Hvordan kan jeg få ideer til opbygning af ~
Fra : L@sse

Dato : 08-05-03 18:54

Jeg er lige blevet færdig med min forhave.
Lige nu er der græs i hele baghaven, og lidt køkkenhave.

Jeg har en masse ideer, og jeg kan selv lave det hele.
Jeg tegner til dagligt huse, og den der med det firkantede kan jeg ikke komme
af med.

Der skal være højbede lavet af marksten, der skal være vand, men ikke
firkantet.

Hvis der er nogen der har ideer, så kan jeg sende en cadtegning over grunden.

Hilsen Lasse

I just try 2 be better
Jeg prøver bare og blive bedre.

Fra : Frederiksen

Dato : 08-05-03 19:07

> Jeg har en masse ideer, og jeg kan selv lave det hele.
> Jeg tegner til dagligt huse, og den der med det firkantede kan jeg ikke
komme
> af med.

Jeg tyv-stjæler lige en idé fra Hokus Krokus. De brugte en stykke
kamoflagestof som "grundtanke" i haven. Køb en meter stof, og tegn din have
på en stor plade. Læg stoffet på, og du har ingen firkanter

Min have er lavet med en stor cirkel af rododendron med bålplads i midten
(kræver stor have), en række nødetræer, som dannner side mod en havlcirkel,
hvor der er køkkenhave. Læbæltet mod vest får et par pukler ud, så jeg ikke
har den der "væg". Hækken mod nord er læbæltet, så den ikke står som et
monument over min manglende evne til at klippe en hæk lige.

Mvh Maria

Fra : fa.dk

Dato : 08-05-03 20:51

"L@sse" skrev d. 08-05-03 18:54 dette indlæg :

> [...]
ikke komme
> af med.
>
> Der skal være højbede lavet af marksten, der skal være vand, men ikke
Hej Lasse.
Jeg synes, det er lidt svært at give dig konkrete ideer, for hvor stor
er haven? Er der træer, der skal bevares? Skal du have andet end højbede
og vand? Etc.
Jeg ville låne bøger på biblioteket, f.eks. om forskellige former for
anlæg med vand, men mit egentlige forslag er en konsulent fra Det danske
Haveselskab. De har konsulenter spredt ud over landet. De kan
naturligvis udarbejde en konkret plan, inklusive en beplantningsplan,
men de kan også bare komme og snakke med dig og inspirere dig. Se
www.haveselskab.dk/
For en halv snes år siden skulle jeg også anlægge min have fra bunden
af. Jeg havde også mange ideer, men med en del af haven gik jeg istå.
Jeg fik fat i en konsulent, og det var jeg glad for. Han kunne supplere
min ønsker og ideer og komme med forslag, jeg ikke ville være kommet på
af mig selv. Jeg fik en færdig haveplan - og det gode ved det var også,
at jeg kunne udstrække anlæggelsen af haven over et par år. Jeg gjorde
tingene i den rækkefølge, jeg kunne overkomme det - og vidste hele
tiden, hvad jeg skulle. Selvfølgelig skete der småændringer undervejs.
Økomisk er det også en god idé. Når du tager på planteskolen ved du
præcist, hvad du skal have. Det er dyrt med impulskøb af planter, som så
måske alligevel viser sig at være forkerte.
Mvh.
Frank

http://www.kandu.dk/