Goa
Fra : jensen

Dato : 08-05-03 16:36

Vi forventer at holde jul/nytår i Goa. Har kigget i Star Tours kataloget fra
sidste sæson, men er i tvivl om hvor i Goa en familie med to halvvoksne
drenge og forældre skal tage hen. Drengene vil jo gerne have lidt "gang i
den", men vi er enige om, at det ikke må være alt for "turistet".
Jensen.

Fra : Coppi

Dato : 08-05-03 16:50

Prøv at kikke i Apollo`s vinterkatalog også.
Kan varmt anbefale Holiday Beach Resort på Candolim beach.
De har dobbeltværelser med dør imellem.

coppi

Fra : Kevin

Dato : 09-05-03 09:38

d. 08/05/03 17:35 ytrede jensen

> men vi er enige om, at det ikke må være alt for "turistet".
> Jensen.

Men det bliver det jo, når vi rejser. Eller??
VK Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : jo

Dato : 09-05-03 16:08

> d. 08/05/03 17:35 ytrede jensen

Hej
Man kan altså ikke få det hele hvis man vil rejse med charter. Det er og
bliver turistet
med charter eller skal I bare tage flybilleterne også selv tage afsted ud i
det blå for at finde et sted som ikke er turistet. men hvis I kan overnatte
er der nok andre "turister".
jesper

Fra : jensen

Dato : 10-05-03 08:25

"jo" <hammerfest@spamget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med charter eller skal I bare tage flybilleterne også selv tage afsted ud
> det blå for at finde et sted som ikke er turistet. men hvis I kan

Måske har jeg udtrykt mig uklart, -det mit spørgsmål gik på var, om nogen
havde erfaringer med Goa, og ikke at starte en diskussion. Som jeg kan læse
er der mange forskellige strande, som har hver sit særpræg. Hvilken skal vi
vælge, som familie på 2 forældre og to halvvoksne drenge, hvis vi vil holde
jul og nytår nernede? Coppi sendte et konkret hotelforslag, som jeg har
kikket på -tak for det.
jensen

Fra : max

Dato : 10-05-03 11:45

> [...]
> jul og nytår nernede? Coppi sendte et konkret hotelforslag, som jeg har

Godt Jensen..!

Calangute har et frugt / kød /fiske marked nogle originale
restauranter og barer og en busholdeplads. Den er blevet
udbygget en hel del de senere år med flere internationale
restauranter og souvenier butikker. Calangute ligger på
kysten og er en af de strande der modtager mange Indiske
turister i weekenderne.

Jeg nævner Calangute fordi den er knudepunkt for de
nordlige strande. Syd for byen er der bygget en hel del
"satelit" byer bestående af hoteller og lejligheds komplexer,
upmarket område, der benyttes meget af charter rejser.
Nord for Calangute har du så Bagga beach road, en 2-3km
strandvej med Kashmir sælgere (tøj, smykker etc.) og hundredvis
restauranter, barer, små familie hoteller og bungalows, det er
livligt og var et backpacker få år tilbage, idag er det et mix, med
nogle nyere og større (ikke meget store) hoteller, de ligger tilbage
trukket fra stranden, der er skrappe restriktioner for byggeri, så
strandende er stadig gode,bortset fra der ikke længere ligger
små fiskerbåde og der ikke er så mange bøfler tilbage. De er
udskiftet med sol brikse.. Fremragende sikker badning i hele
området. Forenden af Bagga beach road, som kun lige er bred
nok til at 2 biler kan passere hinanden (meget trafik), ligger
Anjuna*, det gamle hippie marked og en mere stille strand, der er
bygget et par hoteller de senere år. Der holdes også stadig
partys i området.

Fra Calangute er der 14km til hovedstaden Panjim, en meget
hyggelig by, smukt placeret på flodbredden. Fremragende
restauranter med autentiske Goa retter og restauranter der
serverer retter fra andre dele af Indien, Punjabi og sydindisk.
Der kommer ikke mange udlændinge i Panjim, men der kommer
mange Indiske turister, så der er åbnet en hel del "finere" mærkevare
butikker og naturligvis en masse vin og spiritus forretninger. Goa er
en alkoholikers paradis, Inderne må udføre 1 liter spiritus fra Goa,
men de tar det ikke så tunkt og fylder som regel tur busserne, ligsom
vi selv gør syd for grænsen....

Panjim er Goa's flotteste, reneste og hyggeligste større by, et besøg værd
eneten med lokal bus, hvis man er lidt sej, eller med taxi fra strandende
omkring Calangute, ca. 100kr frem og tilbage..? Man forhandler om prisen
på næsten alt..

