"Antiklook" på spisebordt?
Fra : Christina Baltzer

Dato : 08-05-03 17:49

Hej,
Vores gamle spisebord trænger til en opfriskning. Det er sådan et
traditionelt lakeret finerbord fra 60'erne. Jeg kunne godt tænke at det blev
hvidt - dog med "slitage" Så det nærmest ser ud som om malingen er ved at
skalle lidt af igen. Bordet skal dog stadig være let at tørre af da vi har 2
små børn! Hvad gør jeg?
Hej fra Christina

Fra : John Vedsegaard

Dato : 09-05-03 10:52

> [...]
> skalle lidt af igen. Bordet skal dog stadig være let at tørre af da vi har

Det er ikke så svært.
Metoden hedder patinering.

Først maler du bordet almindeligt så det ser ud som det bare skulle være
hvidt.
Derefter laver du en "lasurlak" som består af klar lak tilsat brun maling.
Dette maler du på og tørrer herefter af med en klud til ønsket udseende.
Man kan også bare bruge en kraftigt fortyndet brun maling, og ellers samme
metode.

Da dette lag ikke er særligt tykt skal du bagefter lakerer med en klar lak
2-3 gange, dette giver et slidlag.

Jeg anbefaler du prøver dig lidt frem på en masoniteplade eller lignende
først.

Hvis malingen skal se ud som den er ved at skalle af igen, er det sværere.
Metoden hedder krakelering.
Man maler helst med hjemmerevet linoliemaling.
1. lag skal være langsomt tørrende.
2. lad hurtigt tørrende.
Herefter stryger man det hele med dextrin. Det har en kolossal
overfladespænding, der får overfladen til at krakelere.
Denne metode er vanskelig for hjemmemalere, for den sags skyld kan de fleste
professionelle heller ikke lave det, men mon ikke patinering vil give dig
ønsket resultat?

God arbejdslyst
Malermester John Vedsegaard
http://home19.inet.tele.dk/taform/ Hvor du også finder min mailadresse.