Hjemmelavet kærnemælks koldskål ?
Fra : René Hansen

Dato : 08-05-03 18:59

Hej

Så er tiden igen kommet til koldskål. Jeg har i mange år snart købt mange af
de "modeller" som vi bliver præsenteret i supermarkedet.
Jeg husker min gamle mor lavede koldskålen selv men hun kan ikke huske
hvordan hun gjorde desværre. Jeg kan bedst lide den som har citron smag over
sig selvom den med æg og tykmælk heller ikke er helt umulig.

Jeg håber i kan hjælpe med en dejlig opskrift på hvordan den klares

Mvh René

Fra : gch123

Dato : 08-05-03 19:36

"René Hansen" skrev d. 08-05-03 18:59 dette indlæg :
> [...]
> de "modeller" som vi bliver præsenteret i supermarkedet.
> Jeg husker min gamle mor lavede koldskålen selv men hun kan ikke huske

Kærnemælkskoldskål
2 æg
100 g. sukker
1 tsk. vanillesukker
Saft og skal af 1 citron
1½ l. kærnemælk

Æggene røres med sukker og vanillesukker, kærnemælken tilsættes og
koldskålen smages til med citronskal- og saft.
Den serveres enten med tvebakker eller flødeskum.
Husk brug salmonellafri æg

Mvh
Gertrud

http://www.kandu.dk/

Fra : Padmé Amidala

Dato : 11-05-03 15:33

> Den serveres enten med tvebakker eller flødeskum.

Er det kun fynboere der vil have kammerjunkere til koldskål?

VH
Padmé Amidala

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-05-03 20:05

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> wrote in message

> Er det kun fynboere der vil have kammerjunkere til koldskål?

Nej - som barn var kammerjunkere søndagsudgaven sammenlignet med
hverdagstvebakker eller evt. Mariekiks.

vh
Jan

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 11-05-03 20:30

On Sun, 11 May 2003 16:33:14 +0200, "Padmé Amidala"
<gsagae@geagnhwo.com> wrote:

>Er det kun fynboere der vil have kammerjunkere til koldskål?

Niks Jeg er født og opvokset i Nordvestsjælland og har altid fået
kammerjunkere til. Det samme gør sig også gældende her blandt min
familie på Bornholm.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Heidi

Dato : 11-05-03 22:58

Dorte R.M. Hansen wrote:

> Niks Jeg er født og opvokset i Nordvestsjælland og har altid fået
> kammerjunkere til. Det samme gør sig også gældende her blandt min
> familie på Bornholm.

Og det samme her i midtjylland
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Carlsen

Dato : 12-05-03 00:57

"Padmé Amidala" wrote:

> Er det kun fynboere der vil have kammerjunkere til koldskål?

Man kan da ikke spise andet dertil, Vel?
Når dette er sagt, så forekommer nutidens junkere alt for søde og alt
for "kiksede".

Her i huset laver vi selv Junkere, som er halvdelen af opskriften på
Kammerjunkere og halvt af opskriften på Tvebakker. Denne blanding
giver et fint og nydelsesværdigt resultat.

De Kammerjunkere man kan købe i dag er fyldt med sukker og
vanilla-aroma, så man kan brække sig alene af duften. Men det er vel
en individuel bedømmelse.
Når man selv laver vanillasukker ved at lagre en stang vanilla i
rørsukker i lang tid, så ved man hvorledes det skal dufte og smage.

m.v.h.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-05-03 06:44

Carlsen skrev:

> De Kammerjunkere man kan købe i dag er fyldt med sukker og
> vanilla-aroma, så man kan brække sig alene af duften. Men
> det er vel en individuel bedømmelse.

Dét, ja, men der er sandelig osse stor forskel på hvilket mærke
af kammerjunkere man får fat i. Fx er junkerne fra Karen Wolf¹
søde og har en løs konsistens, men junkerne fra Aldi er mere
tvebakkeagtige og har en meget solid konsistens.