Det er området jeg vil anbefale hvis man har begrænset tid, der er fantastiske
strande længere nordpå, men forholdende er enkle og transporten er for de
seje. Turist byer dukker op hist og her, men det er dem man helst vil undgå.
Syd Goa har en masse fine strande og de er knapt så livlige, men enten er det
backpacker steder eller også er det områder næsten kun for Charter folk,
lidt væk fra det hele, undtaget naboen hjemmefra..

Jeg vil anbefale jer at tage rundt på egen hånd, lej et par scootere** 20-30 kr
pr. dag, eller prøv de lokale busser, folk er meget meget flinke og alle taler
engelsk, mere eller mindre. Hold jer fra påtrængende typer, de er ikke fra
Goa og enkelte, meget få, vil tage røven på jer hvis de får chancen.
Goa er sjov og ballade, stille og romantisk, kultur historisk, natur, mad,
techno party, stoffer, afslapning, eller hvad i ellers kan tænke jer.
Frugt og fisk og sol sol sol, hver eneste dag.

* Anjuna ligger på den anden side af den "bakke/bjerg" for enden af vejen
** Scootere, de forlanger ikke kørekort, men pas på i trafikken og på
kreaturer på eller i nærheden af vejen, de er ofte bundet på den ene side
af vejen, men står så på den anden side...
Lej flere på en gang i en uge eller mere, stor rabat...
-max-

PS. Turismen har svigtet de sidste 2 år pga. verdens situationen og intern
ballade i flere nordlige stater, desuden har Kerala markedsført sig som det
"nye" rejse mål og snuppet en del af de udenlandske turister.

Fra : jensen

Dato : 10-05-03 11:55

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> "nye" rejse mål og snuppet en del af de udenlandske turister.

Mange tak for et yderst fyldestgørende og brugbart svar! Det er printet ud
og ligger sammen med Lonely planets Goa guide. Vi vil sammenligne
rutebilletter til ca. 7000,- eller charter med det hele. Det er nyt for os
at prøve charter, men økonomien skal også stå mål med oplevelsen. Igen mange
tak for svaret.
Jensen.

Fra : max

Dato : 10-05-03 12:03

> [...]
> at prøve charter, men økonomien skal også stå mål med oplevelsen. Igen mange

Hvis du har tiden -
Rutefly til Mumbai / Bombay ligger på ca 6000.
Nattog til Margao, bus til stranden 30 min, bungalow
eller stor privat hasienda - portugisisk stil.. 1000-1500 pr
måned..
-max-

Fra : jensen

Dato : 10-05-03 12:33

> [...]
> Nattog til Margao, bus til stranden 30 min, bungalow
> eller stor privat hasienda - portugisisk stil.. 1000-1500 pr

En bekendt, rejser ofte til Nordindien og holder sig altid fra togrejser, da
han er bekymret for sikkerheden...tremmer for vinduer som umuliggør nødvej,
dårlig vedligeholdelse af materiel og skinner mv. Hvad er din erfaring Max?
Jensen.

Fra : max

Dato : 10-05-03 13:50

> [...]
> dårlig vedligeholdelse af materiel og skinner mv. Hvad er din erfaring Max?

Som sagt er der "lidt" ballade i det nordlige Indien, men det er i perioder
og nemt at undgå. Din bekendte går glip af en fantastisk oplevelse, tog rejse i
Indien er sjovt og fuld af spændende oplevelser, det tror jeg også fremgår af
din lonely planet guide..

