|
| Hvornår er en harddisk defekt? S.M.A.R.T Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 08-05-03 15:07 |
|
Hvornår er en harddisk defekt?
Moderne harddiske og motherboards har et S.M.A.R.T system der overvåger diskens
tilstand og advarer hvis et nedbrud er nært forestående.
Men er harddisken at regne som defekt hvis dette system advarer om at et
nedbrud er nært forestående ?
JonB
| |
Gorgeous (08-05-2003)
| Kommentar Fra : Gorgeous |
Dato : 08-05-03 15:29 |
|
"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnbbkp48.ico.bendtsen@brok.diku.dk...
> Hvornår er en harddisk defekt?
> Moderne harddiske og motherboards har et S.M.A.R.T system der overvåger
diskens
> tilstand og advarer hvis et nedbrud er nært forestående.
>
> Men er harddisken at regne som defekt hvis dette system advarer om at et
> nedbrud er nært forestående ?
>
>
>
> JonB
LOL..... Tror vist at du er kommet i forkert gruppe.
| |
Jan (08-05-2003)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 08-05-03 15:47 |
|
Gorgeous wrote:
> LOL..... Tror vist at du er kommet i forkert gruppe.
Hvad får dig til at tro det?
/Jan
| |
Jon Bendtsen (08-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 08-05-03 16:02 |
|
In article <3eba6dd9$0$83051$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Jan wrote:
> Gorgeous wrote:
>
>> LOL..... Tror vist at du er kommet i forkert gruppe.
>
> Hvad får dig til at tro det?
Ja, jeg forstår det heller ikke. Det var en juridisk afgørelse jeg ønskede,
nemlig om en harddisk hvor S.M.A.R.T siger at den snart dør, juridisk set
er defekt, således at jeg kan bytte den.
JonB
| |
Morten Bjergstrøm (08-05-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 08-05-03 16:05 |
|
Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:
> Hvornår er en harddisk defekt?
> Moderne harddiske og motherboards har et S.M.A.R.T system der
> overvåger diskens tilstand og advarer hvis et nedbrud er nært
> forestående.
Der er ofte en producentgaranti på harddiske, så du bør nok kigge på
producentens hjemmeside for at finde ud af hvordan proceduren er. Her
kan du ofte også downloade et testprogram, der kan checke harddisken.
Flere producenter ombytter harddiskene indenfor garantiperioden.
Om fejlmeddelelser fra S.M.A.R.T systemet er nok til, at der er tale om
en mangel i Købelovens forstand kan jeg ikke lige gennemskue.
--
Morten http://miljokemi.dk
http://miljokemi.dk/CrashIE.htm (På eget ansvar!)
| |
Jon Bendtsen (08-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 08-05-03 16:24 |
|
In article <Xns9375ADEC137D6.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:
> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:
>
>> Hvornår er en harddisk defekt?
>> Moderne harddiske og motherboards har et S.M.A.R.T system der
>> overvåger diskens tilstand og advarer hvis et nedbrud er nært
>> forestående.
>
> Der er ofte en producentgaranti på harddiske, så du bør nok kigge på
> producentens hjemmeside for at finde ud af hvordan proceduren er. Her
> kan du ofte også downloade et testprogram, der kan checke harddisken.
> Flere producenter ombytter harddiskene indenfor garantiperioden.
>
> Om fejlmeddelelser fra S.M.A.R.T systemet er nok til, at der er tale om
> en mangel i Købelovens forstand kan jeg ikke lige gennemskue.
Det var kedeligt, for det var det jeg fiskede efter. Jeg mener selv
at det er en mangel fordi en maskine ikke kan køre uden harddisk,
og data kan mistes. S.M.A.R.T er netop udviklet for at advare
således at disken kan skiftes i tide. Men så må den jo også være
defekt.
JonB
| |
Morten Bjergstrøm (08-05-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 08-05-03 16:30 |
|
Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:
>> Om fejlmeddelelser fra S.M.A.R.T systemet er nok til, at der er
>> tale om en mangel i Købelovens forstand kan jeg ikke lige
>> gennemskue.
>
> Det var kedeligt, for det var det jeg fiskede efter.
Jeg tror ikke der findes noget enkelt svar. Fejlmeddelelsen fra
S.M.A.R.T kan jo eksempelvis godt være forårsaget af en fejl, der ikke
var tilstede på købstidspunktet og sådanne fejl er jo ikke omfattet af
reklamationsretten.
> Jeg mener
> selv at det er en mangel fordi en maskine ikke kan køre uden
> harddisk, og data kan mistes. S.M.A.R.T er netop udviklet for at
> advare således at disken kan skiftes i tide. Men så må den jo også
> være defekt.