// Klaus

¹) Dem kan jeg ikke tåle. Jeg ved ikke hvad fru Wolf har kommet
i dejen, men jeg får sure opstød efter at have spist hendes
junkere.

Fra : Padmé Amidala

Dato : 12-05-03 16:13

Jeg var da også helt ved at blive nervøs...kammerjunkere hører jo til
koldskål (IMHO)

VH
Padmé Amidala

Fra : Heidi

Dato : 08-05-03 19:38

René Hansen wrote:
> [...]
> smag over sig selvom den med æg og tykmælk heller ikke er helt umulig.
>
> Jeg håber i kan hjælpe med en dejlig opskrift på hvordan den klares

Men citron, æg og tykmælk kan vel også kombineres?
Jeg lavede koldskål for et par dage siden, af 2 bægre past. æggeblommer,
vanillesukker (rørsukker der har stået med en "tom" vanillestang), 1
liter
gammeldags kærnemælk, og ca. ½ liter tykmælk.
Den manglede nok lidt sukker, men det kan man jo justere - og så er det
vel bare at putte citronsaft i, hvis man gerne vil have den smag?

Det smagte ikke heeelt som "vor mor" laver den, men det gør det nu
aldrig, det jeg laver

Fra : [DK]Stegtflæsk

Dato : 08-05-03 19:56

I min familie har vi altid lavet den sådan her:

1 L Kærnemælk
1 L A-38 eller lign.
1/4 fløde (far er gammel mejerist)

Det hele smages til med sukker, vanille og citron.
Når det er smagt til, så skal det stå i køleskabet og trække en 1/2 times
tid.

Umm....

Mikey

Fra : Nielsen

Dato : 08-05-03 19:58

"René Hansen" <_lukather@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> sig selvom den med æg og tykmælk heller ikke er helt umulig.
>
> Jeg håber i kan hjælpe med en dejlig opskrift på hvordan den klares

Jeg har altid lavet kærnemælkskoldskål således:
1 æggeblomme røres med ca. 1 "grydeskefuld" sukker og lidt vanillesukker.
Revet citronskal i og 1 liter kærnemælk.
Jeg bruger sommetider halv kærnemælk og halv tykmælk. Det "splatter" ikke så
meget

vh
Lisbeth

Fra : Kent Sune Mikkelsen

Dato : 12-05-03 09:03

Føj Tvebakker skal ikke i koldskål men i hyllebærsuppe

Fra : Jørgen Hess

Dato : 12-05-03 21:23

"Kent Sune Mikkelsen" <kent@nospam.mikkelsen.dk> skrev i en meddelelse
> Føj Tvebakker skal ikke i koldskål men i hyllebærsuppe
> "Nielsen"

Eller kakaosuppe.
mvh
Jørgen

Fra : Nette

Dato : 13-05-03 08:37

"Jørgen Hess" skrev i en meddelelse
> Eller kakaosuppe.

Hvad er kakaosuppe? En opskrift?

Tak

Nette

Fra : Jørgen Hess

Dato : 13-05-03 17:14

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jørgen Hess" skrev i en meddelelse
>
> Hvad er kakaosuppe? En opskrift?
>
> Tak
>
> Nette

Kan godt lide dit smil efter tak.

Når et lille barn ikke vil drikke mælk (fordi det er for koldt) eller
kakao (fordi det er for varmt) så laver man bare en gang kakao,
børnemild og kommer i en dyb tallerken og giver tvebakker til - og
voila! Nu ville det lille barn (mig) gerne have noget med mælk. Og det
er kakaosuppe
mvh
Jørgen

Fra : Nette

Dato : 13-05-03 17:35

"Jørgen Hess"
skrev i en meddelelse
> Kan godt lide dit smil efter tak.

:-9 det er da bare en smiley??

