -1

Fra : Alex Holst

Dato : 09-05-03 13:03

http://www.eskimo.com/~joelm/tempest.html

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-05-03 17:25

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Der skal ske nøgleudveksling på en sikker måde, og det kan derfor
>ikke gøres trådløst.

Du mener: "Via traadloes envejs-kommunikation"?

Ved traadloes tovejs-kommunikation burde det vaere muligt - omend
der naturligvis kan vaere en lille hurdle med sikker
identifikation af musen/tastaturet.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-05-03 00:37

Allan Olesen wrote:

> Du mener: "Via traadloes envejs-kommunikation"?
>
> Ved traadloes tovejs-kommunikation burde det vaere muligt - omend
> der naturligvis kan vaere en lille hurdle med sikker
> identifikation af musen/tastaturet.

Ja, netop identifikationen er problemet. Og det løses ikke ved
tovejs kommunikation. Hvis du køber to ens sæt udstyr f.eks.
to trådløse mus af samme model er der for hver modtager to
mulige mus. Enten skal relationen mellem mus og modtager være
fast fra fabrikens side, hvilket kan være et problem såfremt
du ønsker at udskifte den ene af komponenterne. Eller også
skal du kunne angive, hvordan relationen skal være, f.eks. ved
at sætte musen i den pågældende modtager til opladning.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Lars Møller

Dato : 10-05-03 07:33

Karsten Jensen wrote:
> Hej gruppe!.
>
> Jeg har kigget lidt på google, men har ikke kunnet finde noget om emnet.

Prøv:

http://www.google.com/search?q=wireless+keyboard+vulnerability&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=

Med venlig hilsen

Lars P. Møller

Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-05-03 08:44

Lars Møller skrev:

> Prøv:

http://www.google.com/search?q=wireless+keyboard+vulnerability&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=

Linket er dødt. I mellemtiden har jeg selv fundet lidt forskelligt bl.a.
denne:

http://www.aftenposten.no/english/local/article.jhtml?articleID=427797

Karsten Jensen

Ved svar pr. mail, fjern "et"

Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-05-03 09:06

Karsten Jensen skrev:

http://www.google.com/search?q=wireless+keyboard+vulnerability&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=

> Linket er dødt.

Sorry, jeg fik ikke det sidste = med. Tak for linket.

Mvh

Karsten Jensen