Enig og det er så her producentgarantien kommer ind i billedet. Det er
i øvrigt efter sigende ofte hurtigere selv at tage kontakten til
producenten fremfor at gøre det via forhandleren.
--
Morten http://miljokemi.dk
http://miljokemi.dk/CrashIE.htm (På eget ansvar!)
| |
Jon Bendtsen (08-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 08-05-03 16:39 |
|
In article <Xns9375B2088CEF0.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:
> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:
>
>>> Om fejlmeddelelser fra S.M.A.R.T systemet er nok til, at der er
>>> tale om en mangel i Købelovens forstand kan jeg ikke lige
>>> gennemskue.
>>
>> Det var kedeligt, for det var det jeg fiskede efter.
>
> Jeg tror ikke der findes noget enkelt svar. Fejlmeddelelsen fra
> S.M.A.R.T kan jo eksempelvis godt være forårsaget af en fejl, der ikke
> var tilstede på købstidspunktet og sådanne fejl er jo ikke omfattet af
> reklamationsretten.
Det kan andre fejl jo også, fx. kan hovederne ryste sig fri efter
stød, fx. et tab af disken. Hvis vi ser bort fra udefra kommende skader,
hvad så ?
>> Jeg mener
>> selv at det er en mangel fordi en maskine ikke kan køre uden
>> harddisk, og data kan mistes. S.M.A.R.T er netop udviklet for at
>> advare således at disken kan skiftes i tide. Men så må den jo også
>> være defekt.
>
> Enig og det er så her producentgarantien kommer ind i billedet. Det er
> i øvrigt efter sigende ofte hurtigere selv at tage kontakten til
> producenten fremfor at gøre det via forhandleren.
Hmm, det må jeg prøve
JonB
| |
Thunderbird[7100] (08-05-2003)
| Kommentar Fra : Thunderbird[7100] |
Dato : 08-05-03 17:22 |
|
On Thu, 8 May 2003 15:39:12 +0000 (UTC), Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk>
wrote:
>In article <Xns9375B2088CEF0.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:
>> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:
>>
>>>> Om fejlmeddelelser fra S.M.A.R.T systemet er nok til, at der er
>>>> tale om en mangel i Købelovens forstand kan jeg ikke lige
>>>> gennemskue.
>>>
>>> Det var kedeligt, for det var det jeg fiskede efter.
>>
>> Jeg tror ikke der findes noget enkelt svar. Fejlmeddelelsen fra
>> S.M.A.R.T kan jo eksempelvis godt være forårsaget af en fejl, der ikke
>> var tilstede på købstidspunktet og sådanne fejl er jo ikke omfattet af
>> reklamationsretten.
>
>Det kan andre fejl jo også, fx. kan hovederne ryste sig fri efter
>stød, fx. et tab af disken. Hvis vi ser bort fra udefra kommende skader,
>hvad så ?
Jeg ville da mene at hvis en HD gik i stykker inden for 1-2 år at så har
der været noget galt med den fra starten af.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Gorst-Rasmussen (08-05-2003)
| Kommentar Fra : Gorst-Rasmussen |
Dato : 08-05-03 18:41 |
|
">
>
> > > Enig og det er så her producentgarantien kommer ind i billedet. Det er
> > i øvrigt efter sigende ofte hurtigere selv at tage kontakten til
> > producenten fremfor at gøre det via forhandleren.
>
> Hmm, det må jeg prøve
>
>
> JonB
Ja, endelig til producenten!!. Jeg var for et ½ år siden ude for en parallel
situation. Jeg fik fejlmelding på Barracuda-harddisk. Nå, jeg returnerede
hardisken til PC-firmaet, hvor jeg havde købt PC' en. De "reparerede" den -
men påstod, der ikke var fejl og bongede mig så for et "ekspeditionsgebyr"
via postopkrævning på omkring 400,.- Jeg måtte jo indløse postopkrævningen,
men harddisken var stadigvæk defekt. Jeg sendte den så til Barracuda, med en
beskrivelse af sagsforløbet. Barracuda reagerede ret prompte (inden for ca.
14 dage) - jeg fik en ny (større) harddisk og en undskyldning for deres
"forhandlers" forkerte håndtering af sagen.
SMART-meldinger kan mange "små" PC-cykelsmede ikke finde ud af.......
Jesper
| |
Gorst-Rasmussen (08-05-2003)
| Kommentar Fra : Gorst-Rasmussen |
Dato : 08-05-03 18:50 |
|
Sorry, firmaet hedder naturligvis Seagate......... (harddiskmodellen hedder
Barracuda.....)