> [...]
> børnemild og kommer i en dyb tallerken og giver tvebakker til - og
> voila! Nu ville det lille barn (mig) gerne have noget med mælk. Og det

Åååh, så forstår jeg, hvorfor jeg aldrig har hørt om kakaosuppe før*G*

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-05-03 18:42

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Åååh, så forstår jeg, hvorfor jeg aldrig har hørt om kakaosuppe før*G*

Jamen det serverede min salig svigermor skam - tilberedt som kakao, jævnet
med meljævning - og serveret med flødeskum. Det var vist oven i købet noget,
hun havde lært på husholdningsskolen (man mindes Lise Nørgaard
Det blev nu aldrig min yndlingsret, men svigermor elskede det.

Og gode, gamle Karla Meyer har en kakao-brødsuppe, der i tilberedningen
minder om øllebrød (uden øl) med kakao. Også her fløde(skum) til.
Hvem tør?

Hilsen Inger

Fra : Jørgen Hess

Dato : 13-05-03 21:29

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tilberedningen
> minder om øllebrød (uden øl) med kakao. Også her fløde(skum) til.

Jamen det var ikke tilfældet hos os. Det var bare kakao der blev
serveret i dyb tallerken (til mig). År senere blev jeg klar over at
mine storsøstre ikke kendte til denne særlige ret. Hyldebærsuppe fik
vi også (Hylden voksede i skel, så det var bare at plukke en passende
mængde til suppen) og den blev jævnet med en smule kartoffelmel, og
hertil naturligvis tvebakker.
I øvrigt hvis man i en snæver vending mangler kammerjunkerere kan
cornflakes også bruges (Til koldskålen).
mvh
Jørgen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-05-03 21:44

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse

.. Hyldebærsuppe fik
> vi også (Hylden voksede i skel, så det var bare at plukke en passende
> mængde til suppen) og den blev jævnet med en smule kartoffelmel, og
> hertil naturligvis tvebakker.

Det gjorde vi osse. Jeg brød mig nu ikke om tvebakkerne: Enten støvede de i
halsen, eller også var de ulækkert våde. Her vil jeg nu hellere have
kammerjunkerne.
Men små æblestykker og en smule citronsaft - Det er guf.

> I øvrigt hvis man i en snæver vending mangler kammerjunkerere kan
> cornflakes også bruges (Til koldskålen).

Og allerbedst her er havregryn, ristet i sukker på en pande.

Hilsen Inger

Fra : Jørgen Hess

Dato : 19-05-03 17:37

> "Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse
>

> Og allerbedst her er havregryn, ristet i sukker på en pande.
>
> Hilsen Inger

Har en kogebog der hedder Hjemmets kogebøger - 4 Sommermad og drikke.

Og her er der en "rigtig" opskrift på koldskål med havregryn:

Sønderjysk koldskål

1 liter kærnemælk
1/2 liter fløde 13%
125 g (1 1/2 dl) melis
100 g fine havregryn
muskatnød

Rør kærnemælk og fløde sammen og stil det koldt i mindst 1 time.
Kom sukker og havregryn på en tør pande og rist det, til det dufter og
er sprødt. Man skal røre i det af og til, så det ikke klumper.
Flødekærnemælken serveres med et lille drys muskatnød over og de lune,
ristede havregryn til.

Og nu kan man jo ikke købe fløde 13 mere, men så kan man vel bare lave
en passende fortynding af piskefløde.

mvh
Jørgen

Fra : Nette

Dato : 13-05-03 22:05

"Inger Pedersen" skrev i en meddelelse news:b9raof$mge$1@sunsite.dk...
> Og gode, gamle Karla Meyer har en kakao-brødsuppe, der i tilberedningen
> minder om øllebrød (uden øl) med kakao. Også her fløde(skum) til.
> Hvem tør?

Det gør jeg, hvis du har en opskrift med målene på

Nette, som lover at give et fyldigt referat af familiens reaktion.....