Hjælp til "Græsk" menu ?.
Fra : B.

Dato : 09-05-03 09:30

Hej.

Jeg skal have gæster lørdag, og savner dertil lidt inspiration.
Planen er at der skal serveres : Græsk Salat, Tzatziki, Flute, Bagte
kartofler (måske ikke helt Græsk ) , men hvad med kød ?.
Jeg kunne godt bruge nogle forslag til hvad man kunne servere til + en god
opskrift.

På forhånd tak.

Mvh. Brian.

Fra : mcloud

Dato : 09-05-03 09:50

"B." skrev d. 09-05-03 09:30 dette indlæg :
> [...]
> kartofler (måske ikke helt Græsk ) , men hvad med kød ?.
> Jeg kunne godt bruge nogle forslag til hvad man kunne servere til + en

Jeg syntes du skulle lave græske kartofler istedet for bagte: Græske
kartofler

Kartofler ,alt efter hvor mange gæster du har skæres i både ,sprinkles
med olivenolie og drysses med friske krydderurter eller bare tørret
oregano ,ind i ovnen i 1 time på 2oo grader og over sprinkles med
friskpresset citronsaft lige inden serveringen.

Dette er min absolut favorit græske ret,utrolig mør og meget velsmagende
Prøv det passer sig selv lige til det skal serveres :

Kleftiko : 6 personer.

.Super mør og smagsfuld ret , der ingen regel er for at lave . Man skal
bare huske at lægge folie på inden stegningen , for at forsegle gryden
eller fadet ,så al damp og den dejlige koncentreret smag af lam og vin
samt krydderier bliver i fadet.

2kg lammeskank( osso buco) eller kølle eller bov, i 2 tommers tykkelse
eller lammebov skåret i store stykker.
500 gram pillede løg
3/4 kg kartofler
1 1/2 dl olivenolie
1 1/2 dl hvidvin
2 kryddertomater hakket
1 grøn peber ,strimlet

5-? fed hvidløg ( skåret i skiver )
Friskhakket oregano eller tørret
Mynte frisk eller tørret
Rosmarin frisk
Saften af 2 citroner
8-10 laurbærblade
2 tsk . salt
1/4 tsk. peber

Forvarm ovnen til ca 185 grader i ca 15 minutter . Læg lammekødet og
alle de andre ingredienser i eet stort ildfast fad eller en keramisk
eller jern gryde med låg.Citronsaften sprinkles over lammekødet. Læg
staniol over gryden eller fadet, inden låget bliver lagt på.

Skru derefter varmen ned på ca 120-130 grader og bag retten i ca 4-5
timer . Serveres straks og rygende varmt, med et godt brød og en god
salat. Prøv at smuldre fetaost hen over retten de sidste 10
minutter,det er bare godt . Server rethina eller en kraftig rødvin til

Velbekommen og god fornøjelse

mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : B.

Dato : 09-05-03 10:36

> Velbekommen og god fornøjelse
> mcloud

Takker !, det lyder rigtig godt .
Eneste problem er tiden, det kniber med at have 4-5 timer til rådighed .
Det skulle helst kunne forberedes i dag og derefter kunne klare sig med 1 -
1½ time i ovnen / gryden i morgen.
Så jeg tror jeg vil gemme det til en anden dag, men måske det kunne laves i
dag og bare varmes op i morgen ?.

Er der andre ideer til lidt mindre tidskrævende "kød tilbehør" ???.

Mvh. Brian

Fra : mcloud

Dato : 09-05-03 12:21

"B." skrev d. 09-05-03 10:36 dette indlæg :

> [...]
laves i
> dag og bare varmes op i morgen ?.
>
> Er der andre ideer til lidt mindre tidskrævende "kød tilbehør"

Det kan sagtens laves idag og varmes op imorgen,så skal du bare vente
med fetaosten til imorgen
mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : Ghita

Dato : 09-05-03 10:45

I news:3ebb66f7$0$24614$edfadb0f@dread14.news.tele.dk griflede B.:
> [...]
> kartofler (måske ikke helt Græsk ) , men hvad med kød ?.
> Jeg kunne godt bruge nogle forslag til hvad man kunne servere til +

Prøv at tage et kig her.
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=gr%E6sk+mad&btnG=Google-s%F8gning&meta=group%3Ddk.kultur.mad%252Bdrikke

--
God bagjul...
Ghita

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 09-05-03 16:33

B. wrote:
> [...]
> kartofler (måske ikke helt Græsk ) , men hvad med kød ?.
> Jeg kunne godt bruge nogle forslag til hvad man kunne servere til +

Hvis det skal gå hurtigt er det nemt at lave grillspyd.. På græsk hedder de
noget lignende Souvlaki -

Det er blot skinekød på spyd og græske krydderi blandinger/ Gyros krydderier
kan købes i de store supermarkeder eller udenlandske grønthandlere

Velbekomme

/Bonnie

Fra : Nette

Dato : 10-05-03 07:42

"B." skrev i en meddelelse

> [...]
> kartofler (måske ikke helt Græsk ) , men hvad med kød ?.
> Jeg kunne godt bruge nogle forslag til hvad man kunne servere til + en god

Bagte kartofler, synes jeg også du kunne erstatte med græske kartofler, og
hvad så med et græsk farsbrød? En klassikker, men bestemt ikke dårligt:
Hakket lammekød/svinekød, krydret med æg, mælk, mel, div.krydderier.
Halvdelen lægges i et fad, fetastykker og kogte ris lægges i midten, og
resten af farsen lægges ovenpå og dækkes ned over siderne. Kom lidt rasp og
smør ovenpå og bag det i ovnen ved 180-200 grader i 1 1/4 - 1½ time.

Nette