Jesper
| |
Thunderbird[7100] (08-05-2003)
| Kommentar Fra : Thunderbird[7100] |
Dato : 08-05-03 18:59 |
|
On Thu, 8 May 2003 19:40:44 +0200, "Gorst-Rasmussen"
<igr@worldonline.dk> wrote:
>
>">
>>
>> > > Enig og det er så her producentgarantien kommer ind i billedet. Det er
>> > i øvrigt efter sigende ofte hurtigere selv at tage kontakten til
>> > producenten fremfor at gøre det via forhandleren.
>>
>> Hmm, det må jeg prøve
>>
>>
>> JonB
>
>Ja, endelig til producenten!!. Jeg var for et ½ år siden ude for en parallel
>situation. Jeg fik fejlmelding på Barracuda-harddisk. Nå, jeg returnerede
>hardisken til PC-firmaet, hvor jeg havde købt PC' en. De "reparerede" den -
>men påstod, der ikke var fejl og bongede mig så for et "ekspeditionsgebyr"
>via postopkrævning på omkring 400,.- Jeg måtte jo indløse postopkrævningen,
>men harddisken var stadigvæk defekt. Jeg sendte den så til Barracuda, med en
>beskrivelse af sagsforløbet. Barracuda reagerede ret prompte (inden for ca.
>14 dage) - jeg fik en ny (større) harddisk og en undskyldning for deres
>"forhandlers" forkerte håndtering af sagen.
Samm problem var jeg ude for med en IBM disk. Jeg nåede dog aldrig at
sende den ind til hverken "pc-smed" da de netop sagde at det var MIN
opgave at finde fejlen og så beskrive den for dem så at de kunne lave
den. Og var det en periodisk fejl og de ikke fik fejlen fik jeg disken
smidt lige til bage i nakken.
Jeg gav så en disken der "kun" var på 40 Gb og købte mig en Seagate
Barracuda 5 som nu har kørt i ca 6 måneder uden problemer.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Kim Noer (08-05-2003)
| Kommentar Fra : Kim Noer |
Dato : 08-05-03 17:40 |
|
Jon Bendtsen wrote:
> Det var kedeligt, for det var det jeg fiskede efter. Jeg mener selv
> at det er en mangel fordi en maskine ikke kan køre uden harddisk,
> og data kan mistes. S.M.A.R.T er netop udviklet for at advare
> således at disken kan skiftes i tide. Men så må den jo også være
> defekt.
Husk nu på at det er et 'gæt'- programmet der evt. skal samle de dataer op
skal køre i en længere periode før du kan stole på tallene. Jeg har haft en
harddisk der stod til at dø efter en uge (det sagde den i 3 måneder..jeg
skiftede den ud pg.a. støjen), så prøv evt. at led efter noget eksperitise
der kan hjælpe med at læse de tal.
--
"I never did anything wrong and I won't do it again!"
| |
TGD (08-05-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 08-05-03 21:38 |
|
"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnbbkp48.ico.bendtsen@brok.diku.dk...
<KLIP>
> Men er harddisken at regne som defekt hvis dette system advarer om at et
> nedbrud er nært forestående ?
Nu kan det tænkes at det S.M.A.R.T systemet der skal nulstilles.
Af erfaring ved jeg at IBM tager imod diske med fejlmeddelse og
udskifter/udbedre disse.
| |
Jon Bendtsen (08-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 08-05-03 22:32 |
|
In article <kezua.55937$y3.3920575@news010.worldonline.dk>, TGD wrote:
>
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrnbbkp48.ico.bendtsen@brok.diku.dk...
>
><KLIP>
>
>> Men er harddisken at regne som defekt hvis dette system advarer om at et
>> nedbrud er nært forestående ?
>
> Nu kan det tænkes at det S.M.A.R.T systemet der skal nulstilles.
>
> Af erfaring ved jeg at IBM tager imod diske med fejlmeddelse og
> udskifter/udbedre disse.
Det viste sig i 2 forskellige maskiner, med 2 forskellige controlere
og 2 forskellige kabler.
JonB
| |
TGD (08-05-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 08-05-03 22:47 |
|
"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnbblj6k.ifo.bendtsen@brok.diku.dk...
<KLIP>
> Det viste sig i 2 forskellige maskiner, med 2 forskellige controlere
> og 2 forskellige kabler.
Fejlen på min disk (fejl kode ????????) var noget med ecessive shock, disken
fungerde udemærket har senere fået fortalt at SMART kan nulstilles, SAMRT
ikke 100% pålideligt men bare en *muligvis* indikator
Download et program der hedder Smartfan www.smartfan.com ? det kan aflæse
SMART og give status.
| |
|
|