Togrejser i Indien er fantastiske, og efter min mening den lille bitte risiko
værd, det er meget meget sikrere end at køre bil i Danmark, og det er der
alligevel mange der gør/tør.. Hvis jeg kunne vælge mellem et dansk super
IC3 eller et "express" tog i Indien, så er jeg slet ikke i tvivl, togrejse skal
være en oplevelse. Mad og drikke (chai/kaffe) serveres kontinuerligt,
samosas, idli og alle mulige exotiske retter kan købes i toget eller ved
hvert stoppested, dansere, musikere og "tiggere" kommer igennem vognene
skopudsere, lynlås reperatører og sjæle healere tilbyder deres service.
Og dine medpassagerer er altid interesserede i at høre en god historie.
Du møder tamilske familier, Punjabi bussinesmen, Kashmiri juvelerer,
kameldrivere fra Rajestan, koner i spraglede kjoler, unge soldater med hjemve
muslimer der ruller deres tæpper ud i gangene for at bede.. Og når det hele
er for meget sætter du dig i døråbningen og vinker til konerne i markerne,
ungerne på vej hjem fra skole, manden der driver bøflerne frem, og du
undrer dig over at det hele er muligt og så grønt og så frodigt og så "fattigt"
og rigt på een gang. Du passerer en moske og et øjeblik efter et stort tempel
og solen er stor og orange og ungerne hopper rundt i en lille grumset flod,og
de griner højlydt. Et ungt par er romantiske, væk fra landsbyens nysgerrige
øjne. Og så kommer du til en storby, måske Delhi, tidlig morgen og folk sidder
på hug rundt omkring og gør sig klar til endnu en dag hvor der skal tjenes til
det daglige brød, og disen letter og dit hjerte banker hurtigere fordi du ved
det blir hektisk, larmende og forurenet i storbyen, og der er mennesker alt
for mange mennesker, men de smiler allesammen, så det går nok..
Så hvad syns jeg om de Indiske tog - der er ingen anden måde at rejse på.
Heller ikke hvis en fattig dreng er kommet til at tage dine sko i nattens løb,
og du må gå rundt i et par klipklapper som Hassan syns du skulle have, fordi
du helst ikke skal få det forkerte indtryk af hans folk. Sådan er det og meget
meget mere.. -max-
ups. det er vidst på tide jeg tagar der ned igen..

Fra : jensen

Dato : 10-05-03 14:30

> [...]
meget
> meget mere.. -max-
> ups. det er vidst på tide jeg tagar der ned igen..

Tak igen for en udførlig og medrivende beskrivelse. -Jeg vil alvorligt
overveje, at vi rejser på egen hånd (igen), selvom vi kun har de godt 14
dage, hvilket fik mig til at overveje et chartertilbud.
Jensen.

Fra : Coppi

Dato : 11-05-03 08:54

Hej Max
Man bliver da helt salig af din togrejse beskrivelse.
Var selv et par dage med tog sidste år og kan kun give dig ret.

Til Jensen.
Prøv at se på Davidairs hjemmeside.
Tror nok den hedder www.davidair.com
Men ellers så prøv at søge på Davidair, de har nogle spændende turforslag.
I kan jo prøve, at tage med toget ud til Goa`s største vandfald.
Candolim er mere rolig end Calangute.
Hvis jeg var jer ville jeg bestemt tage charterrejsen og så tage ud derfra.
Selv om området er turistet er der en overflod af oplevelser alligevel, bare
man er 100 m væk fra hotellet starter lokalområderne og folk er utrolig
venlige og imødekommende.
Jeg bliver aldrig træt af Goa.

coppi

Fra : Lars Krarup Christen~

Dato : 10-05-03 16:38

> [...]
det
> "nye" rejse mål og snuppet en del af de udenlandske turister.

Jeg kan kun klart tilslutte mig Max`s begejstring for og beskrivelse af Goa,
da jeg selv er vild med stedet.
Ang. rejsen dertil er min erfaring, at den nemmeste og billigste måde er med
charter. Selv flere af rejseselskaberne der lever af at sælge rutebilletter,
anbefalede mig charter ( hvis ikke vi ville rundt i resten af Indien) da vi
var afsted her i vinters.
Så kan man jo altid tage rundt på egen hånd i Goa, og evt. tage en eller
flere overnatninger et andet sted, hvilket kan gøres meget billigt. Vi har
boet i Calangute, og tog f.eks. 4 dage ned til Palolem i det sydlige, og
overnattede i en bambushytte på pæle direkte på stranden. Det kostede 45,-kr
pr. nat. Og taxaen kostede ca. 270 kr.retur. Arambol helt
mod nord er også dejlig.
Jeg håber for jer, at I kommer afsted, og vil ønske jer en rigtig god ferie.
Hilsen Irene.

Fra : jensen

Dato : 11-05-03 10:05

Jeg takker for de meget inspirende oplysninger/oplevelser ang. Goa. Vi kunne
ønske at tage afsted nu, men må desværre vente til jul, da vores sommer er
planlagt.
Mange hilsner
Jensen.

Fra : max

Dato : 11-05-03 11:54

> [...]
> ønske at tage afsted nu, men må desværre vente til jul, da vores sommer er

Det skal i ikke være kede af klimaet er meget mere behageligt
i vinter månederne. Nu er det frygteligt varmt, eller det regner
som man aldrig oplever det her i landet..
Fordi så mange tilhører den romersk katolske kirke, kan det
måske være interessant at opleve en julegudstjeneste feks.i den
store kirke i Panjim, så vidt jeg husker blir det afholdt på både
engelsk og portugisisk og med mere pomp og pragt end vi er
vant til her hjemme..
-max-